Dömd för evigt

Unni Drougge har skrivit ett jättebra inlägg angående läkarstudenten som tidigare suttit i fängelse för mord. Det är faktiskt inte så lätt som man kan tro att välja sida. Sveriges rättsystem går ut på att en dömd människa ska återanpassas till samhället efter sonat straff. Men innebär det att en tidigare morddömd person har rätt att utbilda sig till läkare där främsta uppgiften är att rädda liv?

Jag tycker att läkarstudenten har rätt till sin utbildning men jag tror att det blir svårt för honom att få jobb inom vården. Det finns nog ingen vettig människa som vill anställa en morddömd person och låta denne ansvara över andra människors liv och hälsa. Jag tror inte att någon heller skulle vilja att en tidigare dömd pedofil arbetar på dagiset där ens barn går. Det är inte ens tillåtet.

Vissa är helt enkelt dömda för evigt och kan inte återanpassas till samhället på det sättet de själva önskar.

Kommentarer
Postat av: Kimpa

Jag tycker att det är synd om honom. Några jag känner jobbade på fängelset där han satt, och han var väldigt utbildnings-inriktad och gick alltid runt med böcker i famnen.

Han satt ju inne för överlagt mord, var nazist och dödade en kille som jobbade mot nazismen. Jättehemskt. Men ajg tycker ändå han borde få utbilda sig, man måstej u få en andra chans i alla fall? Tycker jag.

Fast det skulle jag säkert inte tycka om någon jag känner ksulle ha honom som läkare!
Ha en bra dag!

Postat av: Fru K

En vän till mig gick i samma klass i högstadiet (tror jag... kan ha varit gymnasiet) som "läkarstudenten" och var livrädd för honom. Är det fortfarande. Det om något är ett bra skäl till att han inte borde bli läkare. Att han suttit inne för hatbrott talar ju inte direkt till hans fördel, men det kan inte få hänga över honom livet ut. I så fall hade han lika gärna kunnat stanna på kåken livet ut, om han ändå inte får en chans utanför murarna.

2007-11-15 @ 13:22:28
URL: http://www.metrobloggen.se
Postat av: Angelica Lindvall

Kimpa: Ja, jag tycker också att han har rätt att utbilda sig till vad han vill men det är fel att låta en morddömd läkare ansvara över andra människors liv och hälsa. Det känns fel rakt igenom.

2007-11-15 @ 17:48:37
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Fru K: Nej, för om vårat rättsystem går ut på att varje dömd brottsling ska återanpassas till samhället så måste man hjälpa personen i den mån man kan. Men han ska ändå inte få arbeta som läkare tycker jag, däremot har han rätt till sin utbildning.

2007-11-15 @ 17:49:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Fru K

Precis så är det. Är man ute så är man ute. Men det är naturligtvis ett moraliskt dilemma. Å andra sidan: det kan ju vara så att den läkare man har nu har en del skelett i garderoben han/hon med, men det man inte vet något om lider man inte av...

2007-11-15 @ 21:15:22
URL: http://www.metrobloggen.se/fruk
Postat av: Angelica Lindvall

Fru K: Ja, precis, så är det ju! Rätt otäckt egentligen.

2007-11-15 @ 23:04:28
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Jorma

Hat brott är inte bara förunnat fd nazister osv. Utan även hatbrott ifrån kommunister mfl på vänsterkanten. Skulle ni vilja ha en läkare som tidigare var AFAit och hade mördat en Sverigedemokrat tex? Vad jag menar med det hela är det att jag själv skulle faktiskt inte vara rädd för att bli behandlad eller T o m opererad utav en fd extremist från vänsterkanten.
Jag bedömmer inte honom utifrån vad han varit tidigare i sitt liv utan vad han vill utföra idag. Varje färdigutbildad läkare skriver på för att rädda liv till varje pris oavsett vem. I USA har svarta räddat liv på flertalet medlemmar i ku klux klan...och vise versa också för den delen. När det gäller om pedofiler inte ska få jobba med barn är inte detsamma...dessa drivs utav en psykiskt sjuk drift. Det finns flertalet dömda pedofiler som i Danmark fått hjälp då dom har ett annat system och behandlingsform emot dessa. Där blir dessa frivilligt kemiskt kastrerade och detta har enligt dem själva hjälpt dem att leva under normala förhållanden. Driften till sina sjukliga gärningar tas per automatik bort när man blir kemiskt kastrerad. Tro inte att jag vurmar för pedofiler för detta nu....alla som följer min blogg vet vad jag tycker om dessa. Men i fallet med killen som vill ta grovt avstånd ifrån sitt förflutna och brotten han har begått bör få en ny chans i livet. Han har tagit sitt straff och dessutom vänt sitt tidigare liv ryggen, inte för att blidka myndigheter eller samhället i övrigt...utan för att han ångrar sitt brott. Ska han straffas på livstid för sitt brott så skulle man dömt honom till livstid. SAC dvs Syndikalisterna uttalar ett klart hot emot denne på sin blogg, hämden skall inte få ha några gränser anser dom. Är detta rätt att dessa ska få hämnas utanför lagens gränser? NEJ säger jag! Men inte dessa anarkistiskt tänkande kommunister. Likaså utsägs ett direkt hot emot SD om dom inte tar bort sina lokaler ifrån landets bostadsområden, vilka demokrater dessa kommunister är...suck!
Som sagt det är en svår fråga detta, men personligen så är jag inte som sagt rädd ens för en fd AFAit som är läkare. Jag litar på att han är läkare för att hjälpa mej trots att jag är SD-väljare. Det finns förövrigt en Iransk läkare i Umeå som dödat Irakier i kriget på 80-talet...idag hjälper och räddar han liv på dem istället. Borde han inte få vara läkare pga hans förflutna? Som sagt...det är en svår fråga.

2007-11-20 @ 19:34:59
URL: http://jormas-sd-blogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback