Shortbus

I går såg jag en film som väckte stor uppståndelse i Cannes 2006 på grund av filmens autentiska sexscener. Jag hade aldrig hört talas om filmen innan men två i klassen hade hört att den var bra så vi hyrde den. Och trots att filmen inleds med en kille som suger av sig själv och sprutar i sin egen mun så fortsatte jag att titta i hopp om att filmen skulle utvecklas och bli riktigt intressant. Det blev den.

Filmen handlar om sexteraputen Sofia som aldrig fått orgasm. Två av hennes patienter är det homosexuella paret Jamie och James som är där för att få råd hur de ska gå tillväga i ett så kallat öppet förhållande. Under ett svagt ögonblick erkänner Sofia för paret att hon aldrig fått orgasm vilket slutar med att Jamie och James tar med Sofia till den exklusiva orgieklubben Shortbus i New York där älskande par träffar andra och har sex öppet och gärna med flera samtidigt, i syfte att Sofia ska lyckas få orgasm.

Filmen är helt klart mer än en porrfilm. Det är egentligen en relationsfilm. Karaktärerna är oerhört välskrivna och regissören John Cameron Mitchell har verkligen lyckats skapa en film som både är vacker och berör. Okej, det är många nakenscener men man blir långtifrån kåt. Faktum är att det är rätt avskalat, jag menar, sex tillhör de allra flestas vardag. Det är inte på något sätt unikt att människor har sex. Jag blir i alla fall inte förvånad av att se en kvinna göra spanska stolen med sin man eller tre bögar som har trekant. Jag gillar att regissören inte låter sexscenerna ta över handlingen för då hade det inte blivit en intressant film. 

En rolig detalj i filmen är att mitt under den värsta ormgropen spelas Nationalteatern. Knullmusik uppenbarligen.

Den här filmen är mycket bättre än Ken Park (för övrigt de enda två filmerna jag sett med äkta sexscener i) och jag kan faktiskt rekommendera alla att se Shortbus. Ja, till er som är över 15 år vill säga.


Kommentarer
Postat av: Pär

Har också sett denna, som inte liknar så mycket annat man sett...
Det lustiga i sammanhanget är att Min Fagra Dam fått instruktioner att dela ut en kondom till varje kund som hyrde denna film i videobutiken... =)

Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Haha, vad roligt! Men jag har svårt att tro att någon av tittarna ens blev upphetsade av filmen. Jag tycker mest den är tragisk. Fast med ett lyckligt slut. :)

2007-05-25 @ 09:41:01
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Lelle

Gillade nog iofs Ken Park bättre, men det var länge sedan jag såg den, dags att se den igen? Kan ju säga som så att Shortbus absolut inte är någon film jag rekommenderar till "svensson-kunden" på jobbet... Men vanliga Hollywood-produktioner kommer det alldeles för många, man vill ju se något annorlunda. Har du sett the Butterfly Effect och the Jacket förresten?
Ha det!

2007-05-25 @ 11:30:49
URL: http://addi83.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Lelle: Nej, Ken Park är bara äcklig. Den här filmen hade bättre handling. Ja, Butterfly Effect med Ashton Kutcher? Jag gillar den inte alls men min kille älskar den och har båda versionerna (de olika sluten) på dvd.

2007-05-25 @ 11:52:21
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback