Sänk gränsen för abort

Kristdemokraterna vill ändra den nuvarande abortlagsstiftningen och sänka gränsen för abort. I dag kan en kvinna göra abort ända fram till vecka 18 och kd vill sänka gränsen till 12 veckor. Det kan mycket väl vara det bästa förslaget på länge.

Om abort ska finnas som en sista utväg så måste gränsen sänkas. Ja, jag är väl medveten om att en kvinna kan vara gravid länge utan att veta om det men man vet väl om man haft oskyddat sex? Hur svårt kan det då vara att testa sig? Ju snabbare en kvinna gör abort desto bättre blir det för båda parter. Fostret hinner inte utveckla sig så pass mycket (även fast ett foster är ett barn i miniatyr vid 12 veckor, med fingrar och tår) och kvinnan kommer kanske snabbare tillbaka i vanliga gängor då hon ännu inte hunnit känna sparkar och annat som hör en graviditet till.

Jag kan tycka att abort är nödvändigt i vissa sammanhang, till exempel vid en våldtäkt eller när man använt skydd som gått sönder trots att skyddet använts innan utgångsdatum. Men att göra abort på grund av att man glömt använda skydd är för mig obegripligt. Abort är en sista utväg och ska absolut inte användas som preventivmedel.


Kommentarer
Postat av: Jannice

Det där om att abort ej ska användas som preventivmedel pratas det ju alltid om men jag undrar hur många aborter som verkligen sker på i denna form. Det är ju knappast preventivt i den rätta bemärkelsen eftersom det oftast är ett psykiskt kostsamt ingrepp. En kvinna är alltid viktigare än en ett mycket knappt i min värld.

Postat av: Angelica Lindvall

Jannice: Jag tycker inte att man kan jämföra människoliv på det sättet, vem som är mest värd. Jag vet många som gjort abort för att de varit blåsta och inte skyddat sig. Det är en mycket dålig ursäkt.

2007-07-24 @ 15:40:21
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: malena

...det är ju också viktigt att komma ihåg att det inte finns några skydd som är 100% säkra. Av 100 kvinnor som använder p-piller i ett år, blir 1 gravid - detta förutsatt att pillren tas korrekt mm. Det är alltså ganska många som dagligen duktigt knaprar sina piller för att inte bli ofrivilligt gravida och ändå ställs inför beslutet att göra abort. Vad gäller just p-piller kan det också vara svårt att veta om man blivit gravid, eftersom man inte har någon riktig mens. Med andra ord skulle man kunna blöda både en och två månader trots att man är gravid, innan man lägger märke till det på andra sätt. Så det är inte riktigt så enkelt att man "vet väl om man haft oskyddat sex eller ej".

2007-07-24 @ 15:40:46
Postat av: Angelica Lindvall

Malena: Nej, men använder man p-skydd på ett korrekt sätt och kvinnan ändå blir gravid så kan abort vara en sista utväg. Även fast jag aldrig skulle göra det.

2007-07-24 @ 15:43:23
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: malena

Poängen är ju just det, vi resonerar alla olika och har olika moraliska gränser. Just därför tycker jag att det blir problematiskt när du skriver tex. att det är okej om man använder piller på ett korrekt sätt etc... - för då blir det en fråga om moraliska bedömningar. Har jag större rätt att göra abort om jag har fast partner och skyddar mig, än om jag skulle ha slarvat lite med pillren och haft sex med någon jag inte ens funderat på att ha barn tillsammans med? Det blir så lätt en diskussion om "bra/dåliga kvinnor", om du förstår vad jag menar... Därför tycker jag att det är en självklarhet att det finns en aborträtt, så att varje kvinna själv kan avgöra vad hon ska göra av en oplanerad graviditet. Precis som jag respekterar dem som aldrig skulle göra abort, respekterar jag dem som ser det som enda utvägen. För jag tror att, hur "slarvig" man än varit, är inte abort något man gör istället för att skydda sig, utan något som alltid är sista utvägen.

2007-07-24 @ 15:53:25
Postat av: Angelica Lindvall

Malena: Men VEM har one-night-stand och skyddar sig bara med p-piller? Det förklarar i så fall ökningen av klamydia och hiv..!

2007-07-24 @ 20:43:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: malena

haha, just det. Det är ju det som är det hemska, jag tror att väldigt många faktiskt gör det! (Jag är bara 23 år, men jag kan känna mig som en gammal förskräckt tant när jag läser enkäter och studier kring just skydd, jag vet inte om det beror på okunskap (hur man nu kan ha missat hela sexualundervisningen i skolan som inte handlade om annat än att man skulle ha kondom) eller bara en tro på att det inte kan drabba en själv). Det ser man ju, precis som du skrev, också på statistiken vad gäller könssjukdomar. Det är jättehemskt! Bland många grupper, framför allt unga killar, är det dessutom inte vanligt att testa sig - och eftersom det går att vara smittad utan att ha några symptom, sprider dem det vidare utan att veta (?) om att de har det. Vad den synen på prev.medel beror på har jag ingen aning om, men jag tror att om man lyckas förändra attityder och kulturen kring prev.medel, kan man både förhindra spridning av många sjukdomar, och minska de oönskade graviditeterna.
Vad gäller mitt förra inlägg, hoppades jag att du skulle förstå att det bara var ett exempel, lite för att visa hur svårt det är att "rangordna" vem som har mest rätt att göra en abort. Alla befinner sig i olika livssituationer, och måste fatta beslut utifrån den. Det här är absolut inte menat som kritik mot dig personligen, det hoppas jag att du förstår (jag tycker att du verkar vara väldigt bra utifrån vad jag läst i din blogg). Min poäng är bara att vi har en "neutral" abortlagstiftning, som inte lägger sig i "skälen" till aborten, därför måste man (i debatten) hålla sig borta från att lägga sig i moraliska aspekter av människors beslut att göra en abort - även om man såklart personligen kan vara hur klar som helst över under vilka omständigheter man själv skulle göra en abort. Det är ju en fråga om moral, därför skiljer sig också människors inställningar åt - medan vissa aldrig någonsin skulle göra abort, ser andra det som något mindre dramatiskt. Och vill man arbeta mot "onödiga" aborter, tror jag att det arbetet måste ske preventivt - i att förhindra oönskade graviditeter, inte genom att moralisera över kvinnor som redan befinner sig i färd att fatta ett beslut. Återigen, det här är inte kritik mot dig personligen, det är bara något som ofta kommer upp i debatter om abort. vänligen malena.

2007-07-25 @ 09:05:52
Postat av: Angelica Lindvall

Malena: Ja, det kan inte bero på okunskap för svenska skolor har den bästa sexualundervisningen i världen. Det handlar nog mer om att folk tänker "Det händer inte mig". Självklart ska man inte tvinga någon att göra abort som att tvinga någon att behålla sitt barn mot sin vilja. Men jag tycker ändå att gränsen för abort måste sänkas, dels för att öka förståelsen bland folk att man faktiskt dödar ett liv och dels för att folk ska lära sig att använda skydd.

2007-07-25 @ 09:32:19
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback