Sektlära

Jag läste ut en riktigt bra bok förra helgen, Himmel och helvete: Mord i Knutby, hette den. Gissa vad den handlade om? Äh, nu ska jag inte vara fånig men jäklar så bra den var. Jag fastnade direkt. Det är väldigt fascinerande med bokstavstroende människor. Jag själv skulle aldrig palla att lägga ner så mycket tid på att tillbe en snubbe jag inte ens har bevis på finns eller sjunga psalmer i tid och otid. Jag har ju viktigare saker för mig, som att eh, blogga. Eller nåt.

Knutbyförsamlingen tillhör Filadelfia. Ett samfund som inte ska ses som sekt för det är det inte. Helge Fossmo var däremot sektledare, en expert på manipulation. Han lyckades svärta ner ett hel församling med falska förespeglingar om vägen till lycka och meningen med livet. Men jag skulle inte kalla Filadelfiaförsamlingar för sekter utan det var snarare Helge Fossmo som förvandlade just Filadelfiaförsamlingen i Knutby till en sekt. 

Jag tycker inte att man ska förbjuda sekter eller samfund från att föra fram sina budskap även fast Jehovas vittnen och Guds barn är något jag verkligen inte kan ta till mig. Men att människor fritt får tycka och tro som de vill är en viktig förutsättning för ett demokratiskt samhälle. Men ingen har rätt att manipulera och ta kontroll över andra människor. Det om något är mycket sjukt.

Är ni nyfikna på att läsa mer om sektlära kan jag rekommendera två andra böcker,
Sekten och Manipulering pågår. Två riktigt bra böcker, den ena skönlitteratur och den andra berättelser från före detta sektmedlemmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback