Vet du om att ditt barn dricker?

"Mamma, snälla, kan du köpa ut tre, fyra cider åt mig?"
"Nej".
"Men vad fan, Lisa får ju cider av sin mamma!"
"Ja, men jag är inte Lisas mamma".
"Men är det inte bättre att jag får cider av dig än att jag dricker hembränt?"
"Du är 15 år och får inte dricka något av det".
"Du är ju sjuk i huvudet, som om du aldrig druckit när du var 15 då!!".
"Jo, det har jag och det slutade inte så bra, jag vill inte att det ska hända dig".
"Jag dricker långsamt ju, skulle aldrig hinka i mig!"


Den diskussionen har nog många av oss haft med våra föräldrar. En del föräldrar köpte ut cider eller öl till sina barn under förevändningen att "det ska räcka hela kvällen, drick inte upp allting på en gång för då blir du redlös". Jag lovar, mamma. Men hur många tror ni lyssnade? Vi är barn men inte idioter, vi kan vartenda knep. Men saken är den att bakom varje ungdom som dricker har ett brott begåtts, det är olagligt att langa sprit till barn och ungdomar under 20 år.

Jag tror att det kan vara svårt att förbjuda sitt barn att dricka alkohol men det finns två exempel jag själv ska följa den dagen jag blir tonårsförälder.

1. Köp aldrig ut
2. Var nykter själv så att du kan hämta ditt barn när festen är slut och ring ett par gånger under kvällen. Bestäm innan att svarar ditt barn inte när du ringer så åker du själv och tittar där festen/majbrasan/parken är. Då brukar barnet svara, för jag menar, vem fan vill ha sin pinsamma morsa i parken liksom?
 
Var rädda om er i kväll. ♥

Kommentarer
Postat av: Liza

Haha va fan! Varför ska mitt namn alltid vara med i såna där exempel? Ta Pelle nästa gång.. ;)

Postat av: Anonym

Hur bra som helst!! Synd att inte alla föräldrar tänker så.

2009-04-30 @ 14:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback