Jag tänker inte vara tyst

Livet är oerhört märkligt just nu. Man går omkring i en bubbla och tänker att ingen i hela världen kan känna den sorg som vi upplever just nu. Samtidigt så är ju självmord den vanligaste dödsorsaken bland personer mellan 15 och 44 år och jag känner flera personer som förlorat en förälder eller ett syskon på det sättet. Det sägs att tiden läker alla sår men varför blir det då så fula ärr?

Jag är så jäkla förbannad på vilket kallt samhälle vi lever i. Det satsas miljonbelopp på nollvisionen för att minska antalet dödsolyckor i trafiken trots att det är ett par hundra varje år som dör medan det dör i snitt 1500 människor i självmord varje år. Det är också den vanligaste dödsorsaken bland unga män.

Vad är det för skillnad på fysisk och psykisk sjukdom? Bara för att en människa har ont utanpå behöver det inte betyda att den människan har större smärta än en person som har ont inuti. Jag blir så förbannad på att det inte satsas mer pengar på att minska risken för självmord hos unga människor med psykiska problem. Var och varannan människa känner en person som tagit sitt eget liv. Det måste satsas mer resurser på att motverka självmord bland unga.

Jag är utbildad journalist och redan i ett tidigt stadie fick jag lära mig att självmord inte ska uppmärksammas i media. Det kan leda till att fler människor begår självmord och det anses både oetiskt och fel att skriva om självmord. Men varför? Jag tror inte att fler människor begår självmord bara för att media tar upp det. I så fall skulle fler människor mörda också eftersom det är något man skriver om hela tiden. Vad är det som är så jäkla tabu med självmord? Varför ska psykisk ohälsa och självmord tystas ner? Det man inte pratar om finns inte och det som inte finns behöver inte åtgärdas. Men vi kan inte frångå det faktum att det är fler människor som tar livet av sig än dör i trafiken varje år. Är det då riktigt att det satsas 70 miljoner kronor på att minska dödsolyckor och eftersträva en nollvision medan det satsas drygt två miljoner kronor på att förhindra självmord?

Jag är säker på att Simon inte ville dö egentligen utan att han bara tyckte att det gjorde för ont att leva. Om den där läkaren inte hade hånskrattat åt Simon när han skadade sig och åkte in på akuten och själv bad om hjälp, ja, då kanske han hade levt i dag. Jag tänker inte säga att det är ingens fel. För det är alltid någons fel. Och i det här fallet är det samhällets fel som inte lyssnar på signaler, som blundar för att självmorden ökar, som inte har resurser att kunna hjälpa människor med psykiska problem. Och att läkare utan någon som helst form av finkänslighet och moral får arbeta med ångestladdade och sjuka människor, ja, det är fan obegripligt. 

Det finns ett straff åt alla som väljer att blunda. Jag är inte en av dom.

Kommentarer
Postat av: Ida

Mycket, mycket bra skrivet, Angelica!

Postat av: frida

du skriver så bra angelica & du har rätt i allt du skriver.. ibland tror jag att självmord är ett sätt att få fly från livet, komma bort från det som gör ont för att man inte får hjälp med att hantera det.. om folk får rätt hjälp från början så tror jag att det skulle minska med självmord, om folk får veta tex. i media tror jag fler skulle uppmärksammas om att hålla koll på nära & kära, se om det finns signlare på om personer i ens närhet mår dåligt.. mina tankar finns ständigt hos dig & din familj, ni är så starka! ta hand om dig, kramar

2009-01-18 @ 15:36:09
URL: http://loviroven.blogspot.com
Postat av: Felicia

Du har så himla rätt i det du skriver, jag tror också att faktumet att det inte uppmärksammas gör det värre.

Jag tror att alla unga människor skulle behöva veta mer om det, och hur man kan upptäcka varningssignaler i tid så att man kanske kan förhindra att hemska saker händer.

Och lika det att fler skulle ta sitt liv på grund av att media uppmärksammar det tror jag inte ett dyft på. Det skulle behövas en välbehövd storsatsning eftersom det faktiskt är ett stort problem.

Det är så mycket sanning i det du skriver, man ser liksom klarheten i att det behövs uppmärksammas.

2009-01-18 @ 16:00:02
Postat av: Pearl

jävligt bra skrivet.

2009-01-18 @ 16:16:21
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: Emma Larsson Westermark

Du sätter orden så rätt och jag håller verkligen med dig till fullo. Det är fruktansvärt och skamligt hur det fortfarande kan vara tabubelagt, ett av våra största problem. För mig är det helt ofattbart hur man kan ignorera en sjukdom eller ett problem för att det inte syns och inte gör ont utanpå. Psykiska problem är också livsfarligt och har ofta dödlig utgång, hur kan man ignorera det? Jag funderar om man kan dra igång något slags projekt för att bygga den här frågan större och få folk att öppna ögonen. Jag tänker inte heller vara tyst.

2009-01-18 @ 16:38:54
URL: http://larssonwestermark.blogg.se/
Postat av: Harriet

Du är så klok Angelica. Det man inte pratar om finns inte och det som inte finns behöver inte åtgärdas, visst är det så. Media kunde göra en viktig insats genom att uppmärksamma det här och lyfta upp den här frågan till debatt. Det skulle in i politiken också så resurserna fick ses över ordentligt, vi får inte förlora våra underbara ungdomar på det här sättet. Hemskt det du skrev om läkaren. Att läkare och annan sjukvårdspersonal ska ha god utbildning i såna här frågor tycker man borde vara självklart. Jag tycker det ska in mer utbildning i skolor också, utbilda lärarna först förstås och sen gärna från högstadienivå så de unga som nu växer upp får en öppnare syn på sånt här och vågar prata om det mer. Med kunskap och inte minst engagemang kan vi hjälpas åt och stötta varandra när det blir tungt, det är ju jätteviktigt, de flesta av oss kommer att behöva det nån gång i livet. Alla kommentarer till din blogg tycker jag visar att den viljan finns i alla fall. Sen måste frågorna upp i bestämmandenivå också, du har så rätt i det du skriver om vårt kalla samhällsklimat. Vad prioriterar vi egentligen? Vi behöver fler som du, Angelica, du är stark och modig som inte tänker vara tyst!

2009-01-18 @ 17:11:10
Postat av: Marielle

Väldigt bra skrivet Angelica, håller verkligen med dig i allt!

2009-01-18 @ 17:23:07
Postat av: Fredskronk

word

2009-01-18 @ 17:41:07
URL: http://www.fredskronk.se/
Postat av: Bella

Riktigt bra skrivet! Jag träffade Reinfeldt oktober 2007 tillsammans med 2 andra. Han hade bara sin pressekreterare med sig. Dom antecknade det vi sa men kunde sen inte lova ett skit.. det vi pratade om handlade om just den psykiska vården. Men något måste helt klart göras och många vet om att det satsas mer pengar för nollvision i trafiken, men sen då?

Håller med dig i allt du skrev!

2009-01-18 @ 17:57:45
URL: http://grymmabella.blogg.se/
Postat av: mysaan

Det är kanske lättare att förhindra bilolyckor och sånt än det är att förhinda självmord då man inte alltid kan veta vad folk tänker.

2009-01-18 @ 19:56:10
URL: http://mysaan.blogspot.com/
Postat av: Vivi

Bra skrivet Angelica! Jag håller med dej i allt du skriver, allt du skriver har du så rätt i.

2009-01-18 @ 20:22:57
Postat av: Chris e kök

Så himla onödigt att analysera det här. Det märks inte att du är journalist. Amatör. :(

2009-01-18 @ 21:26:32
Postat av: Johanna

Du satte ord på alla tankar, som säkert många gått och burit på.. Det som inte hade behövt hända SKA INTE hända! Älskar dig så gumman och kommer att stå vid din sida hela tiden, hela vägen.. och till "Chris e kök" jag undrar vem som är amatör? Stick..

2009-01-18 @ 21:43:28
URL: http://wigwam.blogg.se/
Postat av: Harriet

Att analysera är just vad journalister brukar göra och det är väl bra att Angelica orkar hålla igång tankeverksamheten på ett konstruktivt sätt. Hur ska vi annars komma någon vart. Stå på dig, Angelica!

2009-01-19 @ 07:36:00
Postat av: Åsa

Angelica, Det här är något vi måste ta tag i! Jag hjälper dig gärna!

2009-01-19 @ 09:09:38
Postat av: Håkan Englund

Hej Angelica!

Jag måste först säga att du skriver väldigt kloka ord,och du verkar vara väldigt stark!Försök att stå ut...jag tänker på er!

För att hitta låtarna på noter,gå in på sheetmusic.com eller www.musicnotes.com

Vi ses krama mamma från mig!

Kram Håkan

2009-01-19 @ 11:27:48
Postat av: Angelica Lindvall

Håkan Englund: Hej Håkan! Vi har hittat noter och en musiker som kan/vill spela. Tack ändå för all hjälp! :-) Hoppas vi ses igen under lite trevligare omständigheter. Kram!

2009-01-19 @ 11:42:03
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Ludmilla

Vad bra att du skriver om detta- det är så otroligt viktigt att vi vågar göra det! Jag beklagar verkligen Simons bortgång. Det gör ont i mig att det är ännu en människa som inte har fått rätt stöd i livet.



Tillsammans kan vi göra skillnad!

2009-01-19 @ 14:01:11
URL: http://ludmilla.se
Postat av: Angelica Lindvall

Ludmilla: Jag läste din blogg och såg att du också upplevt det värsta som en familjemedlem kan uppleva. Linneá var otroligt vacker måste jag säga. Även fast jag inte kände henne är jag säker på att hon var lika vacker inuti som utanpå. Det är oebhagligt hur nonchalant psykvården är och att det inte finns tillräckligt med resurser för att hjälpa de svaga i samhället och särskilt ungdomar som är vår framtid!

2009-01-19 @ 14:11:57
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: emma

Hej Angelica! ville bara säga att du skriver otroligt fint och att jag tänker på er i er svåra tid! vet inte om du kommer ihåg mig, men jag är mamma till gunillas barnbarn martin och sebastian... vi har träffats några ggr hos gunilla och björn.



ta hand om er.

kram emma



2009-01-19 @ 15:03:17
Postat av: frida

Du har fått en utmärkelse av mig,

kika in på min blogg!

ta hand om er

många kramar /frida

2009-01-19 @ 16:27:18
URL: http://loviroven.blogspot.com
Postat av: Nicole

hej jag va bara tvungen att skriva lite i din blogg på grund av att jag verkligen lider med dig, jag kännde inte Simon men jag har gått i samma skola som honom, han är två år äldre än mig.

Jag tkr de är starkt av dig att verkligen dela med dig av dina känslor för jag vet att de är jätte många som verkligen är ledsna för de som hänt Simon! jag hoppas ni komemr klara er, jag skänker er en tanke!

2009-01-20 @ 19:34:13
Postat av: Anonym

Väldigt väldigt bra skrivet Angelica!

Jag själv mår väldigt dåligt psykiskt och en tanke har slagit mig och den lyder:

"Om man kört på ett djur och det ligger och lider så skjuter man ihjäl det för att vara snäll. om någon visste hur mycket jag lider så skulle någon skjuta ihjäl mig."

Med det sagt så förstår du att jag håller med dig, psykisk smärta kan göra mycket ondare än fysisk smärta vissa gånger.



Jag beklagar verkligen sorgen.

/Tankar från Djurås.

2009-01-20 @ 22:07:22
Postat av: Angelica Lindvall

Anonym: Jag förstår dina tankar men jag hoppas du förstår att även om livet är ett rent helvete så brukar det komma sol efter regn. Det kan ta tid men det finns alltid saker kvar att leva för. Och det finns hjälp att få, du borde kanske tala med en psykolog eller en kurator om dina tankar. Det är inte okej att leva med psykisk smärta, lika lite som det är okej att leva med fysisk smärta.

2009-01-21 @ 09:28:10
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Anders Lundin

Få saker gör så ont som osynliga sår. Beklagar verkligen sorgen, blir alldeles tårögd när jag läser din blogg. Ta hand om er!

2009-01-23 @ 22:45:13
URL: http://www.anderslundin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback