Resfeber

I dag började vi planera vår kommande backpackingresa i Asien.  Jag, Johanna och hennes kusin Ulrika samlades hemma hos mig och diskuterade lite smått om vilka länder vi vill besöka. Eftersom jag är en sjukt disciplinerad person vad gäller att ha koll på saker och ting så förde jag anteckningar under hela samtalet. Och nu har jag gjort en lista över visumansökningar till olika länder och en packningslista för två månader. Jag är alltid ute i god tid, för god tid kanske med tanke på att vi först reser om fem månader.

Det är tänkt att vi åker i slutet av november och kommer hem i slutet av januari, kanske senare beroende på hur mycket pengar vi har kvar. Vi vill ju hinna se så många länder som möjligt också. Thailand är utgångspunkten och det land vi kommer återkomma till flest gånger under resans gång. Vi kommer landa i Phuket och stanna där i två veckor ungefär. Sedan bär det av till Malaysia och eventuellt Singapore. Därefter åker vi tillbaka till Thailand för att åka vidare till Laos, Kambodja och Vietnam.

Med risk för att låta töntig börjar jag redan nu få resfeber. Och det är fem månader kvar! För att stilla min enorma reslust får beresta läsare gärna lämna länktips och erfarenheter (både positiva och negativa) om Asien i kommentarsfältet nedanför. Tack på förhand.


Bild:
www.earthwalkers.no

Kommentarer
Postat av: Filippa

Thailand är underbart. Om ni ska resa runt sü rekomenderar ja att
ni üker till Changmai (shangmai vet inte riktigt h ur de stavas), ligger i norra Thailand. Turistfritt (iafall när jag var där för 7ür sen) och jätte vackert. Gü där pü en guidad tur till begsbefolkningen, man kan fü bo hos dom en natt, var jätte häftigt. och alla var super gulliga och gästvänliga!

Postat av: Kassie

Åh vad underbart.
Jag reste runt i Asien i 3 månader. Älskade Kambodja & Laos. Ni kommer få det toppen.
Mitt tips är att du ska ta med så lite packning som möjligt. Jag stack ut på min jorden runt resa med en 25-liters ryggsäck. Var borta ett år och klarade mig fint :)

2007-05-21 @ 16:20:13
URL: http://kassie.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Filippa: Ja, vi kommer åka genom norra Thailand på väg till Laos, så då hinner vi nog med och gå en guidad tur! Det låter helt fantastiskt! :) Tack för tipset gumman!

2007-05-21 @ 16:23:17
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Kassie: Ja, det tipset har jag fått av alla som rest runt där. Allt går ju att köpa. Men jag som alltid packar för mycket kommer ha stora problem. =p Finns det något speciellt att se i Kambodja och Laos, något som du kan rekommendera? Kanske någon sida på internet med information? Vad häftigt att du varit på en jorden-runt-resa! Var mer reste du då? :)

2007-05-21 @ 16:25:55
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Kassie

Ankor Wat i Kambodja är ett måste. Jag hann inte dit, men tar det nästa gång. Sihanoukville i Kambodja är urmysigt. Ni tar buss från Bankok till Trat. Där kan ni göra en avstickare till Ko Samet eller Ko Chang. Sedan passerar ni gränsen till Kambodja. Busenkelt. Jag åkte moppetaxi över. Killen hjälpte mig genom passkontrollen och väl över på Ko Kong fixade han en natts boende till mig. Morgonen efter tog jag en båt till Sihanoukville.
Jag krossade gränsen till Laos från Chiang Rai i norra Thailand. Åkte speedboat till Luang Prabang. Galet roligt. Luang Prabang är en jättefin liten stad. Bör ses.
Min resa såg ut såhär:
Island- Spanien- Australien- Malaysia- Thailand- Kambodja- Thailand- Burma- Thailand- Laos- Thailand- Malaysia- Sverige.
Har lite bilder under kategorin "Where´s the Monkey?"

2007-05-24 @ 11:42:35
URL: http://kassie.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Kassie: Åh, tack för all info! Det ska jag lägga på minnet! :)

2007-05-24 @ 14:23:24
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback