Ge Skåne till Danmark!

Ja, då var FRA-debatten lagd lite åt skymundan. Nu är Skåne-debatten i full gång istället. Författaren PC Jersild kräver att skåningar i teve och radio ska dubbas eller textas och att de tränar bort sin dialekt. Jag håller fullständigt med. Skånska är för fan rena danskan och jag förstår faktiskt inte varför svenskarna kämpade som gnuer för att få Skåne. Jag skulle mer än gärna ge det till Danmark. Alltså, inget ont om det platta landskapet med alla gula åkrar, det är jättefint, verkligen, men folket som bor där.. var har ni lärt er snacka så där grötigt och rentav förståndshandikappat?

Jag minns när jag såg den skånska filmen Fjorton suger på bio, en film som för övrigt suger, och satt där och plågades i 90 minuter eftersom jag inte fattade ett ord av vad skådisarna sa. Nej, ge Skåne till Danmark, det är dom värda.

(Många tror att jag också är förståndshandikappad. Men jag talar bara dalmål).

Kommentarer
Postat av: Liza

Hahahaha! Här på jobbet pratar vi med Skåningar hela dagarna i telefon. Det är som du säger, vissa fattar man inte ett smack av vad dom säger. Men värst är det med de Danskar som BOR i skåne. Kanske beror det på att de känner sig lite mer hemma där.. ;)

Postat av: Liza

Hahahaha! Här på jobbet pratar vi med Skåningar i telefon varje dag. Och det är som du säger - väldigt svårt ibland att höra vad de säger. Värst är det med alla Danskar som flyttat till Skåne! De kanske känner sig mer hemma där ifs.. ;)

2008-08-01 @ 11:09:52
URL: http://lizalicious.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför syns inte kommentarerna?! Gooosh!!

2008-08-01 @ 11:10:21
Postat av: Angelica Lindvall

Liza: Hehe, ja, det är svårt att förstå men ändå charmigt. ;)

2008-08-01 @ 12:55:47
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja vi gick väl i skolan precis som alla andra, ibland undrar jag om de inte är ni som är förståndhandikappade som inte har vett att lära er att förstå, så många olika dialekter vi har i sverige så är fan skånskan inte den värsta ju längre upp man kommer ju värre blir de.

jag är så trött på alla människor som hela tiden hackar på att skåne ska bort va fan har vi gjort lixom, nej men utan skåneland så finns de massor av saker ni inte haft så visst gör oss till eget land så slipper vi ert jävla gnäll, och danska och skånska är fan helt skilda saker och de vet jag då jag inte fattar ett smack av deras smörja. men du får väl tycka va du vill precis som jag får ..

2008-08-01 @ 18:57:47
Postat av: Sara

Angelica, nu tycker jag att du tar i. Det är skillnad på skånska och... skånska. Faktiskt. Och att jämföra vår dialekt med att vara förståndshandikappad, vad är det om? Man undrar ju hur funtad du är daljänta' :P

2008-08-01 @ 20:04:19
URL: http://www.luxuriouspearl.blogspot.com
Postat av: Bella

Gotländksa är fan värre. Fyyyyyyy! Sen kan Småländska också vara hemsk...

2008-08-01 @ 22:57:19
URL: http://grymmabella.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Du kan inte vara en av mina trogna läsare för då skulle du nog förstå ironin. Men det är ditt bekymmer, inte mitt.

2008-08-01 @ 23:07:17
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Sara: Jag vet att du förstår ironin. :)

2008-08-01 @ 23:07:51
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Bella: Ja, alltså småländskan från östra sidan, Kalmar med omnejd, ger mig spykänslor. Men vadå, gotländska är ju stentufft!

2008-08-01 @ 23:17:34
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Hanna

oh, Angelica, hur ska du förstå mig om vi pratar? :P



Iaf, jag hade gärna tillhört Danmark så jag instämmer. Förstår bättre danska än dalmål i varje fall ;)

2008-08-03 @ 19:31:15
Postat av: Michaellinnea

Hi there and nice greetings from Germany. I saw this really good site and thought to sign the guestbook. So keep up the good work - I already added the site to my personal favorites.

2008-10-13 @ 12:59:54
URL: http://michaellinnea.20six.co.uk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback