Borat

Brittiske komikern Sascha Baron Cohen (Ali G) har gjort det igen. Han har fått människor att reagera i väldigt delade meningar. En del av folket föraktar hans provocerande rollfigur Borat medan andra avgudar honom. Jag är bland dem sistnämnda. 

Sacha Baron Cohen spelar TV-reportern Borat från Kazakstan som reser genom USA för att göra en dokumentär om landet. I ett antal "dolda kameran"-liknande scener säger han provocerande saker för att få reaktioner från amerikanerna. Han får oss i biosalongen att asgarva åt nidbilden av fattiga öststater och hans hemby där en Ipod ses som en stor tillgång. Kanske den största. Han förnedrar kvinnor, judar och zigenare på ett humoristiskt sätt och jag dör nästan av skratt när han fäller repliken till en amerikansk kvinna som går förbi honom på gatan: "Very nich. How much?". 

Borat gör den ena pinsamheten efter den andra och folk skruvar på sig i biosalongerna. Ingen vill vara i samma situation, men det går gott och väl att skratta åt hans hiskeliga framfart. 
I slutet av filmen och resan hamnar Borat på en kristen gudstjänst där folk talar i tungor. Då förefaller Borat vara den minst underlige för ett ögonblick. Dock ett väldigt kort ögonblick.


Den enda scenen jag inte finner särskilt underhållande
är när Borat och hans manager, en stor fet karl i övre medelåldern, brottas nakna och jagar varandra genom hotellet. Jag kanske också har fördomar, men jag tycker bara att det är vidrigt. Annars är det här en klockren film som uppmärksammar fördomar vi har om amerikaner och öststatsländerna på ett underhållande sätt. Några lär hata den här kontroversiella filmen, men jag älskar den! 
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback