Den som ger sig in i leken

Jag brukar inte önska livet ur folk särskilt ofta, inte alls faktiskt. Men nu är jag förbannad och tycker att det var rätt åt den lille snorungen som trakasserade och kastade stenar på krokodilerna i den kinesiska djurparken.

Fyra nioåriga pojkar smet obemärkta in till krokodilernas område. Efter att ha blivit trakasserad under en längre tid fick en av krokodilerna nog och slet ner en pojke i bassängen där han attackerades av en grupp krokodiler som uppges ha ätit upp honom. När en krokodil avlivades på lördagen och undersöktes hittades delar av pojkens kropp i krokodilens mage.

Jag förstår inte varför man i all sin dar ska avrätta krokodilen när det är krokodilen som borde få skadestånd i form av mycket mat (kanske inte just en liten pojke men något annat smaskigt). Jag tycker inte att det är någon skillnad på människor och djur. Jag har alltid blivit ifrågasatt över mina underliga funderingar men jag anser att det är mer underligt att medvetet trakassera och döda djur. Jag skulle aldrig kunna döda en mygga eller sätta en levande mask på en krok till exempel. Jag önskar ibland att människor aldrig fötts. Djuren är på alla sätt bättre än mänskligheten som bara förstört genom århundraden.

Därför var det rätt åt pojken som blev uppäten av krokodilerna. Den som ger sig in i leken får leken tåla.


Bild: www.tropicarium.se

Kommentarer
Postat av: Joanna

Fy fan vad hemskt. Ja verkligen rätt åt skitungen.

Postat av: Sofia Style

angående din fråga:det är mina systerdöttrar tillika guddöttrar :-)

2007-04-23 @ 14:46:26
Postat av: Ehlin

Jag håller med dig!

2007-04-23 @ 15:42:16
URL: http://eeehlin.blogg.se
Postat av: Therese A.

Jag vet inte hur du tänker...????nog har du konstiga funderingar alltid! Jag läste din blogg och jag vart lite förvånad över ditt tänkande, det verkar nästan som du är bitter över ditt eget liv? Kan det vara så? Nu pratar vi om en liten pojke...nog är det synd om krokodilen men vi är ju faktist härskare just nu i världen, kanske en annan dag är det krokodilerna???

2007-04-23 @ 16:41:33
Postat av: Therese A.

Glömde fråga en sak? Du kan inte ha egna barn va? Den dagen du får det kanske jag ska fråga dig om du tyckte du tänkte samma sak om den lilla pojken????????

2007-04-23 @ 16:50:51
Postat av: Pär

Men snälla Angelica. Det rörde sig ju bara om små barn, som knappast förstår vilken livsfara de utsatte sig själv för. Det har hänt i alla tider att barn varit elaka mot djur av olika slag.

Och jag tror knappast att krokodilerna tog sån värst skada av att få stenar kastade på sig. De har ju ett skapligt robust "skinn" så att säga.

Kan du inte ens döda en mygga? Då kan du inte ha sett många matcher på fotbollsplanen i Bäsna där myggen är fruktansvärt stora och intensiva. Inte lätt att sitta stilla där, speciellt inte om man inte kan slå ihjäl dem... =)

2007-04-23 @ 16:55:32
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Joanna: Ja, visst är det synd att båda ska behöva få dödsstraff när det var pojken som började.

2007-04-23 @ 17:29:30
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Sofia Style: De var grymt gulliga! :)

2007-04-23 @ 17:30:22
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Ehlin: Jag blir alltid lika glatt förvånad när någon håller med mig! :)

2007-04-23 @ 17:30:40
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Therese A: Jag är inte bitter över mitt liv, tvärtom så är jag världens lyckligaste! :) Och det är just dina tankar som är problemet, att du ser oss människor som härskare. Det förklarar också hur mycket vi "intelligenta" människor förstört för oss själva men framförallt förstört för djuren som faktiskt har all rätt att leva. Ibland önskar jag att människor aldrig fötts. Vad har Gud för plan egentligen? Människor förstör ju bara!

2007-04-23 @ 17:32:20
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Therese A: Det första jag ska lära mina framtida barn är att inte döda eller trakassera djur. Det har med sunt förnuft att göra. Och om min son mot all förmodan skulle göra något så fruktansvärt så skulle jag såklart sörja honom men aldrig försvara hans beteende. Aldrig.

2007-04-23 @ 17:33:44
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Det är ingen ursäkt att barn i alla tider varit elaka mot djur. Det är SJUKT. Då kan man ju lika gärna försvara pedofiler också, och de ska ändå klassas som intelligenta då de är människor. Okej, att krokodilerna inte tog någon fysisk skada men de måste ha blivit rejält uppretade.

Och nej, jag har aldrig dödat en mygga medvetet. Och jag undviker fotboll så mycket jag kan om det ger svar på din fråga. :)

2007-04-23 @ 17:36:28
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Carro

Jag tycker att det var jävligt dåligt att göra så av pojkarna. Okej att dom är nio bast men är man nio år så har man iallafall en hjärna. Jag har en lillebror som är sju och jag kan garantera att han aldrig skulle göra så, inte min syrra som är fyra heller. Han får fan skylla sig själv, att kasta sten och slå en krokodil med pinnar är inte helt rätt, klart dom blir förbannade, det lär ju kännas eller hur?
Visst trist att pojken dog, han var ett barn, men han borde fatta att man inte gör så, det är DJURPLÅGERI och sådant gillas INTE.
Såå slutsatsen är egentligen, jag håller med dig Angelica.
Och du Therese A: Varför skulle Angelica vara bitter över sitt liv bara för att hon har åsikter om detta med krokodilen? Håll dig till ämnet, bara ett tips.

2007-04-23 @ 17:55:57
URL: http://unikochspeciell.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Tack för din kommentar! Du håller dig till ämnet och det ska du ha en stor eloge för. :)

2007-04-23 @ 18:08:13
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Carro

Angelica: Yes jag är väl en blivande journalist kanske :P Då ska man ju hålla sig till ämnet när man skriver, haha :P , stå på dig och låt inte andra göra det :D

2007-04-23 @ 18:19:39
URL: http://unikochspeciell.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Carro: Exakt, inga utsvävningar tack! Ja, jag ska stå på mig, ingen annan gör ju det åt mig. ;) Tack för uppmuntran!

2007-04-23 @ 18:38:16
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Lelle

Apropå diskussionen: Hmm, jag funderar lite här, när är man gammal nog att avgöra vad som är rätt och fel - moraliskt och etiskt riktigt? Kan man som nioåring förväntas fatta rätt beslut i alla situationer. Alla människor gör väl misstag ibland. Visst finns det lagar och förordningar som talar om för oss hur vi ska bete oss mot djur och medmänniskor (om inte sunt förnuft räcker), men i Sverige är man heller inte straffmyndig förrän man är femton år. Att det är så antar jag är för att någon någonstans har ansett att man innan dess inte är riktigt mogen att se alla konsekvenser av sitt handlande?
Nu har jag inte någon direkt åsikt om det var rätt eller fel att avliva krokodilen men däremot tycker jag att det är lite hårt att säga att det var rätt åt nioåringen som miste livet. Hur skulle samhället se ut om det byggdes på "Öga för öga, tand för tand"?
Vill även tillägga Angelica, att det är intressant att läsa dina inlägg här i bloggen, mycket väcker till eftertanke och diskussion i ämnen man inte funderat över tidigare=)

2007-04-23 @ 19:23:35
URL: http://addi83.blogg.se
Postat av: Pär

Ännu ett ämne som lockar till diskussioner.

Men vad skulle hända om en fyraårig pojke sticker från sina föräldrar i ett "obevakat ögonblick" och får syn på en hund som han börjar slå på med en pinne. Får han också skylla sig själv om hunden biter ihjäl honom då? Och bör hunden få leva för att han bara skyddade sig själv när pojken kom och började slå?
Eller anser du att det är skillnad mellan en fyraårings och en nioårings handlingar? (Skulle kunna ta vilken ålder som helst på pojken, men antar att du fattar principen)

2007-04-23 @ 19:37:24
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Linnea

Empati, ja det var inte många matskedar av den varan som pojkens föräldrar matat honom med!

2007-04-23 @ 20:26:06
Postat av: Angelica Lindvall

Lelle: Det är klart att vissa barn (tyvärr bör tilläggas) inte förstår etik och moral förrän det är försent. Men jag tycker inte synd om pojken. Jag tycker synd om krokodilen. Djur är lika mycket värda som människor, nej, de är mer värda än människor. Jag förstår inte varför ens människor föddes, det är ett elakt väsen. Och öga för öga, tand för tand är ju något som Kina lever efter i och med dödsstraffet även fast jag själv anser att det är fel.

2007-04-24 @ 08:38:26
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Ja, jag är rätt bra på att hitta diskussioner! =p Men ja, om en puckad fyraåring går och slår en hund med en pinne och blir dödad får han skylla sig själv. Föräldrar har ett ansvar att förklara för barnen hur man beter sig gentemot andra människor och djur.

2007-04-24 @ 08:39:32
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Linnea: Nej, fy skam på föräldrarna! =p

2007-04-24 @ 08:48:07
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Karin

Men du tycker att dödsstraff är fel samtidigt som du anser att det var rätt åt (som du utryckte dig) barnet att krokodilen tog hans liv. Och sen undrar jag vad du tycker om djur som exempelvis äter andra djur för att överleva. Djur dödar dagligen varandra hänsynslöst för att vara mätt i magen. Är det till exempel värre när en fyraåring kastar sten på en reptil än att ett lejon attackerar och tuggar på en levande zebra? Även om de gör det av överlevnadsinstinkt så lär det ju vara mycket plågsamt för djuret.
I övrigt kan jag hålla med dig om frågan gällande djurplågeri. Om en människa (fullt utvecklad och fullt vid medvetande) som hobby våldsamt plågar djurn av rent "välbefinnande" önskar jag den inget annat än döden. Men du kunde ha valt ett bättre exempel än en liten skitunge som inte kan skilja på rätt och fel. Personligen tycker jag att det hade räckt med husarest och en örfil.

2007-04-24 @ 18:04:44
Postat av: Angelica Lindvall

Karin: Din kommentar älskar jag! =) Fast det är alltid svårt sådant där. Fick jag exempelvis lyssna på en mördares anhöriga så skulle jag gråta för deras skull samma sak som jag skulle gråta för offrets anhöriga. Det finns ingen rättvisa i världen men en fullt utvecklad människa (även om det är ett barn som jag antar har en högre intelligens än en krokodil) plågar ett djur av rent "välbefinnande" som du uttryckte det så tycker jag att människan ska få tillbaka med samma mynt. Okej, döden kanske inte vore det rätta för den lille olydige pojken. Ett avhugget ben och en arm hade nog räckt.

2007-04-24 @ 18:55:48
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Så nu var helt plötsligt döden inte rätt straff för pojken? Räcker det i stället med "bara" ett avhugget ben och en arm?
Tycker du bör vara konsekvent med dina åsikter när du "tar upp" ett sånt här ämne...

2007-04-24 @ 20:36:24
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Haha, jag trodde du uppfattade ironin! =p Jag tycker fortfarande att alla som plågar och trakasserar varelser som har en lägre intelligens än de som trakasserar ska straffas hårt.

2007-04-24 @ 21:36:10
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Hmm, nej, jag uppfattade inte ironin. Är du ironisk i hela ditt inlägg eller vad menar du?

2007-04-25 @ 13:28:21
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Läs mitt inlägg "Världens alla jävligheter" så vet du min ståndpunkt. :)

2007-04-25 @ 14:04:57
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Jo, jag har läst det inlägget, men förstår fortfarande inte om du är ironisk i det här inlägget om pojken som blev uppäten, eller i din kommentar om att han kanske trots allt fick ett för hårt straff...

Och förresten, hur tycker du att meningarna:
"Jag älskar att jävlas med folk. Det roligaste som finns är att uppröra människor med mina ord. Svenska ord som någon skrivit in i svenska akademiens ordlista och ord som för mig inte betyder samma sak för andra." rimmar med att du ska bli journalist?

2007-04-25 @ 16:23:24
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Pär: Jag förstår inte riktigt var du vill komma? Att vara journalist är bara ett yrke precis som alla andra och som journalist ska man vara objektiv men som privatperson får jag vara hur jag vill och det här är min privata blogg där jag skriver vad jag vill så länge jag inte bryter mot någon lag.

2007-04-25 @ 21:40:44
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Downbionicwoman

Cool site ... I like it :)

2008-01-09 @ 00:23:57
URL: http://downbionicwoman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback