Lantliv och fest



Igår var det releasefest för vår webbtidning Valjakten som man kan läsa på
http://www.molkom.nu och för att fira detta rejält var det fest hos en kollega i Kil, mitt ute på vischan, bland kalvar och hästar. Kalvarna var så söta, jag fick ta med mig en hem om jag ville men han fick inte plats i bagageluckan. Och jag tror inte att kalven skulle trivas i min lilla etta heller. Fast han var bedårande. Om jag fick leva om mitt liv skulle jag vilja bo på en bondgård. Jag har alltid varit rädd för att smutsa ner mig, så egentligen skulle jag inte klara av ett bondliv, men att få mysa med kalvar, lammungar, hästar och höns med tofsar på benen- varje dag skulle vara den ultimata drömmen.

Fast nu ser mitt liv helt annorlunda ut. Jag är och kommer alltid vara en typisk lantis som uppskattar närheten till de andra byborna och skvallret som går när någon varit och vänstrat i granngården. Fast det lilla bylivet lockar inte mig. Jag blir kvävd av att bo i en liten håla och skulle aldrig klara av att flytta hem igen och låta mina barn växa upp där. Då lever jag ett liv som inte är självvalt. Samtidigt är Bäsna den bästa platsen att låta barn växa upp på, med närheten till Borlänge som gör dem kriminella. Det där var ironiskt.

Jag saknar dock Bäsna; lugnet, människorna, skvallret, byfesterna, midsomrarna och barndomsminnena. Jag saknar inte Borlänge och kommer aldrig bosätta mig där. Aldrig. Aldrig. Aldrig. Förstår du det Thomas?
Borlänge är en ful industristad som inte har något att komma med förutom Kupolen. Det är synd att Dalarna är Sveriges vackraste landskap och de enda städerna som räknas är Falun och Borlänge. Jag vill ju bo strax utanför en storstad, ha det lantliga lugnet samtidigt som jag har tillgång till stadspulsen.

Releasefesten var hursomhelst superkul! Vi sjöng i timtal, spelade gitarr, lekte "Jag har aldrig" och Ida visade brösten vilket är dagens stora samtalsämne. Jag kör helt på Idas linje; om killar får gå med bar överkropp varför får då inte tjejer göra samma sak? Det är väl jämställdhet vi strävar efter och vill uppnå?
Jag drack en halv vinflaska, två cider och två öl och idag har jag bara lite ont i huvudet, men det är allt. Hur kan jag tåla så mycket alkohol helt plötsligt? Var det bara saft i det mousserande jordgbubbsvinet? Det ska jag fundera på idag.

Kommentarer
Postat av: Phillipmaryam

Hi! Your website is really interesting! I like it!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback