Att köpa sex

Barnboksförfattaren Sören Olsson har en handikappad son som lider av Downs syndrom. Sonens högsta önskan är att få ligga naken bredvid en tjej. Sören Olsson vill nu få igång en debatt om sexhjälp för handikappade eftersom han själv inte har något svar på frågan. På Aftonbladet är majoriteten för sexhjälp till handikappade. Jag själv är mycket kluven i frågan. Jag tycker att alla har rätt till att utforska och utöva sin sexualitet men det måste ske på lika villkor. Jag förespråkar inte prostitution men samtidigt är det inte mer än rätt att även låta handikappade njuta av sex. Om prostitution varit ett medvetet val hos många människor, om det inte fanns trafficking, ja, då skulle problemet vara löst. Men nu är det inte så.

I Danmark är det lagligt med prostitution. Där har myndigheterna skyldighet att hjälpa handikappade att ta kontakt med prostituerade om de så önskar. I det danska socialdepartementets utredning "Vägledning om sexualitet-oavsett handikapp" från 2001 kan man bland annat läsa att sexualitet är en grundläggande mänsklig rättighet.

Vad anser du om problematiken? Är det rätt att låta handikappade köpa sex?

Kommentarer
Postat av: Belial

Egentligen vet jag inte varför det skulle vara mer rätt för en handikappad än någon annan att köpa sex. Men tycker ju samtidigt att dom inte borde bli nekade sex på grund av sitt handikapp. Så det är en svår fråga. (Får fortsätta kika under dagen om någon annan kommer med ett svar som låter vettigt). :)

Väldigt bra att ta upp den frågan och snygg blogg! :D

Postat av: Angelica

Belial: Ja, det är en svår problematik och jag har ingen vettig lösning.

Tack! :)

2007-02-15 @ 11:31:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Lisa

Nej jag tycker inte att det är rätt att låta handikappade köpa sex. Jag anser inte att sex är en mänsklig rättighet. Alla har rätt till sin sexualitet, men att köpa en annan människa för att tillgodose sina behov är fel.

Det finns ju många icke-handikappade som aldrig får ha sex, skulle de också få rätt att köpa sex för att de inte kan få ha det "på vanlig väg"?

Som du säger, problematiken är svår, men lösningen är inte en handel med människor, enligt mig.

/ Lisa

2007-02-15 @ 12:06:17
URL: http://lisastankar.blogg.se
Postat av: Angelica

Lisa: Du ger en god grund för dina åsikter! :)

2007-02-15 @ 12:19:24
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: pulvret80

Tycker handikappade ska ha det valet i sin service, varför ska de inte få ha sex?
De får ju hjälp med jobb, städning, mat, transport mm.
Varför då inte sex?

2007-02-15 @ 14:28:03
Postat av: Fredrik

Lisa: Jag håller med om att det inte är en rättighet att få köpa sex, men varför är det inte en rättighet att få sälja sex?

2007-02-15 @ 14:45:47
Postat av: Hejhoppilingonskogen

Det skulle ju vara oerhört grymt mot de prostituerade.

2007-02-15 @ 14:49:48
Postat av: Carl

Vart drar man gränsen för handikapp? I relation till sex och kroppslig kontakt kan ju många fler åkommor räknas som handikapp. Hudsjukdomar som t.ex. svår psoriasis skapar en otrolig osäkerhet hos människor till den grad att de väljer bort fysiska relationer. Ska även dom ha en "rättighet" till naken närhet?

2007-02-15 @ 15:34:16
Postat av: Johan

Va fan är det för en kommentar!!! "Postat av: Hejhoppilingonskogen
Det skulle ju vara oerhört grymt mot de prostituerade." Idiot

2007-02-15 @ 15:45:10
Postat av: Richard

Va ska man säga, varför träffar inte sonen andra tjejer, kanske med handikapp eller utan ? Kanske samhället kan bjuda på det att att likasonnade får träffas eller iallafall underlätta dating handikappade emellan. Bara för att jag tycker Cindy Crawford e läcker som jag inte har en chans på så har jag ju inte rätt att köpa hennes kropp.. Men frågan om rätten att i Sverige existera normalt gäller ju då både prostituerade och den sexuellt eftersatta handikappade.. Båda problemen riskerar hamna i kategorien "finns inte".

2007-02-15 @ 15:48:53
Postat av: Elisabeth

Som svar till Carls fråga om personer med till exempel svår psoriasis ska ha rätt till naken närhet så vill jag framhäva att det är en markant skillnad på att vilja ha intim närhet med en annan människa och på att inte själv kunna tillfredställa sina sexuella behov. Mänsklig sexuell närhet är ingen rättighet, däremot anser jag att seuxalitet är en sådan. Det sistnämnda kan enligt mig dock tillfredsställas på annat sätt än genom en prostituerad, förutsatt att du har de fysiska förutsättningarna. Problematiken blir desto mer delikat då du ställs inför frågan om du har rätt att kräva hjälp med onani av din personliga assistent då du själv inte kan tillfredsställa dig på egen hand?
Jag vill gärna svara ja, men samtidigt har jag svårt att se mig själv utföra något sådant. Kan man då begära av någon annan att utföra denna "tjänst"?Detta är ett extremt tabubelagt ämne och jag är glad över att det diskuteras!

2007-02-15 @ 16:03:20
Postat av: Ehlin

Klurig fråga, verkligen.. Men jag tycker som du att de borde få ha sex, om dom vill..samtidigt är prostitution fel..hm..Intressant,.

2007-02-15 @ 17:22:48
URL: http://eeehlin.blogg.se
Postat av: Angelica

Äh, jag blev så irriterad att jag skrev ett eget inlägg om det.

2007-02-15 @ 18:32:59
URL: http://annilelica.blogg.se
Postat av: Angelica

Johan:

"Va fan är det för en kommentar!!! "Postat av: Hejhoppilingonskogen
Det skulle ju vara oerhört grymt mot de prostituerade." Idiot**

Vad fan är DET för kommentar?! Du har kanske inte för ett ögonblick funderat över att sexhjälp för handikappade skulle kunna tänkas ske på en ofrivilligt prostituerads bekostnad? Att kalla någon för idiot i en diskussion känns heller inte särskilt gynnsamt om man vill bli tagen på allvar.

2007-02-15 @ 18:36:55
URL: http://annilelica.blogg.se
Postat av: caroline

det är en väldigt svår fråga tycker jag . för visst ska även en handikappad ha rätt till kärlek, närhet och sex. men jag tror att låta dem gå till en prostituerad är fel väg att gå. det allra bästa är ju om de får hitta en likasinnas att dela sin kärlek med och det ÄR möjligt se bara på Linda och vad han nu hette i en annan del av köping

2007-02-15 @ 18:49:18
URL: http://carolinesblogg.blogg.se
Postat av: H.I.M

mkt intressant fråga.
visst borde handikappade få möjligheten att njuta av sex. Men samtidigt så finns det väldigt många som inte får den möjligheten fast de inte är handikappade. Då måste ju de oxå fö köpa sex, eller?

2007-02-15 @ 19:50:49
Postat av: Angelica

Alla: Intressant diskussion det blev på min blogg här i dag, har ni kommit fram till någon lösning?

2007-02-15 @ 20:12:06
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: lina.

jisses, jag vet inte riktigt.
tror inte jag tycker att det är okej.

2007-02-15 @ 20:24:10
URL: http://sunnanvind.blogg.se
Postat av: Lina

Om det är någons rättighet att få köpa sex så måste det ju också vara någons skyldighet att sälja sex - vilket inte riktigt går ihop med dagens syn på kroppen och sexualiteten, det kan ju aldrig vara någons SKYLDIGHET att sälja sin kropp, eller hur?

2007-02-15 @ 20:38:07
Postat av: Mikaela

Nejmen, du bor i karlstad - som jag! Vad jag tycker i frågan kan du läsa på min blogg. =)

Postat av: Emma

Den frågan ger mig en riktig tankeställare och jag har inget bra svar på den. Man har rätt till sin sexualitet. Vart går gränsen för handikapp? Om en frisk människa inte får ha sex med någon, ska den få gå till prostituerade? Allt det har redan tagits upp och det är så många frågor. Det här är en riktigt svår men intressant fråga och den kommer jag tänka mycket på. Du fick igång en riktig diskussion här, Angelica =)

2007-02-16 @ 00:07:53
URL: http://lwemma.blogg.se
Postat av: Angelica

Mikaela: Har läst det nu, du ger grund för dina åsikter även om det var uttryckt lite annorlunda. =p

2007-02-16 @ 08:30:15
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Emma: Skojar du! Världens diskussion ju! =p

2007-02-16 @ 08:30:45
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Lisa

Fredrik: Jag yttrar mig aldrig om huruvida det är en rättighet att sälja sin kropp eller inte. Personligen har jag svårt att se att endast en absolut minoritet säljer sig för att de vill de, jag tror att de flesta är mer eller mindre tvingade av olika orsaker.

Men, som Lina så bra sa det, om någon ska ha rätt att köpa sex så blir det ju någon annans skyldighet att sälja sex, och vill vi eftersträva detta, vilka ska vi tvinga till att sälja sig själva? Ska detta jobb vara ett av de som man tvingas söka på arbetsförmedlingen?

Dessutom är det intressant hur debatten endast är inriktad på heterosexuella mäns sexualitet. Om handikapppade ska få rätt till att köpa sex så bör det ju gälla även kvinnor, men i den frågan är det tyst. Ska någon ha rätt att köpa någon annan så bör ju även handikappade homosexuella, män som kvinnor, ha rätt till det. Debatten är så ensidig och det skulle vara intressant hur den skulle se ut om kvinnor och homosexuella också ansågs vara i behov av sex och ha rätt till det.

2007-02-16 @ 10:06:31
URL: http://lisastankar.blogg.se
Postat av: Fredrik

Lisa: Jag anser att det är upp till marknaden att lösa baserat på tillgång och efterfrågan. Jag tror många gör otrevliga, äckliga och farliga saker för att de får bra betalt. Varför är det ok att ta tjänst som soldat där du riskerar att dödas som en del av din tjänst, men inte sälja sex?

2007-02-16 @ 13:17:01
Postat av: Lisa

Fredrik: Att många gör otrevliga och äckliga saker för att de får betalt är inget som jag argumenterar emot. Jag frågar iställer varför det är så, varför vi lever i ett samhälle så styrt av pengar att människor tvingas att göra saker de inte vill?

Ditt exempel med soldaten vs den prostituerade håller inte helt. Det främsta syftet med att vara soldat är inte att döda eller dödas, det främsta syftet är att tjäna sitt land och hjälpa människor, det är iallafall så det framställs. Det främsta syftet med att vara prostituerad är att sälja sig själv att bli köpt och utnyttjad av någon annan, det har inget djupare syfte än så.

Sen så har jag fortfarande inte yttrat mig om huruvida det är okej eller inte att sälja sex, men du verkar vilja läsa in mer i det jag skriver?

Nu kanske du är ett undantag, men de flesta som argumenterar för att de ska få köpa sex brukar sällan vara vilja att sälja sex själva. De brukar heller inte tilltalas av tanken på att deras flickvän/pojkvän, syster/bror, kompisar eller mamma/pappa säljer sex. Och det är ungefär här det blir så tydligt att det finns människor som är ansedda som andra klassens medborgare, som de som kan användas och nyttjas av vem som än väljer det. Det ska alltid vara "någon annan" som ska finnas till för att fylla det här behovet.

2007-02-16 @ 13:30:31
URL: http://lisastankar.blogg.se
Postat av: Nathalie

funktions hindrade, handikappade... eller friska människor ska inte köpa sex.
sex är som du själv skre, på lika vilkor.
lagen ska vara lika för alla.

hans son får helt enkelt hitta någon söt funktions hindrad kvinna och njuta med henne.

kram

2007-02-16 @ 17:30:32
Postat av: Elin

Jag tycker köp av sex är fel, och självklart är det lika fel för handikappade att köpa sex. Kan inte förstå varför det skulle vara mer försvarbart riktigt för dem än andra människor?

Jag tycker han på något vis nedvärderar sin son när han på något sätt påvisar att köpa sex skulle vara hans sons enda sätt att ta del av det. Även funktionshindrade kan hitta kärleken, tror jag.

2007-02-17 @ 14:38:04
Postat av: Elin

Sen såg jag att någon innan påpekat att eftersom handikappade får hjälp med städning och tvätt och annat, så varför inte sex?

Jag anser att sex är något personligt mellan två människor som vill ge det till varandra. Inte någt man har "rätt att få"..

2007-02-17 @ 14:40:14
Postat av: Angelica

Nathalie och Elin: Jag håller med. Sex ska ske på lika villkor, i alla avseenden.

2007-02-18 @ 14:08:50
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Handikapp

~Postat av: Nathalie

"hans son får helt enkelt hitta någon söt funktions hindrad kvinna och njuta med henne."

Du skämta va? Varför ska hans son hitta en person med funktionshinder?

2007-03-15 @ 18:16:54
Postat av: Angelica Lindvall

Handikapp: Hon menar väl att det antagligen är lättare för en funktionshindrad kille att hitta någon annan funktionshindrad tjej än att hitta någon som inte är det. Vad är det som är så konstigt med det?

2007-03-16 @ 10:46:19
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag har den rätta lösningen... Alla får va mer medmännskliga o hjälpa dom som inte får till det. Som att man hjälper folk e vardagslivet som en reklam. Dela med dig av paralyet när det regnar. Hur känns det för den person som måste köpa sex.. Kan inte kännas bra. Jag är 23 år o oskuld. Problemet är inte att jag är det utan att samhället trycker på som fan. Jag blir nästan mobbad för det. Det är det som gör att man mår dåligt

2007-12-22 @ 12:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback