Sveriges rättsystem

Tito fälldes för våldtäkt. Vilken nyhet. Två års fängelse för våldtäkt är på tok för litet. Vi måste tamejfan ändra svenska rättsystemet snarast och bli mer som USA och Australien. I Australien dömdes fyra killar nyligen till 30 års fängelse efter att ha kidnappat och våldtagit två unga tjejer i över ett dygn. Där snackar vi om riktiga straff! Men nädå, i Sverige ska den skyldige återanpassas till samhället så han kan begå fler brott och medan han sitter sina futtiga år i fängelse ska han få möjlighet att utbilda sig helt gratis. För vi i Sverige är sååååå snälla mot våra brottslingar. Offren däremot, ja, dom skiter vi blanka fan i.

Kommentarer
Postat av: Fru K

Sitter precis och läser domen...

Postat av: Linnea

Två års fängelse är på tok för lite!!

2008-02-12 @ 16:54:51
Postat av: Fru K

Jaha, då har jag läst domen. Gissa om den kommer överklagas! Det är inte en dålig dom i sig men den saknar - hör och häpna - motivering för straffmätningen. Straffmätning är juristsvenska för hur man bestämmer vilket straff som någon skall få, hur långt fängelsestraff skall vara etc. Tingsrätten har bara konstaterat att Beltran skall dömas till fängelse för våldtäkt, att lägsta fängelsestraff för våldtäkt är 2 år och att det saknas anledning att döma honom till ett lägre straff. Varför man inte går högre än två år diskuteras inte alls. Visserligen är det ofta så att många domstolar väljer att döma minimistraffet, men man borde i alla fall diskutera hur man tänker! Jag tycker i och för sig att det är rätt att gå på minimistraffet i det här fallet, oavsett om minimistraffet i sig är för lågt eller inte, eftersom domen kom över åtta år efter brottet och det dessutom saknas teknisk bevisning. När en person blir dömd helt och hållet till följd av utsagor från brottsoffer och vittnen är det helt rätt att inte sätta ett för högt straff. Å andra sidan kan man argumentera att om en domstol nu bestämt sig för att döma någon så ska de inte bry sig om hur man kommit fram till den slutstatsen... Nåja, det här är inte över än. Det är jag säker på!

2008-02-12 @ 16:57:50
URL: http://www.metrobloggen.se/Fruk
Postat av: Angelica Lindvall

Linnea: Ja, det tycker jag med. En våldtäkt är fortfarande en våldtäkt.

2008-02-12 @ 17:03:49
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Fru K: Ja, domen kommer definitivt överklagas och visst har du rätt, det är trots allt åtta år sedan det hände men jag tycker ändå att två år är för lite.

2008-02-12 @ 17:04:43
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Håller med Fru K om att domen känns märklig. Ord står mot ord och det finns ingen teknisk bevisning. Får väl se vad hovrätten kommer fram till så småningom...

2008-02-12 @ 17:07:55
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Fru K

Om man får vara lite juristig av sig - jag kan ju inte låta bli - så är det anmärkningsvärt att så många domstolar regelmässigt dömer ut ministraff och att detta desesutom sanktioneras av Högsta Domstolen. I Sverige har domstolarna ingen lagstiftande rätt - inte som i USA där domstolspraxis är allt - och ändå är det precis vad de gör när de konsekvent tillämpar straffbestämmelser enligt eget huvud. Ett annat exempel är straffen för morddömda: enligt svensk lag finns tre alternativ: frikännande, fängelse i 10 år eller livstids fängelse. Inga andra alternativ, så t.ex. 20 års fängelse är inte möjligt. För ett tag sedan skrev HD i en dom att man bör satsa på 10 år i mordfall. Sedan dess har inte en enda livstidsdom kommit... Charmigt värre...

2008-02-12 @ 17:10:14
URL: http://www.metrobloggen.se/fruk
Postat av: Liza

Lite mer Amerika till Sveriges rättsystem. Och lite mer jävlaranamma.

2008-02-12 @ 22:44:07
URL: http://lizalicious.blogg.se
Postat av: Fru K

Liza: Nej nej nej!!! Det vill vi absolut inte, för de har inget rättssystem alls!!! Mer jävlaranamma ser jag gärna, men då skall det vara inom lagens råmärken och inte som i USA där den som har mest pengar vinner (eller i alla fall kan köpa sig fri...)

2008-02-13 @ 09:23:40
URL: http://www.metrobloggen.se/fruk
Postat av: Elina

Håller med dig till fullo. Hörde moderaternas senaste förslag om att fångar inte ska sitta av sitt straff i fängelse utan få ett jobb istället så dom slipper begå brott ?! Haha det
var faktiskt det mest idiotiska jag hört på länge "Bryt mot lagen, Få ett jobb"

2008-02-13 @ 11:06:46
URL: http://blow.blogg.se
Postat av: Emma L W

men ändå, av alla höga straff och utan vård vad händer? se på USA, är deras rättssystem något att sträva efter? ingen skulle låta dörren stå olåst, kriminaliteten blir bara högre och högre. usa har till och med dödsstraff, och inte blir det lägre kriminalitet för det heller. i kanada till exempel där har de låga straff och satsar ordentligt på VÅRD, hur ser det ut där? jo, där törs folk ha öppna dörrar och kriminaliteten blir lägre. vi borde tänka om, inte sträva efter usas gamla skit.

2008-02-13 @ 16:50:59
Postat av: Emma L W

Håller även med fru K i inget mer likt amerika, för de har inget rättssystem. våra straff och vårt såkallade rättssystem är ju bara ruttet, satsa på bra straff och riktig vård. sitter brottslingarna bara inlåsta i ett fängelse där det finns många stora gäng som styr många av de svenska största fängelsen så kommer de aldrig bli friska, hur länge de än sitter. de kommer ut och är likadana.

2008-02-13 @ 16:55:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback