Allt är lidande

Jag ser verkligen framemot att resa till Asien där buddhism är den största religionen. Jag har alltid varit intresserad av religion och särskilt buddhism som jag tycker är den enda vettiga läran. Kanske just för att det inte är en renodlad religion utan mer en filosofi. Kristendomen är bra på sitt sätt men de tio budorden handlar ju enbart om sunt förnuft. Bibeln är en grym fantasybok, kanske den bästa som någonsin skrivits men att tro på något så diffust som Gud är för mig obegripligt. Buddha däremot var ju bara en ovanligt klok gubbe som bestämde att allt är lidande. Det kanske låter deprimerande men egentligen är det precis tvärtom. Om man utgår från att allt är lidande så blir man glad åt de små sakerna i vardagen som verkligen betyder någonting.

Hädanefter ska jag följa den åttafaldiga vägen. Fast jag ska fortsätta dricka alkohol men i lagom mängd.


Kommentarer
Postat av: Fru K

Skippa den åttafaldiga vägen och skapa din egen istället. (Oj vad filosofisk jag blev!)

Postat av: Angelica Lindvall

Fru K: Ja, jag kommer aldrig kalla mig religiös för det är verkligen inte jag. Men det är en shysst filosofi! ;)

2007-08-21 @ 22:23:36
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback