Mordhotas efter amningsbild

Det är väl bara i västvärlden som det blir ett ramaskri över att barn ammas tills de är tre år? I Tanzania där jag volontärarbetade ammade kvinnorna sina barn i flera år. Det var en stor sorg för de hivsmittade kvinnorna att inte få amma sina barn så de friska kvinnorna som nyss fått barn såg till att förse övriga barn med bröstmjölk också tills de var några år gamla eller tills barnen själva tyckte det räckte med bröstmjölk och hittade något annat som var godare.

Men här i västvärlden är det bättre att män suger på tuttar. Jag blir så matt.

Jag förstår inte ens hur folk kan bli provocerade av en kvinna som ammar sitt barn? Som ger sitt barn mat? Okej, jag fattar väl att
bilden på mamman som ammar sin treåring SKA vara provocerande när han får stå på en pall för att nå bröstet men det är ju meningen med bilden också. Jag tror jag ammades tills jag var två år, har inga allergier, astma, fysiska eller psykiska problem. Frisk som en nötkärna. Tycker att de mammor som KAN amma ska få göra det hur länge de vill utan att bli ifrågasatta. Sedan finns det ju extremfall som att amma sexåringar och det kan ju knappast ses som hälsosamt, lite jobbigt att försvara det för sina kompisar i förskoleklassen liksom...

Kommentarer
Postat av: Fru K

Big deal om man ammar en treåring eller flaskmatar en nyfödd. Bara man gör det som passar bäst för en själv och ens barn så ska ingen annan ha åsikter om det! Nu när jag har ammat i två dagar och allt bara gör ont känns tanken på att fottsätta i flera år till rätt plågsam men jag fortsätter så länge lilltjejen vill och jag kan!

Postat av: Angelica

Fru K: Men det känns som det ALLTID ska rackas ner på mammor. Ammar du inte ditt barn så är det fel, gör du det för länge så är det fel. Det är så sjukt att folk ens ska ha åsikter om något de inte har med att göra.



Jag tycker du gör rätt som försöker men du är inte en dålig mamma om du väljer att låta bli att amma. Det är något som bara DU kan avgöra, ingen annan. Och återigen, stoooort grattis till lilla H! :)



2012-05-14 @ 10:18:08
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback