Reportageresa 2007

Den 28 april tog jag mitt pick och pack och åkte iväg på en reportageresa med journalistlinjen på Molkoms folkhögskola. En resa som visade sig bli mitt livs mest intressanta resmål någonsin. Den 5 maj kom jag hem till Sverige igen efter att ha upplevt både det ena och det andra i Rysslands huvudstad Moskva.



Vi flög med Aeroflot, ett ryskt flygbolag vars plan var mycket litet och tro mig, det kändes på 10.000 meters höjd. Landningen var den sämsta jag varit med om. Faktum är att jag trodde jag skulle dö flera gånger om. Men vi överlevde och landade i ett regnigt, blåsigt och snöigt Moskva.

 

Vi tog den mycket vackra tunnelbanan som är känd över hela världen för sin fina utsmyckning, till hotellet och därefter vareviga dag. Tänk er den vackraste kyrkan och där har ni Moskvas tunnelbana. Vi bodde på världens tredje största hotell och det absolut största hotellet i Europa. Hotel Cosmos blinkade febrilt när vi kom dit på lördagskvällen så det gick inte att missa. Lite kuriosa var att på vårt hotell bodde även Tjeckien, Canada, USA och Norges hockeylandslag. Jag fick bara en liten skymt av kanadensarna på högsta våningen. Annars var de mest och tränade hela dagarna eller spelade match. Men det var en fröjd för ögat att se flera nyduschade hockeykillar med endast en handduk virad om midjan. Och just ja, utsikten från högsta våningen var också fantastisk som ni kan se på bilden nedanför. Jag såg även rätt bra från mitt hotellfönster på sextonde våningen.

     

På söndagen gjorde vi stan så att säga. Jag tror att utlänningar rent generellt tror att Ryssland är ett grått och trist land, nästintill skrämmande. Jag kan säga att det delvis är sant men ändå så långt ifrån sanningen man kan komma. Moskva är nog en av världens mest moderna huvudstäder. Det är en stad som lever dygnet runt så får man lust att träna klockan tre på natten är det inga problem för här är det öppet jämt. Och det är den renaste huvudstaden jag varit i, det kan i och för sig bero på att ryska gummor ständigt gick omkring med sina sopkvastar. Det är staden som har allt och lite till, även en hel del lyxig shopping. Självklart var jag inne på det lyxiga varuhuset Gum som hade flera märkesbutiker. Dock gjorde jag inga fynd eftersom priserna ligger på samma nivå som i Sverige, det vill säga inte särskilt billigt. Men jag köpte i alla fall en korallfärgad miniklänning för 1400 rubel vilket motsvarar ungefär 350 svenska kronor. Jag hittade en butik i närheten av Röda torget där de sålde lite billigare kläder. Jag fick en jeanskjol och ett gult linne format som en rosett för bara 1200 rubel, är ni smarta kan ni räkna ut summan. 

     

Nu har jag också sett en av världens vackraste byggnader, den mytomspunna Basilijkatedralen mitt på Röda torget. Mina ögon tindrade som ett litet barn och jag tog många vackra bilder. Det tråkigaste med min Moskvaresa var att jag missade Lenin som ligger balsamerad på Röda torget. Man får inte se honom förrän efter den 9 maj någon gång då ryssarna firat studentdagen. Jag som ville se ett lik på nära håll, ett lik som man läst om i historieböckerna dessutom. Attans.


   

Syftet med vår reportageresa var att göra en tidning av allt material vi samlat ihop vad gäller upplevelser, evenemang och intervjuer men vi hann även med en del annat, som att till exempel bli alkoholförgiftade. I likhet med många andra länder får vem som helst köpa alkohol i vanliga supermarkets. Ryssland var inget undantag, det förklarar också en del om varför så många dör i alkoholistrelaterade sjukdomar i landet. Både gamla som unga satt och drack öppet på gatorna, mitt bland militärer och poliser som inte gjorde något åt saken utan bara traskade vidare i en fånig takt. Vi var dumma nog och köpte den billigaste vodkan i affären och många, inklusive jag, köpte även flera illgröna sjuprocentiga cider vid namn Trance. Både namnet och färgen på cidern borde fått oss att bli uppmärksamma men inte då. Jag tappade både minnet och omdömet ganska så snart och jag väljer att behålla detaljerna för mig själv. Jag bjuder dock på några bilder där vi fortfarande är ganska städade med betoning på ganska.
     

Förutom sista april som var en enda lång och jobbig baksmälla så tog vi det lugnt resten av veckan och gjorde det vi kom dit för, arbeta. Jag fotade till min turistguide och ställde även upp som fotograf till AnnaKarin som intervjuade Sveriges radio utrikeskorrespondent Maria Persson Löfgren. Sedan gjorde jag och Jenny ett knäck på Moskvas zoo vilket fick mitt hjärta att gå i tusen bitar. Nog för att det gör ont att se herrelösa hundar springa omkring på stan men inlåsta blodiga djur som ändå har någon som ska ta hand om dem är nästan värre. Det kommer bli svårt att vara objektiv i artikeln men det är fan inte normalt när en isbjörn går tre steg fram, steg bak och skakar oroligt med huvudet i en timme. Och det är inte heller normalt att en liten bälta spinger samma vända om och om igen i tio minuter. Fast jag såg att kängurus hade ungar i pungen och det är i alla fall ett tecken på att de mår bra, annars skulle de aldrig föröka sig. 

         

Något annat som verkligen fick mina ögon att tåras var att mitt på Röda torget hade några idioter fängslat två örnar i benen. Jag grät när den ena örnen förgäves försökte flyga därifrån. De hade även två små apor som de lät turister betala för att få fota sig tillsammans med. Jag betalade inte utan tog bilderna från ganska långt håll och enbart i syfte för att sätta dit dem eller åtminstone göra folk uppmärksamma på Rysslands fruktansvärda djurhållning. Det var nog det sämsta med resan, att behöva se så många djur lida. Och även människorna lider. Många låg nere i tunnelbanan, mitt bland alla luxuösa mosaikmönster och statyer och tiggde pengar. Moskva är kontrasternas stad. Innerstan är bland det lyxigaste jag sett, överallt syns vackra katedraler och hus men i utkanterna är det fallfärdiga hus som man kan se rakt igenom och där bor det människor. Fattiga människor som täcker sina fönster med tidningspapper för att det inte ska blåsa så mycket att de fryser ihjäl.


     

Jag gjorde även en intervju med några unga ryssar som läste svenska på universitetet. Det var väldigt intressant att höra dem berätta hur de uppfattar sitt eget land och omvärlden. De tror att de lever i en demokrati när hela omvärlden vet att det fortfarande är kommunism som präglar Ryssland. Fast det är ju svårt att få reda på sanningen när nästan alla medier är köpta och tevekanalerna enbart får visa händelser och nyheter som gynnar Ryssland. Roligaste var när ungdomarna pratade om Sverige. En tjej hade läst svenska på Göteborgs universitet och hon blev så förvånad när hon kom hit. Hon berättade att det inte fanns en enda bil på gatorna och det var nästan folktomt. Jag förklarade för henne att Göteborg är vår näst största stad. Om man tar hela Sverige plus några miljoner till så får man Moskva och i jämförelse med det är vårt land en liten fis i rymden.

Kreml är president Putins borg och det är faktiskt en mycket vacker skapelse. Många turister stod framför de unga soldaterna och fotade i hopp om att åtminstone få se dem rycka på smilbanden men inte då. Hårda killar det där. Bilden längst ner visar den okände soldatens grav.

         

Här nedanför finns det bilder på en man som klätt ut sig till en tsar, jag som dricker Rysslands nationalrätt, den gudomligt goda rödbetssoppan Borsch, den populära och billiga restaurangen Moo Moo som man kan hitta på gatan Arbat, en mycket populär affärsgata i närheten av Lenin-biblioteket som syns på bild nummer fyra. Därefter är det en bild på en levande staty som rörde sig då och då, bilder från första maj-demonstrationen, en bild på militärkillar som ständigt marscherade runt på gatorna. Jag var också med i svensk teve när jag tittade på Sverige spöa Scweiz med 6-0. När det är hockey-VM samtidigt som man är i Moskva är det ju ett måste att se en match. Den sista bilden visar en av Stalins sju systrar och är en sju olika slott som han lät bygga för att imponera på USA som vid den tiden börjat bygga sina enorma skyskrapor. Stalin ville inte vara sämre och byggde därför sju stora slott som placerades ut runtom i Moskva.


               

OBS! Alla bilder är skyddade av lagen om upphovsrätt. Om ni vill låna bilder måste ni först kontakta mig och alltid skriva vem bilden är tagen av, det vill säga mig, © Angelica Lindvall.


Kommentarer
Postat av: Carro

Det verkar som du har haft en intressant resa, dock blev jag ledsen när jag läste om djuren =/ sådant borde inte vara tillåtet.. =( en örn ska inte sitta fängslad, den ska ju vara fri och flyga. Usch människor är så elaka ibland =(

Postat av: Carro

Syftade inte bara på örnarna utan även apan och dom andra djuren du skrev om..också.

2007-05-08 @ 06:00:16
URL: http://unikochspeciell.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Ja, det var det värsta med hela resan. Man blir så förbannad.

2007-05-08 @ 09:02:00
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Alexzandra

Det va en lång men mkt intressand redogörelse :D De där levande statyerna pryda alla gator i Barcelona. Häftigt faktiskt! o stackars örnarna..

2007-05-09 @ 14:24:50
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Alexzandra: Ja, jag kunde inte utelämna en enda detalj! ;)

2007-05-09 @ 19:41:13
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Dmitry

Hallo girls, do you like Moscow?

2007-05-10 @ 20:41:58
Postat av: Angelica Lindvall

Dmitry: Yeah, I really like Moscow, it´s a beautiful city. Nice namne you have by the way. :)

2007-05-10 @ 22:01:18
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Candy

Wow! :) Många intressanta bilder & intressant läsning. Kanske vill låna nån bild senare, hör av mig isf. Puss!

2007-05-16 @ 21:54:36
Postat av: Angelica Lindvall

Candy: Ja, det var ett mycket intressant land. :) Gör så!

2007-05-17 @ 10:45:57
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback