En hårsmån från döden

Varför i helvete är det ingen som bryr sig! Alla lever i sin trygga bubbla istället för att göra något för att få fortsätta leva i tryggheten. Det var mycket dålig respons på mitt inlägg om Tjernobylkatastrofen. Ingen verkar bry sig om att kärnkraften kommer bli vår undergång. I somras var det mycket nära att en liknande katastrof inträffade i Sverige. I vårt land. Media skulle aldrig gå ut med att det var mycket nära om det inte var sant. Och med mycket nära innebär det en hårsmån från döden. Att personalen dessutom är alkoholpåverkade eller narkotikapåverkade på sin arbetsplats kan ge förödande konsekvenser för hela Norden. Är detta riktigt? Varför i helvete bryr ni er inte? 

Politikerna lovade att de skulle avveckla kärnkraften år 2010. Nu är det 2007 men vi köper in kärnkraft från andra länder. Det är minst lika idiotiskt.

Fortsätt lev tryggt i er bubbla men en dag kommer den brisera och då kommer ni garanterat ångra att ni aldrig gjorde något. 





Kommentarer
Postat av: Emma

Skitbra att du säger exakt vad du tycker, beundran beundran! Jag läste det och kan erkänna på en gång att jag inte ens vet vad jag ska säga, är mest rädd. Det är hemskt så inni helvete, men tyvärr är nog folk inte lika uppmärksamma förrän det händer oss själva. Det är nära och jag är rädd. Om alla i sverige stängde av TVn på den riktiga knappen och inte på fjärrkontrollen så skulle det räcka att stänga ner ett kärnkraftverk hörde jag för ett tag sen. Vet inte om det stämmer men om bara alla gjorde denna sjukt enkla insats så skulle det vara ett stort steg.

Postat av: Angelica

Emma: Ja, jag kan lätt bli förbannad när jag ser hemskheter som ingen gör något åt. Det krävs nog lite mer än så för att stänga ett kärnkraftverk men det är åtminstone en början. :)

2007-02-16 @ 08:37:45
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Johan Simu

Citat från dig "Media skulle aldrig gå ut med att det var mycket nära om det inte var sant"

Jag vill dela med mig om en händelse som fick mig att inse hur lite media bryr sig om sanning.

För lite drygt 6-7 år sen så var det stora rubriker i alla tidningar om att kreatin är cancerframkallande. Då jag gymmar hejfriskt och käkat mer än ett kilo kreatin i mina dagar så blev jag aningen misstänksam. Jag gick in på medline och försökte hitta någon som helst studie som länkar kreatin till cancerrisk. Till min lättnad hittade jag absolut ingenting. Men jag var ändå förbryllad över varför media gick ut med ett så pass starkt påstående.

Någon vecka senare såg jag äntligen en artikel(i en fitness tidning) som förklarade medias lögn. Det visade sig att i något europeiskt land(tror det är frankrike) så har de lite annorlunda kosttillskottslagar. I sverige så tillåts försäljning av ett kosttillskott så länge det inte finns bevis att det är skadligt, i landet i fråga däremot måste man bevisa att ett kosttilskott är säkert innan det kan säljas. Något som naturligtvis är mycket svårare, i princip nästan omöjligt.

Då kreatin aldrig hade testats i något sammanhang gällande cancer så tog det landet beslutet att inte sälja det.

När svenska journalister fick nys om detta så förvred de avsiktligen sanningen för att framställa det som att det är cancerframkallande. De gick aldrig någonsin ut med någon ursäkt om sitt felaktiga påståendet.

Att ändra "det har inte blivit utrett ifall det föreligger en cancerrisk" till "det orsakar cancer" är en jäkla ändring.

Det är inte enda gången media missbrukat sanningen för att skapa rubriker och sälja tidningar.

2007-02-16 @ 14:55:37
Postat av: Johan Simu

Mer av samma.

Minns just en historia som en radiokemist berättade åt mig under en labb. Han är ansvarig för "hotlabben" på chalmers. Dvs det är där de förvarar och handskas med alla högaktiva preparat.

En gång så brann det litegrann i detta labbet, inget stor brand och det släcktes direkt. Men aftonbladet eller gp fick nys om detta och skickade dit en journalist. Han ville prompt veta hur farligt situationen var. Då tog radiokemisten fram en geigermätare i labben och visade att strålningsnivån var i princip noll, sen tog han med sig journalisten och gick ut på parkeringen och visade att den naturliga radioaktiviteten på parkeringen är högre än inne i labbet.

Nöjd med att han bevisat sin poäng för journalisten så tänkte han inte mer på det. Men dagen efter i tidningen så skrev journalisten att det hade varit en så våldsam brand i hotlabben att radioaktiva preparat slungats ut på parkeringen!!

Om det inte är en ren lögn för att skrämma allmänheten gällande radioaktiva preparat så vet jag inte vad. Gång på gång så missbrukar de stora tidningarna sanningen. Oftast vet de inte alls vad de skriver om. Bara rubriken låter hemsk nog för att få sålt tidnignar.

Tex en journalist som skrev om radioaktivitet och nämnde en dos i RAD(Radioation absorbed dose). Sen infogades en faktaruta i tidningen där de skulle förklara vad RAD står för. Men i den faktarutan så föklarade de vad en RADian är!! Dvs vinkelmåttet.

Så enligt den artikeln hade några människor utsatts för en mängd vinklar. Hemska tanken! En kärnfysik professor jag känner ringde tidningen och ville förklara deras misstag. Men blev istället utskälld på telefon och ombed att inte lägga sig i vad tidningen skriver....

När det gäller vetenskap så är 99% av det som står i tidningarna helt felaktigt. Jag förstår ärligt talat inte varför journalisterna inte kan göra en så enkel sak som att ringa upp en expert och be dom syna vad som skrivits före de publicerar. Men eftersom ingen någonsin behöver stå till svars för felaktigheter så är det väll ingen som bryr sig...

2007-02-16 @ 15:04:57
Postat av: Johan Simu

Med risk att bli på snudden tjatig men vill kommentera det om "nära döden" också.

På en internationell skala över hur allvarlig en incident i kärnkraftverk är så hamnade forsmarks incidenten ungefär i mitten. Dvs allvarligt men inte särskilt farlig. Absolut ingen fara för allmänheten av de anledning jag förklarade i mailet.

2007-02-16 @ 15:08:21
Postat av: Angelica

Johan Simu: Jag kan bara tala för mig själv, men jag som journaliststuderande ringer alltid upp de personer jag intervjuat, läser upp citat eller skickar artikeln INNAN den går i tryck för att på så sätt undvika missförstånd.

Jag anser personligen att en situation som bedöms som allvarlig är en allvarlig incident. Och om du nu är så säker på att situationen på Forsmark inte är farlig, varför är då två reaktorer avstängda? Jo, för att säkerheten bedöms som dålig.

2007-02-16 @ 17:18:12
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Kissheist

Very good site, well done. I especially like the ease of use and navigation

2008-02-09 @ 13:49:56
URL: http://kissheist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback