Övervåld inget ovanligt i USA



Foto: AP

Nära 500 poliser finkammade ett område i Florida på jakt efter polismördaren Angelo Freeland. När ett specialförband upptäckte Freeland sköt nio poliser vilt.
Han dog omedelbart efter att ha blivit träffad av 110 skott rakt genom kroppen.

Angelo Freeland sköt ihjäl polisen Matt Williams med 8 skott när han stoppades för fortkörning igår. Polismannens hund sköts och hans kollega blev skjuten i benet men har lämnat sjukhuset.

På frågan om poliserna använde sig av övervåld kom svaret automatiskt från polischef Grady Judd:
- Ärligt talat ville vi inte ta några risker. Han hade redan skjutit och dödat en polis, han hade skjutit och dödat en polishund och han hade skjutit och skadat en annan polis.


Jag kanske har mina fördomar men jag anser att övervåld inte är speciellt ovanligt i ett land som USA. Jag kan likna det vid en kinesisk avrättning, för Angelo Freeland sköts ihjäl med 110 skott utan varken åtal eller domstolsbeslut. Poliserna ville inte ta några risker men nio poliser och ett specialförband mot en människa. Exakt vilka risker innebär det? 

Freeland skulle förmodligen hamna på Death Row ändå med tanke på att dödsstraff är legitimt i Florida. Å andra sidan finns det inga som helst ursäkter att mörda en människa med 110 skott för att den personen mördat en polis och dennes hund. Mord är mord oavsett vem som mördar.

Öga för öga och världen skulle bli blind- Mahatma Gandhi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback