Incident med lokaltrafik

I dag hände det en underlig incident som fick mig att småle hela vägen hem. Tills ångesten kom.

Jag hann precis i tid till Ludvika busstation för att åka med bussen till Borlänge. Då frågade busschauffören mig om jag hade kort och jag trodde han menade busskort (vilket inte var fallet utan det var kontokort han menade) så jag svarade nej. Jag gav han istället en hundralapp men som han uppenbarligen gav tillbaka för att han inte hade någon växel, han var en mycket förvirrad äldre man. Sedan gav han mig en femtiolapp och sa att om jag hade en krona så skulle jag ge honom den sen.

Busschauffören betalade mig alltså för att jag skulle åka i hans buss. Så jag tjänade in femtio kronor i dag. Jag trodde faktiskt att han tog emot hundralappen, det trodde han med. Fast när jag kom på det efteråt att min hundralapp låg kvar i plånboken vågade jag inte gå fram. Nu har jag ångest för att jag aldrig sa till honom att han inte fick min hundralapp. Fast bara lite ångest, jag överlever nog.

Kommentarer
Postat av: Carro

Åh, stackars honom. VAD DUM DU ÄR .. Nä, jag skojar bara. Jag har ju åkt på 10kr fast jag egentligen ska betala 20kr, fast det är bara ibland. Men ändå, du tjänade på det :P, så du ska inte ha dåligt samvete, "fattig" studerande som du är ;)

Postat av: Pär

Haha, vilken grej! Själv var jag på bio i somras, biljett+en festis kostade 115 spänn. La upp 200 samt en femma (för att förenkla det för kassörskan). Den stackars sommarjobbande tjejen i kassan hade en miniräknare som hon knappade in summorna på. Men hon adderade i stället för att subtrahera, vilket innebar att jag fick 320 spänn TILLBAKA!

Biografen betalade mig alltså 230 spänn (om jag har räknat rätt, skulle ju fått 90 spänn tillbaka) samt en festis för att jag skulle se filmen. Hade faktiskt inte en tanke på att säga till utan reagerade instinktivt och snappade åt mig sedlarna. Bloggade om detta i somras, rubriken är "Ett moraliskt dilemma" om du vill läsa hela historien. =)

2007-01-19 @ 22:49:00
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica

Carro: Ja, det var ju hans misstag egentligen. ;)

2007-01-20 @ 13:36:19
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Pär: Ja, jag minns att jag läste det i din blogg! =p Ibland tänker man sig inte för trots att man lärt sig att ärlighet varar längst. ;)

2007-01-20 @ 13:37:34
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback