Vad arbetsmarknaden vill ha

I lördags deltog 81.111 personer i LunarStorms WZUP-fråga "Vad tror du spelar mest roll när det gäller att få ett arbete?" (statistiken är dock en aning missvisande eftersom man kan rösta varje gång man loggar in till exempel). Utav flickorna var det 44 procent respektive 41 procent av pojkarna som tyckte att alternativet "utbildning" stämde bäst. De andra alternativen var bland annat kontakter, hjälp från arbetsförmedlingen, utseende etc.

Jag kan säga att kontakter nästan är det enda som behövs. På både gott och ont. Det är positivt för att det är enkelt att få in en fot i yrkeslivet men negativt för de som står utan några som helst kontakter.

Självklart är det jätteviktigt att ha en utbildning i bagaget men jag törs ändå påstå att erfarenheter väger tyngst. Jag har vetat ända sedan barnsben att jag velat skriva, antingen skönlitterärt som författare eller som journalist på en tidning. Jag har också vetat lika länge att det finns ett överskott på journalister. Fast jag kan inte bara ge upp min dröm, min enda talang så lätt. Om man vill något riktigt mycket så kan man inte bara lägga pennan åt sidan. Jag är tacksam över att jag klarat mig så här långt, jag har aldrig haft kontakter utan jag har fått leta upp dem själv. Men det har det varit värt.

Kommentarer
Postat av: Alexzandra

Jag läste oxå att de va överskott med journalister men det vet man ju inte när du är färdig? Nån gång kommer du ju behövas :D När jag va lite yngre så va jag så jäkla irriterad på det där med kontakter, just för att jag själv inte hade några. Alla pryade, praktiserade och sommar jobbade på sina föräldrars jobb men ikke ja. Men OJ va jag har left på kontakter de senaste åren. Nån kompis bror har jobbat där, nån jag pryade hos på högstadiet fick upp ögonen för mig, pojkvänner fixar in än osv osv. Annars är det erfarenhet som du säger. Mitt jobb på statoil har både givit mig jobb i Gbg och nu även Shell här i stan. Känns en aning bättre att få jobb ut efter ens erfarenheter än kontakter iaf. :D

Postat av: Angelica Lindvall

Alexzandra: Bra journalister behövs alltid, jag får hoppas att jag är en av dem. :) Ja, det är svårt med kontakter men det är precis som du säger, alltid finns det någon man känner.

2007-03-13 @ 11:26:44
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Linnea

Bra yrkesfolk med hjärtat på rätta stället och djävulshorn i pannan behövs alltid!
När jag var yngre dissade jag vissa drömyrken för att jag inte trodde på mig själv i konkurrensen.
Sån tur är förstod jag det där med kontakter.

2007-03-13 @ 21:13:00
Postat av: Angelica Lindvall

Linnea: Ja, hjärtat på rätta stället OCH djävulshorn är nog en bra kombination. Kontakter är bra. :)

2007-03-13 @ 22:00:20
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: mary

statistiken är dock en aning missvisande eftersom man kan rösta varje gång man loggar in till exempel-
Vill bara kommentera att detta är fel, endast ett klick per unik användare räknas per dag.

2007-03-23 @ 22:47:59
URL: http://maridahlen.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Mary: Ja, men varför kan man då rösta flera gånger?

2007-03-24 @ 08:56:48
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback