Sagan om de två tornen

För fem år sedan förändrades världen.


För exakt fem år sedan kom jag hem från skolan i vanlig tid
, slängde min väska på hallgolvet, satte mig vid köksbordet bredvid mamma och min lillebror. Vi pratade om vad vi gjort idag. Radion stod och lät i bakgrunden. Det var en härlig septemberdag, solen sken och löven bytte färg. Plötsligt hördes en uppskärrad reporter på radion som sa: "Ett flyplan har kraschat rakt in i World Trade Center". Klockan var 14.46 i Sverige, det var tidig morgon i USA. Vi sprang och slog på TV:n. När jag såg det andra flygplanet köra in i tvillingtornen förstod jag att det inte rörde sig om en vanlig flygolycka utan att jag hade fått bevittna i direktsändning den värsta terrorattacken genom tiderna.

Dagen efter hade vi en tyst minut i skolan och jag tyckte det var fruktansvärt fel. Jag förstod inte innebörden av varför vi skulle sörja drygt 3000 amerikaner med tanke på hur många människor som fallit offer för USA:s bomber och granater genom åren. Självfallet är jag skakad och ledsen över de oskyldiga människor som tvingades bli en del av ett sjukt maktspel när det i själva verket borde vara helt andra personer som skulle stå som måltavlor.

Den 11 september 2001 är ett datum som jag aldrig kommer glömma. Det är ett datum som för evigt kommer vara förknippat med maktmissbruk, terror och död.


De Twin Towers en het Vrijheidsbeeld


Kommentarer
Postat av: Liza

Jag vet, men jag orkade inte göra det den här gångern.. haha. Men de flesta av sakerna kommer ifrån Haléns tidningen!

Postat av: Angelica

Liza: Okej, då ska jag kika i Haléns-katalogen när jag kommer hem! :)

2006-09-12 @ 13:04:57
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback