Familjer och syskonrelationer



Tror jag tar mig en tupplur i gungstolen.. Riktigt trött efter gårdagens påskmiddag hos Daniels pappa. Tre av fem bröder hemma. Det är så mycket testosteron i den där familjen! Får mig att tänka på min gamle barndomsvän P som hade åtta, nio bröder och sen blev det två tjejer där på slutet. Vad är oddsen att få killar egentligen? Enligt
SCB är det inte många som får fem barn av samma kön. Om det alltid är 49 procent chans att få tjejer och 51 procent chans att få killar så är det ju ganska unikt med andra ord.

Jag tycker det är mysigt med stora familjer, alltid gillat gemenskapen hos P när jag var liten och att de äldre barnen hjälpte till att ta hand om de yngre syskonen. Därför är det riktigt roligt att vara tillsammans med någon nu som har en stor familj. Vi har pratat om det där om varje bror skaffar tre ungar var så kommer de vara 15 kusiner! Ingenting jämfört med min styvpappa förstås som har över 50 kusiner... men så var ju familjerna större förr av andra skäl. Barnadödligheten var hög och det var vanligt att en förälder avled i en sjukdom och då fick de äldre syskonen ta sig an föräldrarnas roll och se efter sina syskon.

Om du fick möjlighet att välja, hur skulle din familj se ut? Ett barn eller flera?



Daniels fina mugg. Alla bröder har en varsin som de fått av deras mamma. Perfekt att dricka kaffe ur!

Kommentarer
Postat av: Fru K

Om jag fick välja? Fyra fem ungar (otroligt art jag säger det i v 37 av graviditeten from hell!), nära förhållande till mor- och farföräldrar, alla nöjda och lyckliga. Lite bullerbyn liksom!

Postat av: Angelica

Fru K: Haha, du är så rolig!! Men Bullerby-känslan vill man ju absolut åt! Jag själv växte ju upp så, hela byn var en enda stor lekplats och man hade kusiner och kompisar i varje hus! =) Om jag fick välja skulle jag nog vilja ha fyra barn (men D tycker tre räcker "för då kan man fortfarande ha en snygg bil"). Haha..

2012-04-07 @ 18:57:13
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Fru K

Tala om för D att man gör som jag: ha både en ful kombi (som snart ska bytas ut mot en minibuss) och en sjukt snygg sportbil!

2012-04-07 @ 20:42:52
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Angelica

Fru K: Ingen dum idé! Han får köra minibuss och jag får köra min Audi Q7 eller Porsche 911 ;-)

2012-04-08 @ 00:07:27
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Jag tror jag bara vill ha ett barn. Känns fel att säga det som kvinna (känns lika fel att kalla mig själv kvinna, ser fortfarande bara mig själv som tjej haha) men jag tror inte jag pallar mer än så. Men vem vet, man kanske står där med ett tjog..

2012-04-08 @ 01:46:06
URL: http://hannaulrikamay.blogg.se/
Postat av: Angelica

Ulrika: Haha, jag vet, kvinna låter så vuxet... tjej är bättre! ;-) Jag tycker man får välja och göra som man vill. Visst, det är kul med syskon men känner man att en unge är precis vad man klarar av så är det ju så det ska vara. :-)

2012-04-08 @ 12:08:32
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback