Det här får du äta

Det är väldigt mycket du inte får äta när du lever efter LCHF men det är ju tråkigt att fokusera på det man inte får äta så här kommer en lista med allt du får äta! :)


KÖTT
Rött kött, gris, kyckling, kalkon, korv (med hög kötthalt, minst 75 procent)

(Vi äter mestadels kyckling och stek/fläskfilé en gång i veckan)

FISK
All fisk får du äta.

(Vi äter oftast lax eftersom det är billigast ;-)

ÄGG
Är basfödan. Fyra dagar i veckan är det ägg till frukost.

SKALDJUR
Skaldjur får du äta

(Dock är jag ingen stor skaldjursfantast)

GRÖNSAKER
Blomkål, broccoli, squash, aubergine, avokado, grön paprika, grönsallad, haricorts verts, sockerärtor, gurka, kronärtskocka, spenat, kål. I princip alla grönsaker ovan jord (då de under jord har mycket mer kolhydrater)

FETT
Smör, grädde, olja

OST

Dessertostar, fetaost, mozarella, hallouimi, brie

SNACKS
Grok (ugnsbakade ostsnacks), Babybel, ölkorv

DRYCK
Vatten, te, kaffe, mjölk

LIVLINOR

Mörk choklad, sukrin



Tallriken är så full att du inte ens saknar pasta eller potatis! På bilden har vi tillagat gräddstuvade champinjoner (på riktigt, bland det godaste jag ätit), ugnsstekt fläskfilé, stekt sparris, stekt zucchini, ruccola, riven parmesan och såklart en stor klick beasås! ;-)

Kommentarer
Postat av: Malin

Men Hallå!! Får man hyra in er till målaregatan eller?! Skulle behövas lite nya matvanor här å! Och känns ju inte bättre efter att man precis tryckt i sig en skål med ostkrokar heller direkt.. ;)

2012-02-07 @ 21:03:38
Postat av: Angelica

Malin: Haha.. vi får väl bjuda er och Filippa och Patrik på LCHF-käk någon dag! Åhh, ostkrokar.. jag har varit ostkroksberoende hela mitt liv. Det är en stor uppoffring jag gör nu alltså som håller mig undan dom.. ;D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback