I nöd och lust

Att lova varandra evig trohet inför Gud, inför sina vänner och inför sin familj är säkert sanningen i just det ögonblicket men hur många par är det som faktiskt klarar av att leva tillsammans i nöd och lust tills döden skiljer dem åt?

Skilsmässostatistiken har ökat kraftigt de senaste åren. Vi ligger numera på samma nivå som USA där hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa. Vad beror det på? Är vi rent generellt för svaga för att orka kämpa och reda ut våra problem? Ska man lämna sin respektive för att man inte längre orkar ta en diskussion? Ska man lämna allt man byggt upp bara för att grälen blivit en daglig rutin?

Jag tror att många ger upp alldeles för lätt. Självklart ska man inte leva i ett äktenskap där det finns tecken på fysisk eller psykisk misshandel. Men alla andra äktenskap då? Äktenskapen där kaos och oreda är en del av vardagen med obäddade sängar, högar med räkningar, ostädade kök? Där barnen börjar kräva saker som att få en ny cykel, en ny docka, Playstation 3, en moped, en bil? Där livet inte längre är en dans på rosor? Ska man bara gömma huvudet i sanden då och ge upp?

Jag kommer alltid kämpa för kärleken. Vad är det annars för mening med livet? Det heter ju inte "i nöd och lust" för ingenting. Alla som någon gång varit kär har också upplevt att kärleken inte är en dans på rosor. Det kommer djupa fallgropar som är svåra att ta sig upp från men det går. Jag har själv klättrat så fingarna varit alldeles blodiga för att sedan falla tillbaka lika djupt. Och så är livet också. Det finns inga perfekta och felfria liv och äktenskap där allt går som smort. Jag personligen skulle tycka att det vore tråkigt att leva inlindad i rosa bomull, jag vill gärna ha lite action emellanåt så ett perfekt äktenskap är ingenting för mig.

Kommentarer
Postat av: Fru K

Kanske är det så att det inte bara är att folk ger upp så lätt som är problemet. Kanske gifter man sig för tidigt (in i förhållandet alltså, inte åldersmässigt) och känner kanske inte varandra? En väninna till mig gifte sig i januari och hon hade då aldrig bott tillsammans med sin man. De sov ju allt som oftast över hos varandra när båda både i london men sen har de haft ett långdistansförhållande (över atlanten...) i över ett år så alla träffar under den perioden var ju gulligulliga utan dess like. Så när de väl gifte sig hade de inte delat vardag på över et och ett halvt år. Hon får verkligen kämpa nu kan jag säga...

Postat av: Alexzandra

tänkte på det där med att lova varandra resten av ens liv. Kan man verkligen lova sånt? MAn har ju ingen aning om vilka möten,händelser, tragedier etc man kommer gå igenom under livet. Inte ens en själv kan ju veta hur man känner imorgon, om ett år lr om 15år.. Jag har alltid stått stenhårt för att jag kan lova sånt men jag vet fan inte längre.

2007-04-18 @ 22:14:32
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: linda

bra skrivet, och du har rätt! folk verkar ta för lätt på sådan nu för tiden. lova varandra saker och sen inte jobba för det! man får inte alltid allt serverat på fat, man måste kämpa!

2007-04-18 @ 23:11:05
URL: http://hurrtig.blogg.se
Postat av: Angelica

Fru K: Ja, så kan det absolut vara! Man måste lära känna varandra på djupet och långt efter det så kallade "förälskelsestadiet". Annars funkar nog inte ett äktenskap i längden.

2007-04-19 @ 12:33:55
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Just i det ögonblicket så kan man nog lova det och verkligen tro på det. Men som sagt, det kommer uppgång och fall och det gäller att försöka hitta lösningar på problemen.

2007-04-19 @ 12:34:34
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Linda: Åh, tack så mycket! Vad glad jag blir! =)

2007-04-19 @ 12:35:27
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback