Helvetet och vattenfallet

Igår åkte jag och Thomas med hans familj till Helvetet, vi tog även en tur till Mörkret för att hälsa på några bekanta. Man blir full i skratt när man ser de blå ortsskyltarna. Jag skulle vilja gå på en anställningsintervju och svara på frågan "Var bor du?". "Jo, jag är född och uppvuxen i Helvetet, än du då?"

Anledningen till att vi körde sammanlagt femtio mil var för att vi skulle se Sveriges största vattenfall; Njupeskär som ligger mellan Särna och Idre. Och det var en naturupplevlese jag sent kommer glömma. Vi stannade bilen för att gå den sista biten upp och just då började den värsta hagelskuren jag någonsin upplevt, det var hagel stora som spelkulor! Om ni inte tror mig, så kan ni läsa dagens Aftonbladet. Som om inte hagelskuren vore nog så började det åska utav bara helvete i Helvetet. Och jag som annars tycker att åska är rätt mysigt blev till och med skraj när blixten slog ner på tre ställen samtidigt i närheten av oss.

Efter en stund som kändes som en evighet dök den efterlängtade solen upp bakom fjället. Vi började gå den vackra leden mot vattenfallet och mötte en liten kungsfågelunge på stigen som satt en halvmeter ifrån oss och kvittrade. Ni vet väl hur kungsfågeln fick sitt namn? Jo, det var så att kungsörnen och kungsfågeln skulle tävla om vem som kunde flyga högst och på så sätt få sina namn, och kungsfågeln hoppade upp på kungsörnens rygg och flög mot himlen och väl där uppe flög kungsfågeln en meter själv upp i luften och därmed fick den det magnifika namnet kungsfågel trots att det är Sveriges minsta fågel. Det är faktiskt en sann historia. Enligt Thomas som är besatt av Cartoon Network.

Jag blev djupt imponerad av Sveriges högsta vattenfall. Jag hade räknat med att det skulle vara trettio meter, men hundratrettio meter är mer passande. Det skulle vara ännu coolare att se fallet på våren då det är mycket bredare. Fast hursomhelst var det väldigt vackert, det kändes som att man var med i Sagan om Ringen. Dalarna är i samma klass som Nya Zeeland, ingen tvekan om saken.

Nu kommer en förhandsvisning av den fjärde Sagan om Ringen-filmen med enbart svenska skådespelare.

       


Nu undrar ni vad som är så speciellt med den här bilden?
Men titta noga så upptäcker ni snart en liten vilsen fågelunge.


Njupeskär- Sveriges största vattenfall.

Jag nedanför vattenfallet.

Vackra Dalarna.

Kommentarer
Postat av: Carro.

Jättebra text och verkligen urvackra bilder :)

Postat av: Johanna

Haha, det må jag då säga gumman, det var en jätterolig text! å Helvete vad fint det var!

2006-07-25 @ 14:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback