Size zero är ju idealet, så vad bråkar alla om?

Det har varit tjafs i bloggvärlden mellan Hanna Fridén och en ung man som kallar sig Dennis. Det började med att fröken Fridén publicerade en bild på sig själv när hon vägde 45 kilo och var anorektisk. Bredvid publicerade hon en bild av sig själv hur hon ser ut i dag, 15 kilo tyngre. Fridén hävdar att hon känner sig friskare och snyggare i dag, och ja, det kan jag hålla med om. Dennis däremot anser att hon var betydligt snyggare som smal och han går ungefär efter devisen att det bara är smala som är snygga. Genast blev det läsarstorm och Dennis fick även ett dödshot. Så sjuk är bloggvärlden, det förekommer mobbning, trakasserier och hot överallt. Det sjukaste av allt är att människor inte längre ska få tycka fritt utan alla ska tycka likadant, för annars blir man dödshotad. Jag förstår inte heller hur folk kan bli upprörda av att någon hävdar sin åsikt om att Hanna var snyggast som smal. Det är väl klart att hon får reaktioner om hon lägger ut sådana bilder på sig själv och det är också självklart att alla inte tycker att hon var snyggast nu som normalviktig. Size zero är ju idealet, så vad bråkar alla om?

Unga tjejer frossar ständigt i skvallermagasin där den ena smala modellen/filmstjärnan/tevekändisen efter den andra poseras lättklädd med synliga nyckelben, knotiga axlar, smala armar utan synliga muskler och ben som skulle knäckas vid ett rejält blåsväder. Men det är så många tjejer vill se ut i dag! Vi tränar som idioter, sväljer bantningspiller, dricker proteinshakes eller rentav slutar äta. Jag är ju själv hjärntvättad och tycker förvisso att kurviga kvinnor med hull är bland det vackraste som finns men jag själv vill inte se ut så. Lagom är bäst men jag vill inte vara lagom, jag vill vara smal. Men Dennis har fel vad gäller en sak, det må så vara att smala tjejer är snygga men smala killar däremot är inte snyggt någonstans. Det är hemskt att uttala sig så men jag kan inte finna en spinkig kille attraktiv, lika lite som att jag kan känna mig själv attraktiv med tjugo kilos övervikt.

Kommentarer
Postat av: Alexzandra

Vad är länken till Hannas blogg? Man skickas tyvärr bara till metros hemsida :-S Måste ju se efter vad det är som försiggår där..

Postat av: Karin

Grejen är väl inte att han tycker smal är snyggare än tjock, utan att han tyckte det var dålig självdisciplin av henne att tillåta sig att gå upp de där kilona, trots att hon var sjukligt smal.

2008-11-26 @ 18:20:02
Postat av: Liza

Håller med dig! Nu har jag inte sett bilden på henne, men jag personligen vill hellre vara smal och glad är överviktig och knäckt. Klart man är hjärntvättad.. Jag är snyggast när benknotorna syns, men för det är jag inte anorektisk. Så är min kropp byggd :P

2008-11-26 @ 18:33:38
URL: http://lizalicious.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Alexzandra: Googla.



Karin: Ja, det var ett mycket elakt uttalande med tanke på att hon vid tiden hade ätstörningar. Men annars håller jag med om att det är dålig självdisciplin om man går upp i vikt. Jag själv har usel karaktär och skulle hellre byta ut mina träningstimmar mot sofftimmar framför teven och ostkrokar i näven. Men jag skulle nog inte må så bra då...



Liza: Ja, du har tur som både är lång, smal och har stora tuttar. ;)

2008-11-26 @ 22:25:55
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag finner inte ens ord för hur mycket jag håller med dig i din text. Jag har läst lite ur bådas bloggar och jag menar inte att jag håller med Dennis, men hur sjukt det är när någon verkligen vågar utnyttja yttrandefriheten och säger det man tycker, då blir man påhoppad och dödshotad. Det är fullkomligt absurt och oerhört farligt för vårat sammhälle om vi hela tiden ska tryckas in i ett hörn och tvingas tycka på ett sätt för att bli accepterade.

2008-11-27 @ 09:25:21
URL: http://larssonwestermark.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hmmm har följt den här diskussionen på ett flertal bloggar. Ibland blir jag så trött..Varför, varför är vikt och utseendefixeringen så inrotad i oss?

Själv har jag alltid kämpat i "fel" rikting så att säga. Har alltid varit smal/mager och fått kommentarer som: "äter du inte", "fan vad smal du är" etc. 172cm & 49,5-50kg, då ÄR man mager. Nu väger jag runt 60-63kg och de kom när jag la ner "tänket" började helt enkelt acceptera mig som jag var. Då blev jag som jag ville...

2008-11-27 @ 11:09:23
URL: http://livscoach.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Emma: Ja, det är verkligen något som är fel om man inte längre ska få tycka fritt.

2008-11-27 @ 13:17:52
URL: http://angelica1987.blogg.se/
Postat av: Angelica Lindvall

Lisa: Jag blev väldigt berörd av din kommentar och kan bara glädjas med att du äntligen tagit dig ur den negativa spiralen med vikthets och blivit så som du själv vill vara och se ut. :)

2008-11-27 @ 13:19:08
URL: http://angelica1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback