Tycka synd om

Det finns inget som retar mig mer än människor som kör på den här tycka synd om-stämpeln. En person som öppnar sig för en främling och öser ut allt om sin miserabla uppväxt. Sedan kör personen med sin omgivning och trycker ner människor i sin närhet och ingen vågar göra någonting eftersom personen ju haft det så svårt. Men vem fan har inte haft en jobbig uppväxt? Ska man låta sin uppväxt förvärra ens liv ytterligare och trycka ner sina medmänniskor i skoskaften för att man själv ska kunna må bra?

Jag undrar om dessa personer mår bättre efter att ha fällt elaka och sårande kommentarer till sina medmänniskor?

Jag tror på karma. Och sådana här personer kommer bli obetydliga amöbor i sina nästa liv.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Det svåra med människor som beter sig som offer, är att det aldrig går att komma åt dem. Hur jag än säger, vänder personen på det, oftast omedvetet, och vrider sig tillbaka in i offerrollen. Nyckelordet är ju bara att bearbeta, bearbeta, men det måste ju denne komma till insikt om själv.

What goes around, comes around.

2007-01-23 @ 12:53:41
Postat av: L

Och det är klart att de mår bättre efter att ha tryckt ner andra, eller rättare sagt, de glömmer sin egen historia för en stund...

2007-01-23 @ 12:55:49
Postat av: Alexzandra

heehe, dieterna la jag ner för lääänge sen. O som de är nu tränar jag iaf 4ggr i veckan men grejen är att jag häver i mig för mkt skit så det jämnar liksom inte ut sig ;D Dessutom är vågen de absolut
sämsta redskapet enligt mig. Eftersom muskler väger mer osv.. Jag kör på känslan =)

Postat av: Angelica

Linnea: Du har fullkomligt rätt! Och det kan mycket väl vara omedvetet men jag tror på att allt går att lösa, bara man vill.

2007-01-23 @ 15:12:47
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Ja, vågen är inte särskilt bra, man borde jämföra med kläder och storlek istället. :)

2007-01-23 @ 15:13:22
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Linnea

Jag har nog lite för mycket tid över idag...Men jag tog reda på lite om Karma.

"Karma is about all that a person has done, is doing and will do. Karma is not about punishment or reward. It makes a person responsible for their own life, and how they treat other people"(ur brittiska wikipedia).
Jag gillar den tolkningen. Inte att fokusera på straffet(amöban, va läskigt, men slagkraftigt!), utan handlingen i sig.
Som att fråga sig, är jag konsekvensetiker(som är att sträva efter), sinnelagsetiker eller pliktetiker?

2007-01-23 @ 20:19:09
Postat av: Angelica

Linnea: Jag tänker att karma är en del av handlingarna man gör i sitt liv och handlingarna avser sedan det man förtjänar, på gott och ont, i sitt nästa liv.

2007-01-24 @ 11:07:45
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback