Lycklig barndom

Många gnäller om vilken hemsk uppväxt de haft. Tycker var och varenda b-kändis ger ut en självbiografi om sin tragiska uppväxt och alla dåliga val de gjort genom livet, på grund av det. Ja, för visst är det lätt att skylla på en taskig barndom och ha det som en ursäkt till att göra idiotiska val och bete sig som ett praktarsel senare i livet.

Jag kan helt ärligt säga att jag haft en fantastisk barndom, visserligen med djupa tragedier där jag förlorat halva min familj i självmord men det var deras val och fast jag fortfarande sörjer så försöker jag numera att fokusera tankarna på att jag fick fem år med min pappa men jag har hittills levt 18 år med min styvpappa och genom honom blir min pappa levande då jag hör honom berätta om alla upptåg de gjorde som små. Jag fick nästan 19 hela år tillsammans med min lillebror. Den bästa tiden. Barndomen.

Jag ser tillbaka på vår barndom som en Ilon Wikland-illustration i en Astrid Lindgren-bok. Vet inte hur många gånger jag jämfört mig med Madicken genom åren, bara det att jag hade en dryg lillebror istället för en dryg lillasyster. Vi växte upp på landet där hela byn var en enda stor lekplats. Vi visste precis var den största stenen fanns och vilket klätterträd som var högst. Vi cyklade upp och nerför mördarbacken till Hemtjärn, åt pannkakor med blåbärssylt på torsdagseftermiddagarna. Jag tänker på den gången då mamma och Niklas åkte utomlands själva för första gången och jag och Simon fick bo hos vår dagmamma. Hur mysigt det var att sova på övervåningen, dit vi vanligtvis aldrig gick då lekrummet fanns på bottenvåningen, och delade säng med deras katter som satte klorna i en när de la sig tillrätta längst ner vid fotändan på sängen och spann förnöjt för att inte tala om alla djur som fanns ute på gården. Vi flaskmatade lammungar, såg på när kalvar föddes, hoppade i höstacken (och hjälp vad det kliade efteråt!) och livet var fantastiskt.









Livet ÄR fantastiskt.

Kommentarer
Postat av: elin

Du vägrar göra dig till ett offer. Det är en beundransvärd egenskap :)



Fler borde tänka så och ta ansvar för sina liv och inse att man bär ansvar för sin egen lycka.

2012-05-14 @ 11:37:31
Postat av: Filippa

Vad härligt :) är mysigt att kunna se tillbaka på sin barndom och bli alldeles glad i hela kroppen!

Postat av: Ea

Du ÄR fantastisk! Otroligt fint skrivet om din barndom! <3

2012-05-15 @ 11:19:45
URL: http://eabea.blogg.se/
Postat av: Carro

vilken fin barndom du verkar ha haft!! :D

2012-05-15 @ 16:15:53
URL: http://carroblomqvist.blogg.se/
Postat av: Anna

jag håller med alla ovanstående talare! Jättefint och bra skrivet och du är stark och hur grym som helst. Så det så!

2012-05-15 @ 16:53:27
URL: http://likeashotgun.devote.se
Postat av: Angelica

Elin: TACK, vilken fin kommentar. Jag blev jätterörd. <3



Filippa: Ja, och är man missnöjd med något i barndomen så får man ändå tänka att ens föräldrar gjorde vad de trodde var bäst för oss och att de gjorde så gott de kunde. Vad mer kan man begära? :-)



Ea: Tack vännen!! <3



Carro: Den var underbar. Älskar bykänslan även fast man som tonåring tyckte det var pain in the ass.. ;P



Anna: Haha, goding! Du är bäst!

2012-05-15 @ 19:21:32
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Malin

Du är otrolig :) Vilken livsglädje du ut strålar!!

2012-05-15 @ 21:24:50
Postat av: Angelica

Malin: Men vad gullig du är. Tack! Jag försöker tänka positivt i det mesta men visst har jag svackor som alla andra.. ;P

2012-05-15 @ 22:39:28
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback