Dyr smak

Ibland är mitt jobb otroligt svårt att hantera. Intervjuade nyss ett par antikhandlare. I deras showroom hittade jag det vackraste skrivbordet jag någonsin sett. Ett svart rokokoskrivbord från 1700-talet. Prislappen? 36.000 spänn..! Åh, varför ska jag ha så dyr smak? Visserligen sitter ju värdet kvar i antika möbler så säljer man skrivbordet igen så får man förhoppningsvis tillbaka nästan hela summan men ändå stooora pengar att spendera på en enda möbel.

Men det var sannerligen ett fantastiskt skrivbord. Jag får en känsla av att Voltaire satt vid ett exakt sådant skrivbord och skrev med en fjäderpenna. Förstå vad produktiv jag skulle vara om jag hade ett sådant skrivbord. Jag skulle skriva roman efter roman.. eller ja, åtminstone inbillar jag mig det. ;-)


Påminde en del om det här rokokoskrivbordet från samma tid.
Bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback