La Dolce Vita

Jag och kärleken (som aldrig åkt flygplan) tog oss en tur till romantikens huvudstad, den eviga staden Rom. Mest för att undersöka om vi kan leva ihop. Och vad är bättre (förutom att bo ihop) att ta reda på det än genom att resa tillsammans? Då får man verkligen se varandras värsta och bästa sidor. Att resa innebär ofta stress, man är hungrig, grinig och trött. Men kanske är det nyförälskelsen eller bara det faktum att resan varade endast i fem dagar som gjorde att vi höll sams och bara blev mer och mer kära i varandra.



Redan andra dagen fick vi lära oss av en italiensk guide att det enda vi behövde kunna på italienska för att överleva här var pasta och pizza men framförallt amore. Om vi inte hade gått så otroligt mycket så hade det definitivt blivit mer att älska. Pasta carbonara, pizza, gelato (glass), vin, öl och grappa är inte direkt hälsosamt men så fruktansvärt gott. Italien har verkligen det bästa köket i Europa.





Förutom att äta gjorde vi allt som man ska. Vi kastade mynt över axeln i Fontana di Trevi, gick upp och nerför Spanska trappan, gick en guidad tur i Colosseum, åkte trampcykel i en av alla romantiska parker; Villa Borghese, besökte Vatikanstaten och världens största basilika; Peterskyrkan och Sixtinska kapellet där Michelangelos fantastiska målningar finns. Det var så vackert att jag nästan blev religiös.















Rom är verkligen min nya favorithuvudstad i Europa. Delad etta med Paris. Och jag är så tacksam att jag fick uppleva staden tillsammans med min kärlek.

Kommentarer
Postat av: Pär

Kul att ni blev så nöjda. Nu kanske du förstår varför jag och E har tjatat om Rom i flera år? Men du föredrog ju skyskrapor så... =)

Postat av: Filippa

åh ni verkar ha haft det underbart :)

2011-10-04 @ 11:26:36
URL: http://inspirations.blogg.se/
Postat av: Ea

FANTASTISKT! <3

2011-10-04 @ 12:06:05
URL: http://eabea.blogg.se/
Postat av: Angelica

Pär: Ja, verkligen. Klart att inget slår New York men det går inte ens att jämföra. Jag tycker att Paris är vackraste staden i Europa men Rom är snäppet bakom bara. :)



Filippa: Ja, vi har verkligen haft det fantastiskt bra!! =D



Ea: Yeey! ;-) Men nästa gång åker du och jag dit och äter massa god mat. =D

2011-10-04 @ 13:22:39
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: L

Har inte läst din blogg på några år, (du hade ju också ett långt uppehåll), även om jag innan dess var en flitig läsare. Nu sitter jag här och "läser ikapp" dina alster. Måste bara fråga.. är någon av takbilderna dina egna och fotade inne i sixtinska kapellet? När jag skulle fota där inne så fick jag en högljudd harkling och en inte så snäll blick från en av vakterna. Tydligen totalt fotoförbud därinne (i alla fall när jag var där). Håller med dig om Rom. Rom är min klara etta av Europas städer (före Barcelona). Nummer ett är för mig ändå alltid New York.

2012-03-20 @ 23:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback