North and South



När jag var yngre följde jag hur många tv-serier som helst. Alltifrån Lilla huset på prärien, Huset fullt, Fresh Prince in Bel Air, Dr. Quinn, Räkna med bråk, Vänner till svenska serier som Skilda världar, Vänner och fiender, Tre kronor och Vita lögner. På äldre dagar har jag mest följt Desperate housewives, OC, How I met your mother och Two and a half men. Men egentligen följer jag inte serier utan jag köper hela boxarna när de kommer ut på dvd och sedan sitter jag och plöjer kvällarna igenom. Jag och Daniel plöjer för tillfället det historiska kostymdramat Nord & Syd från 1986 där inga mindre än Patrick Swayze, Lesley-Anne Down, Kirstie Alley och Johnny Cash (!) medverkar.

Tv-serien handlar om familjen Main från sydstaterna och familjen Hazard från nordstaterna och deras vänskap före, under och efter det amerikanska inbördeskriget. Som upplagt för intriger alltså. Det är en väldigt fängslande serie om hur sydstatarna försvarar slaveriet för att de är uppväxta med det medan jänkarna gör allt för att stoppa det. Det bästa med serien som baseras på John Jakes romaner är att man inte bara får följa Orry Main (Patrick Swayze) och George Hazard (James Read) utan också övriga starka rollkaraktärer såsom Kirstie Alley (som fick en Golden globe-statyett för sin roll som Georges syster Virgilia som gör allt i sin makt för att stoppa slaveriet) och Terri Garber som spelar Orrys bitchiga lillasyster Ashton.

Det är en otroligt sevärd serie. Jag minns första gången jag såg den. Jag och Johanna satt som fastklistrade i 18 timmar framför tv:n.bra är den!

Vilken tv-serie tycker du är den bästa genom tiderna?

Kommentarer
Postat av: Alexxzzandra

Jag var helt besatt av Dawsons creek. Jag lovar att om någon ringde mig måndag kl 20-21 så kunde jag riva halva huset. Men fortfarande är den väl som vilken serie som helst. Nu hejjar jag på entourage. Uff va jag älskar den serien, och hallå. tusenbröder!

Postat av: Angelica

Alexxzzandra: Ja, jag kommer aldrig glömma första avsnittet av Dawson´s creek!! Det var tider det!!

2011-10-02 @ 12:27:52
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback