Tjernobylkatastrofen

Den 26 april 1986
I staden Pripyat bor 40.000 människor. Genomsnittsåldern ligger på 28 år. Staden rymmer främst barnfamiljer. Det är en vacker och solig dag. Barnen leker ute på gatorna och åker karuseller på ett tivoli som byggts upp. Ingen av dem vet att under natten har en av tidernas värsta katastrofer inträffat. I två dagar leker barnen som om inget hänt. Sedan får de meddelandet som förändrar hela deras liv. I dag är Pripyat en spökstad. Tivolit står orört och förfallet. Barnen leker inte längre på gatorna. Det finns inget hopp. Det finns inget liv.

 


Den 26 april 1986 inträffade en av världshistoriens värsta katastrofer. Reaktor 4 exploderade på kärnkraftverket i Tjernobyl. I två dagar visste inte omgivningen vad som hänt. När de sedan drabbades av cancer och födde barn med missbildningar förstod de hur pass allvarligt det var. Även djur drabbades. Hästar med sju ben och grisar med klyvade ansikten föddes. 

 
 


Två år innan katastrofen var experter på plats vid kärnkraftverket och bedömde det som i mycket dåligt skick. Myndigheterna besvarade bedömningen men gjorde inget åt saken. Ukrainas utveckling stannade efter katastrofen. Landets besparingar har gått till det omfattande saneringsarbetet. Det krävs ytterligare 900 miljarder kronor och även om pengarna finns så kommer det inte rädda Tjernobyl, Ukraina eller världen.

Ett kilo radioaktiva ämnen skulle kunna spridas strategiskt över hela världen och en miljard människor skulle drabbas av cancer. I Tjernobyl spreds tolv kilo radioaktiva ämnen. Det sägs att mellan tolv personer och två miljoner människor har dött till följderna av katastrofen. Siffran har mörklagts ända sedan 1986. På svensk tv berättade nyhetsuppläsarna strax efter katastrofen att "katastrofen var på bättringsvägen" och att "läget var under kontroll". Under det förstörda kärnkraftverket är det en och en halv meter ner till grundvattnet. Vattnet släcker törsten hos alla medborgare i huvudstaden Kiev. Vattnet leder vidare till Svarta havet. Det är en och en halv meter kvar och det sjunker med en centimeter varje år.

Det är så typiskt människor att skapa någonting som kan ge energi till tusentals hem utan att kolla upp eventuella komplikationer och konsekvenser. Det finns inget jag tycker är mer skrämmande än kärnkraft, det kan liknas vid min dödsångest. Jag vet att jag en dag ska dö, jag vet också att kärnkraften en dag kommer läcka. Det finns vissa radioaktiva ämnen som behöver lagras och slutförvaras i 1000 år, det finns andra ämnen som måste slutförvaras i 100.000 år. Vad ska vi säga till kommande generationer? Videoband och fotografier förstörs och en "Förbjudet område"-skylt ser inte likadan ut om 1000 år. Tänk om en stackars människa gräver in till ett berg och ut sipprar radioaktiva ämnen? Vad kommer hända då? Vad kommer hända med mänskligheten? Vad kommer hända med världen?

Jag är emot kärnkraft. Vad är du?

Kommentarer
Postat av: Fru K

Jag är inte emot kärnkraften som sådan. Om man bortser från riskerna - vansinne jag vet, men bara för en sekund - så är kärnkraften ren. Förstör inte ozonlagret, bidar inte till växthuseffekten. Men sen har vi ju riskerna. Så länge man inte kan garantera att kärnkraftverken är säkra skall kärnkraft inte vara tillåten. Men om det ändras? Om det blir möjligt att på ett helt säkert sätt utvinna energi genom kärnkraft? Då är jag nog för.

Postat av: Angelica

Fru K: Ja, men saken är den att kärnkraft inte alls är säkert. Hur ska vi göra med slutförvaringen? Hur ska vi kunna meddela kommande generationer om riskerna?

2007-02-12 @ 14:05:10
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Alexzandra

Hade inte så mkt kött på benen ang Tjernobyl. Visst har man lyssnat med halva örat nån gång i högstadiet. Alla dog och ingen kunde leva där fast att de gått år... Jag har ingen anning om hur många kärnkraft som finns. Men ditt inlägg är verkligen skrämande, ska vi dra ut o demostrera? Hur dumma får människorna vara egentligen. Bilar som bidrar till växthus.. Cigaretter som ger cancer (fast vi inte har botmedlet), kärnkraft som vilken dag som helst kan läcka och döda ut allt i dens "Närhet"... ärligt så tror inte jag livet på jorden blir speciellt lång varigt. Hemskt !

2007-02-12 @ 16:54:03
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Ja, demonstrera skulle jag absolut kunna göra men jag undrar just om det skulle leda någonvart. För även om det finns pengar så har vi inte den kunskapen som kan skapa något "bättre" än kärnkraften som kan ge energi till så många hem. Fast det är en tickande bomb... vilket gör att allt känns så förbannat meningslöst.

2007-02-12 @ 17:35:42
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Erik

Alternativ?

2007-02-12 @ 21:01:59
URL: http://ehansson.wordpress.com
Postat av: Angelica

Erik: Kan du definiera frågan?

2007-02-13 @ 09:54:03
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Johanna

Mot, helt klart! Ingen bekvämlighet går före var människas rätt till ett värdigt liv. (Oj vad du har legat i och skrivit dom senaste dagarna förresten!:)

2007-02-13 @ 17:43:49
URL: http://wigwam.blogg.se
Postat av: Angelica

Johanna: Jag kunde inte formulerat det bättre själv! (Och tack, får se om du kan klå mig på den fronten). ;)

2007-02-13 @ 20:26:23
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sara

Jag har själv varit och besökt det "drabbade" området i Vitryssland och jag har även varit inne i zonen och sett med egna ögon. Jag besökte även barnsjukhus i staden Gomel. När jag var inne i den "yttre zonen" träffade jag på människor som bodde där, det som förvånade mig var att dessa personer som bott kvar där även efter "olyckan" varkade mycket lyckligare och mycket friskare än de människor som flytt, tex till Gomel. Visst kärnkaften och dess strålning har gjort mycket skada med frågan är om inte alkoholen som de männsikorna som varit tvungna att fly sin trygghet tagit till även den har blivit en stor bidragande faktor till barns missbildningar och människors psykiska tillstånd.

2007-02-16 @ 00:22:46
URL: http://shansson.blogg.se
Postat av: Mattias

Angelica - Kan du förklara vad du menar med tickande bomb? låter ganska taget ur luften om jag får säga det själv... kärnkraft uppmärksammas bara eftersom det är en så ny energikälla, och visst den har vid ett par tillfällen orsakat katastrofer som bidragit till missbildningar och cancet etc. men missbildningar och cancer är saker som ingen kan styra över och det förekommer varje dag.
Det är naivt att framställa kärnkraften som den farligaste miljörisken, när vi har en växthuseffekt som kommer att bidra till globala förändringar om vi låter den fortsätta i den här takten. vi kommer alla dö en dag hursomhelst så att oroa sig för kärnkraften känns aningen meningslöst.

2007-02-21 @ 18:12:12
Postat av: Angelica

Mattias: All fakta jag skrivit om Tjernobyl är hämtad från min journalistlärares reportageresa till Tjernobyl året efter katastrofen och tio år senare. Om det är helt tillförlitligt låter jag vara osagt men jag vet att all information kontrollerades ytterst noggrant innan det sändes på SVT.

2007-02-22 @ 00:06:01
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Stardoll

God bless you

2008-02-07 @ 15:02:19
URL: http://www.stardollcodes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback