Nakenbilder och utmanande poser

Jag har ganska klara åsikter vad gäller nakenbilder och lättklädda bilder. I Dalademokraten under veckan stod det om en lärare som blivit upprörd över den nya studentkatalogen som blivit utskickad till samtliga gymnasieskolor i Falun. Han ansåg att bilderna på tjejerna iförda trosor som det stod "Student" på gav fel signaler till unga tjejer. Många elever höll med honom om att bilderna speglade "kom och ta mig" och att tjejerna var för smala medan killarna iförda kalsonger med studenttryck var mer passande och inte alls lika utmanande.

Så här har det ju alltid varit. Redan på 1500-talet målades det nakna kvinnor på magnifika tavlor. Enda skillnaden var att idealet då var att kvinnorna var stora och kurviga. Det ger ju i så fall också en fel bild. Då skulle ju alla se stora och tjocka ut. Tänk vad synd om alla smala tjejer som grät blod för att de inte gick upp i vikt.

I dag är idealet det omvända. Och skjut mig om ni vill, men jag ser hellre smala tjejer än tjocka tjejer i en katalog. Och jag kanske blivit hjärntvättad av dagens ideal men jag är livrädd för fetma och diabetes och andra hemska sjukdomar man drabbas av ju tjockare man blir.

Och de lättklädda bilderna som det var tal om i studentkatalogen liknar en vanlig Ellos-katalog. Och såvitt jag vet har inte Ellos fått särskilt många klagomål på deras modeller trots att de både är smala och visar stay-ups, stringtrosor och andra "utmanande" underkläder.


Victoria Beckham

En vacker nakenbild på Victoria Beckham.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Håller med dig. Jag fattar inte varför folk ska bli helt hispiga så fort det visas lite naket. Dels är nakenhet naturligt, dels har det som du säger alltid framställts nakna kvinnor på ett eller annat sätt. Det är konstigt att det inte klagas lika mycket när en naken, vältränad man visas. Borde inte det sända ut fel signaler till männen om man ska resonera som de där personerna gör?

Jag ser också hellre smala ideal än tjocka. Jag menar, det finns ju olika nyanser av allt också. Man behöver inte visa en anorektiker bara för att man visar en smal person. Skulle det vara nåt FEL på att vara smal, kan man ju undra eftersom folk börjar nojja så fort en smal modell visas?

Sen får man se lite till syftet med bilden också. Jag antar att de där trosorna är nåt man kunde köpa inför studenten? Isf är det ju ännu mindre anledning att reagera. Inte för att jag brytt mig om det inte varit så.

Postat av: Angelica

Angelica: Ja, det är vansinnigt vilka roliga åsikter folk har! Man ska inte diskriminera varken smala eller tjocka, tjejer eller killar. Vi är alla unika och ingen av oss har eller kommer någonsin ha en likadan kropp som alla andra. Det är bara att acceptera, så därför tycker jag att folk borde tänka till en extra gång innan de diskriminerar tjejer i en katalog som med all säkerhet ställt upp utan tvång och med den vetskapen vad bilderna innebär: Att visa upp studentkläder.

2007-02-02 @ 10:32:29
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Alexzandra

Hehe, du behöver inte va rädd. Bebisen finns kvar o allt som jag publicerat en gång : ) Men jag hade ju samlat på mig massa nya senaste månaden. Men det blev så stressigt in till Örebro så jag glömde helt bort att lägga över allt... Fast jag hann ta bort P`s snopp bilder. Lucky him. haa.

2007-02-02 @ 10:51:00
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Okej, tur det! *pusta ut* Haha, snoppbilder, du är helt crazy! =p

2007-02-02 @ 10:54:40
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: emmy

varför ska man säga till unga tjejer att nakenhet är fult?

2008-01-31 @ 20:20:06
URL: http://www.metrobloggen.se/stockholmsliv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback