Självkänsla, ja, tack!

Det är skillnad på självförtroende och självkänsla. Jag har gott om det första. Jag vet att jag är uppskattad bland många för att jag är social, trevlig (för det mesta) och får folk att skratta. Jag är också lagom snygg, ingen babe som får killarna att vända sig om men jag ser inte heller ut som ett krockat skithus.

Självkänsla däremot, det är något helt annat som jag inte har. Jag har ett inbyggt "ingenting du gör är bra, bättre lycka nästa gång". Alla fina komplimanger jag får känns bra men ändå så är det en liten djävul i mig som säger att "bara för att du gör en bra sak behöver det inte betyda att du är bra". Fast jag tror att det är rätt bra att ha en sådan inställning, då försöker man ju hela tiden bli bättre. Äh, va fan, det här blev en massa galmatias som mamma skulle ha sagt.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Känner igen känslan. Ibland kan man vara jätte nöjd med det man gör men sedan börjar man tänka efter "var det verkligen så bra"

Postat av: Johanna

Ingenting blir någonsin bra utan självkänsla, allt kan göras bättre och man kan höja allt till en ny grad för att behaga andra och ge sig själv ett godkännande. Men du är så duktig gumman, så du behöver aldrig tänka så, även fast du kanske gör så ibland..

2008-11-25 @ 16:08:07
URL: http://wigwam.blogg.se/
Postat av: Alexzandra

Självkänsla Nu och Mera självkänsla ligger brevid mig här precis nu faktiskt, böckerna alltså. Inte för att jag tycker att jag behöver varken mer lr mindre, lr jag har egentligen ingen direkt koll på hur jag ligger till på den fronten. Men mamma hade dem liggandes så varför inte liksom. Man kanske lär sig något på köpet=)

2008-11-25 @ 16:41:09
URL: http://alexzandra.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Sabina: Ja, så där tänker jag jämt. Rätt drygt i längden.



Johanna: Du är så klok och snäll, vännen. Tack för att du finns. :)



Alexzandra: Absolut, har tyvärr inte läst dom trots att jag haft chansen men det kommer väl nya chanser... :)

2008-11-25 @ 22:30:39
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback