Storstadskomplex

Jag är ingen storstadstjej och har svårt att se mig själv som en chic karriärskvinna med sönderstressad mage, cafe latte i ena handen, laptop i andra och mobiltelefonen mellan örat och axeln. Jag älskar storstäder, helt klart. Jag är kär i New York, Paris, London och Kuala Lumpur. Men att faktiskt bo i någon av dessa underbara städer skulle jag i så fall bara vilja göra en kort period i mitt liv. Mest som en utmaning.

Jag kommer alltid vara en lantistjej. Jag älskar att kunna gå ut på verandan i Bäsna, ta en kopp kaffe med mamma och se löven falla till marken. Känna hur den friska luften når mina lungor. Jag blir vettskrämd av tanken att bo i en storstad och dagligen andas in avgaser och industrirök. Jag vill inte bo i en etta med kokvrå i Stockholm och leva på nudlar bara för att hyran är så dyr. Jag vill hellre bo i en rymlig tvåa i en mindre ort och ha mycket pengar kvar att göra roliga saker för. Fast det är klart att en annan stor anledning till att jag fortfarande bor kvar i Dalarna är för att jag har min familj, släkt och vänner här. Att flytta själv till en ny storstad är som bäddat för ensamma kvällar. Och jag är alldeles för social för det. Dessutom älskar jag Dalarna!

Men skulle jag ändå längta bort till den snabba storstadspulsen så är Arlanda bara två timmar bort. Det är min öppning till världen.


Kommentarer
Postat av: Sara

Är Dalarna verkligen så bra? Visst älskade jag P&L och åker gärna dit igen, men det kändes ändå rätt öde, få affärer, ingen rörelse osv, som min lilla håla. Fast visst, man har ju hela släkten och vännerna som gör saken bättre. Jag är något mitt emellan storstad och småstad. Har inte bestämt mig ännu.

Postat av: Angelica Lindvall

Sara: Ja, alltså, herregud, Borlänge är HELDÖTT. Vi kan bara stoltsera med Kupolen och inte ens det är särskilt ballt, haha.. Jag gillar Falun, de har i alla fall en riktig stadskärna.

2008-10-20 @ 22:18:11
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag såg Kupolen men hann aldrig in där under mitt besök, kanske blir nästa sommar helt enkelt. :)

2008-10-20 @ 22:26:25
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Sara: Har du bytt blogg? :) Ja, Kupolen är det enda man inte får missa i Borlänge, det ÄR Borlänge.

2008-10-20 @ 22:41:38
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Sara

Haha då ska jag försöka hinna inom när på nästa P&L. Ja, av någon anledning kändes det som om jag fastnade i gamla hjulspår på den förra. Allt blev så ordentligt och duktigt. Jag ville ha kvar domänet men göra om allt. Dock orkade jag inte sitta och radera inlägg efter inlägg, inte just nu. Här på denna nya får jag flippa mer och vara lite mer crazy. I like :)

2008-10-20 @ 23:08:34
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Sara: Härligt! Vad gör du nuförtiden då? :)

2008-10-20 @ 23:19:15
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag jobbar på dagis och café. Funderar på att dra till US and A och leva lite innan jag blir vuxen och skaffar fast jobb, typ. Blev inte riktigt som jag tänkt mig, men jag mår alldeles fantastiskt. :)

Själv?

2008-10-20 @ 23:24:57
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Sara: Låter som härliga jobb! :) Så du har lagt journalistyrket helt på hyllan? Ja, USA är fantastiskt, dit ska du absolut åka.



Jag jobbar kvar på samma tidning (vikarie) och trivs jättebra, härliga kollegor och varierande jobb men vill testa något annat också. Fast först ska jag resa lite mera.. :)

2008-10-20 @ 23:37:16
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Sara

Inte helt på hyllan, bara pausat lite då det enda som finns ute på marknaden är sport&gubbtidningar, och det är svårt att skriva om när man inte har intresset. Sen är det en hård marknad, alla blir ju journalister numera och de gubbarna som sitter på sina poster vägrar flytta sig för de yngre.



Ska söka ett radiojobb de la upp på Platsbanken, håll tummarna för mig! Jag är ju en pratkvarn och känd för det, så det borde gå. Annars drar jag som au-pair ett år och kommer tillbaka nästa höst, taggad till tusen.



Okej, men trivs du bra är det ju fantastiskt! Såg att de sökte nöjesreportrar till Dala-Demokraten, nöje är ju det bästa jag vet, men hur skulle en skåning fungera där uppe liksom? :P

Ja du gillar verkligen att resa, vad blir nästa stopp? :)

2008-10-20 @ 23:45:34
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Sara: Hehe, nu ska vi inte vara negativa men visst är det svårt att få jobb, man måste verkligen vara driven eller ha de rätta kontakterna (eller skaffa sig de rätta kontakterna).



Aupair låter superkul, det har alltid varit lite av en barndomsdröm för mig. :)



Klart du skulle passa som nöjesreporter häruppe, skönt med andra människor än bara dalkullor och masar. :)

2008-10-21 @ 00:01:57
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Sara

Jo, jag är driven - men man tappar luften efter ett tag, och tappar även tron på sig själv. Så behöver samla krafter för att hitta tillbaka dit där jag var innan.



Ja det har även varit en barndomsdröm för mig så varför inte prova på't liksom :)



Haha kanske. Tror dock den inte ligger ute på Platsbanken längre. Det var han, Jonas (Hjalle&Heavy) som var kontaktperson - haha gött!



& förresten är dalmasar heta (nu menar jag inte han jag nämnde ovan) ;)

2008-10-21 @ 00:17:54
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: freddan

böh! jävlar i mig vad taskigt du lär tjäna om du skulle tvingas äta nudlar för att få det att gå runt i sthlm. min lön är rätt kass men kan ändå leva gott på den... sedan är stockholm en rätt liten stad enda stället där sress och trängseln känns av är i t-banan under rusning.



sen finns ju alla bra skrivarjobb i sthlm - men du har ju inte på långa vägar det som krävs för dem.

2008-10-21 @ 02:30:03
Postat av: Angelica Lindvall

Sara: Det gör du rätt i. :)

2008-10-21 @ 09:58:38
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Freddan: Ja, jag lägger hellre pengar på shopping än hyra. :) Bara en LV-väska går ju på ett par tusenlappar... Men jo, du har rätt i att Sthlm är en liten stad, jag skulle hellre vilja bo i Paris eller NYC.



Det beror på vad du klassar som bra skrivarjobb, jag har en känsla av att vi inte delar samma åsikt.



2008-10-21 @ 10:01:09
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback