Här bor en sexbrottsling

För ett bra tag sedan sa några vänner till mig att i USA minsann, där har sexbrottslingar skyltar på sina hus där det står att de dömts för sexbrott så att grannarna blir uppmärksamma och ja, antagligen rejält avskräckta. Men jag bara skrattade och tänkte att nog för att USA är ett jäkla bananas-land med diverse roliga och annorlunda lagar fast inte kan de väl sätta upp skyltar på husen där det står att "Här bor en sexbrottsling"? Men jodå, i USA är skamstraff fortfarande en väl användbar metod och faktum är att jag tycker landet i väst gör rätt på ett sätt. Om jag flyttade till ett trevligt litet villaområde med mina tre bedårande barn så skulle jag också vilja veta om mina grannar är dömda sexbrottslingar.

Jag tror absolut att skamstraff är effektivt men det känns ändå lite sjukt med tanke på att mannen i fråga (ja, det är ju flest män som våldtar och sexmördar små barn) redan suttit dömd för brottet. Om man nu inte vill att en sexbrottsling ska få leva ett normalt liv ute i samhället, ja, varför dömer man inte honom då istället till livstid? En pedofil bakom lås och bom på livstid känns betydligt tryggare än vetskapen om att min granne med de gula rosorna i rabatten har blivit dömd för sexbrott.

Kommentarer
Postat av: Mats

Dessutom specificeras aldrigf brotten de blivit dömda för. Det kan röra sig från allt till blottning för en vuxen tillde mest bestialiska brotten.. grejen är den att det vet inte dem som ser skyltarna på husen och bilarna. Tycker tex inte att en som blottat sig för ett gäng kvinnor eller män för den delen ska behandlas på samma sätt som en pedofil. För så fort nån säger sexbrottsling så är det första tanken som dyker upp, att personen gett sig på barn.. så är inte alltid fallet.

ps. det är olagligt för en 18-åring att ha sex med tex sin 17-åriga flickvän.. åker du dit så stämplas du som...just det, sexoffender. Tänk på det.

2008-03-25 @ 18:23:52
Postat av: nina

ja har sitter jag i sodra usa...och kan mycket val pasta att det ar ett markligt stalle. att det ska sta att personen i fraga blivit domd som sexbrottsling ar val bra. mycket annorlunda och ja, hemskt att dom ska behova sta for det resten av livet nar dom enda fatt sitt fangelsestraff...men de ar nog inte mer an ratt enda...tror jag

2008-03-26 @ 01:38:48
Postat av: Angelica Lindvall

Mats: Jag tycker att blottning är vidrigt men det är klart att pedofili och våldtäkter är grövre brott fast hursomhelst ser jag hellre att de sitter inlåsta bakom lås och bom för alltid än att de ska få vara ute i frihet. Va? Får man inte ha sex i USA förrän man är 18? Stackarna..

Postat av: Angelica Lindvall

Nina: Cruel Nina.. ;) Nejdå, jag förstår dig och håller till viss mån med. Men kastrering vore bättre än skamstraff.

2008-03-26 @ 08:40:53
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Mats

Angelica: Blottning må vara vidrigt, men knappast ett brott som ska straffas med vare sig, skam, kastrering eller livstids fängelse.. i usa är man dock stämplad under samma mapp med vådtäktsmän och pedofiler. Det jag menar är att när nån läser på bilen eller huset att en sexbrottsling bor där vet de inte vad personen har gjort.

Och sex kan man ha innan man fyllt 18, men om tjejen eller killen är 17 och partnen är 19 eller äldre så är det v¨ldtäkt i lagens ögon och således är man stämplad och satt i samma kategori med våldtäktsmän och pedofiler.. mao

Mao, så stödjer jag inte den typ av bestraffning som de har där när man inte särskiljer grova och poteniellt farliga brottslingar med kärlekskranka ynglingar.

2008-03-26 @ 20:44:52
Postat av: Mats

ursäkta jag skrev fel, om partnen är 18 eller äldre ska det stå.

2008-03-26 @ 20:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback