Det ska bli ett sant nöje att döda dig

Thomas köpte Magdalena Graafs självbiografi "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" till mig i födelsedagspresent. Meningen var att jag skulle ta med den till Molkom och läsa om kvällarna för att ha något att göra. Fast igår kunde jag inte somna på grund av min förskräckliga rethosta, så jag läste ett kapitel som blev två, tre, fyra, fem, sex, sju... Jag läste ut halva boken, det var omöjligt att sluta.

Magdalena Graaf kommer inte få Nobelpris i litteratur och man kan inte klassa henne som författare heller, men hennes självbiografi ger en kalla kårar och jag gråter redan efter ett kapitel.

Boken handlar om den unga Magdalena som efter en tuff uppväxt med mobbning och Livets Ord-propaganda plötsligt gör revolt och blir tillsammans med en finsk boxare som är lika snygg och hänsynslös som Dolph Lundgren i Rocky IV. Deras förhållande börjar som så många andra tonårsförhållanden, det är djupa känslor på en gång och Magdalena blir uppvaktad med både blommor och middagar. Fast det kärleksfulla förhållandet övergår snart till en fysisk och framförallt psykisk terror. Magdalenas kille slår henne, men ber gråtandes om ursäkt och lovar att aldrig slå henne igen. Magdalena tror honom. Sedan blir hon gravid. De måste gifta sig eftersom Magdalena är kristen och vill inte att hennes mamma som är präst skall behöva skämmas över att hennes dotter har ett utomäktenskapligt barn. De gifter sig, och äktenskapet blir allt annat än lyckat. Våldet trappas upp och deras son Isak föds och det gör ont att läsa hur Magdalenas kille slår henne inför Isak som förtvivlat skriker "Mamma".

Det är en fruktansvärd historia, och även om språket brister på sina håll så är det en klart läsvärd bok. Våldet mot kvinnor är vanligare än man tror. Det är hemskt hur kvinnor blir hjärntvättade och mentalt nedbrutna av sina män, och tror att de kommer ändra på sig. Det gör de aldrig. Har de slagit en gång kommer de slå igen, därför skall man alltid gå efter första slaget, men visst är det svårt om man är upp över öronen förälskad i fel kille.


Kommentarer
Postat av: Liza

hej din bajs ;) jupp, nogg.se var mkt coolare än blogg.se tyckte jag, därför ordnade jag en sån ist. Japp, skorna är köpta på DinSko.. :) Puss!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback