Anorexia, be my guest



I gårdagens Aftonbladet kunde man läsa om en ung flicka med modelldrömmar som slutade äta inför sin debut på catwalken, och dog i samband med ett klädombyte på scenen. Jag har själv haft ätstörningar och ibland växer fortfarande maten i munnen på mig, men jag har aldrig haft anorexi eller bulimi vilket jag är tacksam för.

Jag lider med de tusentals flickor som har dessa snedvridna ideal djupt inpräntade i huvudet och tror att det är så man skall se ut. Fast det finns hjälp att få, och alla som känner någon som inte mår bra och som tappat aptiten på både maten och livet måste genast finnas där och stötta dem, leda dem in på rätt spår.

Det är inte vi vanliga människor som skapat dagens ideal, det är media och modehusens makthavare och jag vet inte vad man skall göra för att förhindra att dessa sjuka och ouppnåeliga ideal sprids. Om någon har ett förslag, så ställer jag mer än gärna upp på att besegra dagens skönhetsideal.


Kommentarer
Postat av: Jen

Hej Angelica. Trist och sjukt hur långt det gått med ätstörningar. Har aldrig drabbats själv.
Jag vill bara understryka hur viktigt det är med att ge komplimanger! Som det är nu ser vi tjejer varandra väldigt ofta som konkurrenter...
Jag tar emot fina ord av min man, men gladast blir jag när jag får komplimanger av andra tjejer. Då är det som mest äkta menat...

2006-08-08 @ 20:23:04
Postat av: barajagjohanna

Vad bra att du tar upp ämnet. Kämpa på.

Postat av: Fröken Björk

Vad ska man säga? Det är förfärligt. Jag har själv lidit av sjukdomen som äter upp både kropp och själ i många år nu men börjar äntligen ta mig ur det. Men det är svårt. Speciellt med så sjuka ideal som de som råder idag...

2006-08-08 @ 21:39:30
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Angelica

Jen: Ja, det är jätteviktigt att ge komplimanger! Idag var det en äldre kvinna inne på McDonald´s som log mot mig och sa: "Vilken söt klänning du har, du passar jättebra i den". Och då blev man riktigt varm inombords. Och du har rätt i att man som tjej lyssnar mer på vad andra tjejer tycker om en än vad ens pojkvän säger, för han älskar ju en oavsett.

2006-08-08 @ 21:49:18
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Barajagjohanna: Ja, det är en fruktansvärd sjukdom och vi måste sätta stopp för dessa sjuka ideal.

2006-08-08 @ 21:52:03
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Fröken Björk: Ja, det är en hemsk sjukdom, jag hoppas du blir frisk snart! Du duger precis som du är! Vi måste sätta stopp för dessa sjuka ideal, det är ändå hälsan som måste gå först i alla lägen.

2006-08-08 @ 21:53:29
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Fröken Björk

Huvudet på spiken Angelica! Det är varken de smala eller de tjocka eller de som är mitt emellan det är fel på. Det är idelaen som är fel. Vi tjejer/unga kvinnor utgör den mest drabbade gruppen och måste hålla ihop och kämpa mot utseendefixering och osundhet!
Tack för att du hejar på mig, det värmer!

2006-08-08 @ 21:57:16
URL: http://ninabloggar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback