Rätt att bestämma över sin kropp

Kvinnor som säger att de inte vill ha barn bemöts med stor skepcis i dagens samhälle. Alla kvinnor vill ju ha barn annars är det ju något som är fel verkar de flesta tycka. Men när en kille bestämt säger att han inte vill ha barn, då gör det ingenting.

Den här tjejen är 22 år gammal och vill sterilisera sig. "Jag vill få det ur världen, så definitivt som möjligt. Jag vill vara säker på att jag har kontroll över min kropp och över vad som händer med den" säger hon i en intervju med Aftonbladet. Men lagen säger att hon måste vänta tills hon fyllt 25 år innan hon får sterilisera sig. 

Om jag inte skulle kunna få egna barn så vore det jämförbart med en dödsdom. Fast det finns faktiskt kvinnor som inte vill ha barn vid 22 år och deras vilja bör respekteras lika väl som de som vill ha barn vid 22 tycker jag.

Gravidmage


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback