Törnfåglarna

Nu blir jag nostalgisk. Bland de bästa serierna som någonsin gjorts. Bland de bästa böckerna jag någonsin läst. Och så är jag ju en sucker även för världens bästa film Borta med vinden som ofta jämförs med denna storartade mini-serie. Jag kanske rentav borde plöja igenom serien ännu en gång eller åtminstone läsa boken igen.

Det finns en saga om en fågel som sjunger endast en
gång i sitt liv, men då sjunger den vackrare än någon
annan varelse på jordens yta

När den lämnar sitt bo, söker den efter en törnbuske
och ger sig inte förrän den har hittat en sådan.

Sedan sitter den och sjunger bland de taggiga
grenarna, fastnaglad på den vassaste och längsta
taggen.

I sin ångest sjunger den vackrare än både lärkan
och näktergalen. En enda storartad sång till priset
av sitt liv.

Men hela världen stannar för att lyssna.
 Ty det bästa kan endast födas ur stor
smärta...Så säger åtminstone sagan.





Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag blir också nostalgisk. Läste den när jag hittade den i min mammas bokhylla för måååånga år sen, nu blev jag inspirerad att läsa den igen!

2007-04-13 @ 11:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback