Too much ain´t enough

I flera kvällar i rad har jag och Daniel tittat på en fyra timmar lång musikdokumentär om Tom Petty (första gången jag ser den och typ sjuttioelfte gången Daniel ser den). En mycket intressant dokumentär om grabben med den stora käften från Gainesville i Florida som sökte lyckan i LA och fick skivkontrakt som han sedan försökte kämpa sig ur från. Petty är beundransvärd för att han orkade föra krig mot skivbolagen för att få rättigheterna till sin egen musik, tänk vad många unga artister som blir utnyttjade och lurade.

Jag gillar att Tom Petty har en sådan skön "fuck you, I don´t care"-attityd men samtidigt visar prov på ödmjukhet. Han har skrivit många låtar till andra sångare, till exempel Roy Orbisons "You got it" där Petty för övrigt medverkar med sång och gitarr men för det mesta har han "snott" tillbaka sina egna låtar för att de var för bra för att andra skulle sjunga dom. Ett exempel är "Insider" (en av mina favoritlåtar med Petty) som skrevs för Stevie Nicks men som Petty valde att köra duett med istället på Heartbreakers platta. Petty var för övrigt med i den största supergruppen av dem alla, Traveling Wilburys tillsammans med Bob Dylan, George Harrison, Roy Orbison, Jeff Lynne och Jim Keltner. Personligen gillar jag supergruppen The Highwaymen mer med Johnny Cash, Willie Nelson och Kris Kristofferson men Petty, Dylan och resten av gubbarna är självklart fantastiska musiker vars musik kommer leva vidare i generationer efter generationer. De har sannerligen lämnat avtryck i musikhistorien och det ska bli så kul att se Petty live i Globen om mindre än två månader! Hans första spelning i Sverige på 20 år!

Tom Petty And The Heartbreakers – A Woman In Love (It's Not Me)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback