Namnsdag

I dag är det min dag, eller ja, alla vi som bär namnet Angelica eller Angelika. Jag fick en smaskig blåbärspaj i namnsdagspresent som kärleken bakat och till kvällen har han lovat att jag ska få oljemassage! Jag ska nog börja fira mina andra två namnsdagar också. ;-)




Angelika eller Angelica ett kvinnonamn, av latinets 
angelica - den änglalika. Bland romarna användes namnet som ett mansnamn.

Namnet är mycket vanligt i Sverige bland personer födda på 1980-talet. De flesta stavar namnet med 'c'. Den 31 december 2005 fanns det totalt 13 606 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 8 904 med det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 137 flickor namnet, varav 62 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

Namnsdag: 7 december

Källa: Wikipedia

Kommentarer
Postat av: Ea

Grattis på namnsdagen, vännen! :-)

Postat av: Ea

Grattis på namnsdagen, vännen! :-)

2011-12-07 @ 14:22:35
URL: http://eabea.blogg.se/
Postat av: Angelica

Tack raring! :)

2011-12-09 @ 10:33:44
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback