A walk to remember

Jag gillar inte filmen A walk to remember med Mandy Moore i huvudrollen. Den är alldeles för sentimental och sockersöt för min del. Fast jag gillar författaren Nicholas Sparks och kanske är boken bättre än filmen. Jag måste också köpa Dagboken men jag tror inte att den är svensköversättad. Hursomhelst behärskar jag det engelska språket fullt ut så det borde inte vara några större problem att läsa den på originalspråket. Men först ska jag läsa Drömmarnas väg på svenska av samma författare. Det är säkert en gråtmild bok, handlar om en änkling som försöker leva vidare utan sin älskade hustru.

En bok som jag grät något otroligt mycket till var Dimmornas bro, också skriven av en manlig författare, Robert J. Sherwood. Den berör ämnen som andra världskriget, balett, prostitution, saknad, kärlek och självmord. En av de bästa böckerna som någonsin skrivit och filmen med Vivien Leigh i huvudrollen är också helt oförglömlig. Tänk att manliga författare kan beskriva kärleken så träffsäkert, i verkligheten försöker de ju hela tiden vara så macho.

 

Kommentarer
Postat av: Pyssan

Visst finns dagboken svensk översättad.
Efter första gången jag sett den, var jag tvungen att införskffa den, så nu står den troget i min film samling.

2007-04-12 @ 14:31:27
Postat av: Angelica Lindvall

Pyssan: Åh, har du den!! Var finns den att beställa?

Postat av: Boutkville

This page is very informative and interesting although often sad and upsetting.

2008-01-08 @ 16:57:54
URL: http://boutkville.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback