Rätten till liv

Många ser abort som en självklarhet medan andra ser det som ett avskyvärt sätt att beröva någons liv på. Men vad är egentligen ett liv och när blir en människa just en människa?

När en kvinna blir gravid hänger fostrets människovärde till att börja med på om det är önskat eller inte. Kvinnans önskan avgör om barnet får leva eller dö. Är graviditeten önskad har fostret ett värde från och med den stunden teststickan visar det blå strecket. Är graviditeten däremot oönskad har fostret inget värde och kvinnan har laglig rätt att döda sitt barn. Många abortförespråkare säger att fostret ändå är så ynkligt och litet och kan inte betraktas som en människa vid den tidpunkten då det är tillåtet att göra abort. Men redan vid befruktningen har fostret ett unikt DNA. Abortförespråkarnas viktigaste argument för fri abort är kvinnans rätt men jag tycker att rätten till liv är viktigare. Ett annat argument för abort är att kvinnan inte kan ta ansvar för sitt barn och att det inte är välkommet. Jag tycker att det är viktigare att få chansen att födas än att känna sig välkommen.

Det finns många abortförespråkare som nämner ordet våldtäkt och att borde man då inte få den möjligheten att ta bort ett barn som kom till genom våld? Jag tycker att det är fruktansvärt med våldtäkter och när barn inte kommer till av kärlek men samtidigt kommer det vara kvinnans lille son eller dotter inuti hennes mage. Men det är ändå ett vagt argument som abortförespråkarna använder sig av, för mindre än en procent av alla aborter sker på grund av våldtäkt. Det finns även de mest radikala förespråkarna för fri abort som säger att jorden ändå håller på att överbefolkas och vad är det då för mening att föda barn till världen som ändå inte är välkomna? Jag tycker i alla fall att det är en bättre lösning att bygga fler skolor och dagis än att avrätta barn.

Jag respekterar andra som väljer att göra abort men jag själv skulle aldrig göra det. Däremot respekterar jag inte de människor som använder abort som preventivmedel. Jag tycker att vår liberala syn på abort måste förändras. Vem kan blunda för att 25 procent av alla barn i vårt land aldrig får chansen att födas? I vissa fall kan en abort vara befogat men jag kräver en ändring av abortlagen. Det är inte rätt att göra abort så sent som i vecka 18. Det finns
barn som fötts i vecka 22 och överlevt och då kan man fortfarande göra abort efter att socialstyrelsen gett sitt tillstånd. Vad kallas det då egentligen? Abort eller mord?

Jag förstår att mina åsikter ses som extrema i dagens Sverige men jag tycker faktiskt att det är mer extremt att döda ett barn än att låta det födas.


Bild: www.greenpeace.org

Kommentarer
Postat av: Emma

Där fick du in en riktig tia! Otroligt bra skrivet och det där borde verkligen publiceras i en rikstäckande tidning som de flesta läser så att de får upp ögonen. Håller med dig i vad du tycker om det här och du är verkligen värd beröm!

Postat av: Fredskronk

Till att börja med måste jag säga att jag är för rätten till abort men inte nödvändigtvis för alla aborter.

Det må vara sant att mindre än en procent av alla aborter sker till följd av en våldtäkt men att det sker är naturligtvis illa nog. Frågan är om man då kan göra något lagmässigt för just dessa utsatta personer och förbjuda abort för resten?

Troligen inte. Till att börja med har vi redan från början en tidgräns på sisådär nio månader och det tyvärr sällan som en rättsprocess avslutas inom denna tid. Väger man sedan in att alla våldtäkter inte anmäls så har vi även mer problem.

Jag är, som jag tidigare skrev, inte för alla aborter som sker och jag är verkligen inte för att använda det som någon form av "oops jag glömde kondomen"-grej.

Jag tror dock inte det finns något bra sätt att komma åt det. Det är helt enkelt upp till var och ens samvete. Detta kan dock påverkas genom information. För som du säger: Man väljer att avsluta liv som inte ens börjat.

2007-02-21 @ 02:36:12
URL: http://www.fredskronk.se/
Postat av: Elin

Jag tycker det är att möjligheten finns till abort finns. Det ska inte användadas som preventimedel, men det ska vara en sista utväg. För ibland är ju skadan skedd även om de använt skydd, och jag tycker inte heller det är rätt att två personer som inte vill ha barn "tvingas" till det. Det känns inte heller rätt för barnet.

Tyvärr kan jag inte hålla med dig om "rätten till liv"-synen. En klump i magen känns inte riktigt jämförbart med en född människa. Visst, i slutet av graviditeten är det mer eller mindre utvecklat till en färdigt barn, men det är ju knappast det det handlar om eftersom det inte är i ett så sent skede man gör abort.

2007-02-21 @ 08:12:40
URL: http://elinelin.blogg
Postat av: Angelica

Emma: Tack så jättemycket! :)

2007-02-21 @ 09:56:03
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Fredskronk: Ja, men som jag skriver så tycker jag att abort kan vara befogat i vissa fall men jag kräver att abortlagen ändras! Det är helt vansinnigt att få göra abort så sent som i vecka 18 (vecka 22 efter att socialstyrelsen gett sitt tillstånd).

2007-02-21 @ 09:57:37
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Elin: Ett foster i vecka 12 är ett barn i miniatyr med fingrar, tår och små, små organ. Jag tycker att det är helt sjukt att man i Sverige får göra abort så sent som i vecka 18 (och 22), vi har den högsta gränsen för abort och det är helt vansinnigt.

2007-02-21 @ 09:59:54
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Alexzandra

Åh men jag såg ju bebisen på aftonbladets hemsida som föddes i 22a veckan. O överlevde, herregud! Som du säger borde folk ta mer ansvar och inte använda abort som previtivmedel. Men samtidigt vore det katastrof ifall abort möjligheten inte fanns.

2007-02-21 @ 10:17:19
URL: http://alexzandra.blogg.se
Postat av: Angelica

Alexzandra: Ja, i vissa fall kan en abort vara befogat men jag kräver att de ska ändra abortlagen.

2007-02-21 @ 10:31:37
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Emma

OJ, jag trodde att senaste veckan att göra abort var 18e veckan, men i sverige är det 22a veckan! Flickan som föddes var 21 veckor... Herregud... En bekant fick barn för ett tag sen, flickan var 24 veckor och hon har klarat sig.

2007-02-21 @ 10:40:05
URL: http://lwemma.blogg.se
Postat av: Jenita

Jag tycker att du har väldigt vettiga åsikter om många saker angelica !Jag håller med dej ganska mycket. Fortsätt blogga, intressant läsning! ;) Kramar!

2007-02-21 @ 10:40:38
Postat av: Angelica

Emma: Ja, sista veckan att göra abort är vecka 18 men man kan få göra det ända upp till vecka 22 efter att socialstyerelsen gett sitt tillstånd. Det är fruktansvärt att leka med människoliv på det sättet.

2007-02-21 @ 10:43:02
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Jenita: Tack! Vad skönt att någon håller med mig, oftast är det tvärtom, haha! Kram!!

2007-02-21 @ 10:44:03
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Emma

Det är ju fruktansvärt! Vad är egentligen värdet för en människa och när får den värdet?! Så om en kvinna är gravid i vecka 22 så är det okej att göra abort om hon får tillstånd till det, om en annan kvinna fött ett barn i vecka 21 så är bebisen jätte värdefull och ett mirakel. Jag förstår inte hur människor tänker ibland, det är ett stort mysterium.

2007-02-21 @ 10:49:12
URL: http://lwemma.blogg.se
Postat av: Angelica

Emma: Jag vet, det är absurt.

2007-02-21 @ 10:59:50
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Joakim Henriksson

Mycket bra och modigt skrivet.

2007-02-21 @ 12:51:28
Postat av: Rymdkatten

Varje kvinna har rätt att välja. Och om kvinnan då väjer att sätta sitt liv framför ett barns liv, då gör hon fel. Är det så du tänker?
Att föda ett barn idag är inte "bara". Du måste tänka på att du inte längre är i centrum för livet utan barnet är det. För min del så vill jag ha det ordnat med jobb och ekonomi innan jag vill ha barn och det är för att jag vill ge mitt barn ett värdigt liv. Men jag skulle alldrig göra abort så sent som v. 18.

För övrigt så verkar det som att du inte har pratat med någon som gjort abort. Mitt tips är att du gör det.

2007-02-21 @ 13:08:29
URL: http://rymdkatten.blogg.se
Postat av: Angelica

Joakim Henriksson: Tack så jättemycket! :)

2007-02-21 @ 13:41:32
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Rymdkatten: Där har du fel! Jag har flera vänner som gjort abort och som du också kan läsa så respekterar jag att andra gör abort men jag själv skulle aldirg göra det. Och jag kräver att abortlagen ska ändras, för det är helt vansinnigt att göra abort så sent som i vecka 18 (och 22 efter att socialstyrelsen gett sitt tillstånd). Självklart är det klart att jag också vill ha ordnad ekonomi och jobb innan jag skaffar barn, men om jag skulle bli gravid nu så skulle jag inte göra abort.

2007-02-21 @ 13:43:55
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Rymdkatten

I ditt inlägg verkar det som att du föraktar kvinnor som valt sitt liv framför ett barns. Men som sagt, jag håller med dig om att v. 18 är alldeles för sent. Det borde ändras till v. 14. Men man får inte glömma att man kan vara gravid ganska länge utan att veta om det. En tjej i min närhet var gravid i 16 veckor utan att hon visste om det. Betyder det att hon inte har rätt att välja?

2007-02-21 @ 14:23:38
URL: http://rymdkatten.blogg.se
Postat av: Nathalie

Ett barn ska vara önskat, man ska räkna dagarna tills födseln är beräknad. man ska helst ha gått ut gymnasiet, ha något jobb så man har en ordnad ekonomi.

du säger att du aldrig skulle göra en abort om du blev med barn nu.
många säger så, jag sa så. ' aldrig att jag ska kunna döda mitt eget barn, något jag har skapat, något som växer inom mig'
men när jag satt där och det visade två prickar på teststickan. såg jag bara mitt liv försvinna.
när ska jag få leva då?
jag vill ha min ungdom, jag vill resa, ta studenten och vara fri. precis som man ska vara när man är ung.
Jag ville inte vara någon outbildad ensamstående mamma som bor hemma.

vad för sorts mamma skulle du vara då angelica?

jag tycker prcis som vissa andra som har svarat på ditt inlägg att du ser ner på oss som gjort abort.
du tittar ner på oss med avsky och säger att vi är oansvarliga och mördare.

abortlagen ska inte sänkas, såna där extrem fall som barn som födds i vecka 22 existerar knappt.
det är därför dem skriver om dem i tidningarna. dem skriver ju inte ut hur många barn som födds i vecka 22 som dött, eller hur?

och om den ska sänkas till vecka 14 eller nått, hur tycker du att det ska fungera då?
man får ju oftast reda på att man är med barn som tidigast i vecka 5, 6 när mensen inte kommer?
sen är det väntetid på sjukhusen också. i tre veckor fick jag vänta på första samtalet, sen en vecka till för gynekolog underskökningen sen tre dagar för pillren jag tog.

du är en riktig moralkaka ibland, du borde se på djupet av situationerna.
tror du att det är lätt eller kul att gå igenom en abort?
tror du att man aldrig tänker tillbaka på allt, i princip varje dag?
men som någon annan skrev, jag valde mitt liv framför hennes.

barn ska inte skaffa barn.
så är det bara, du kanske skulle åka till en abort klinik och sitta i dem där rummen där och lyssna på alla skrik och allt gråt?
eller prata med en barnmorska och fråga henne vad alla dem som gör abort mår?

fram till vecka tio är ' barnet ' inget barn. det är ett embyro, en liten liten prick.
sen i vecka tolv börjar den utveckla mer detaljrad form. men den har ingen känsel, ingen hjärna.
den mår inte dåligt om jag väljer att ta bort den.
men ett fött barn mår dåligt om sin mamma aldrig är hemma, eller som aldrig har tid för hon/han.
vad är bäst för barnet, att bli fött till en mamma som egentligen inte ville bli mamma, eller att ta bort en liten liten embry?

kram

2007-02-21 @ 18:03:59
Postat av: Linnea

Det finns folk till allt. Vissa ser allt i svart eller vitt, och andra kan se saker ur ett mer nyanserat perspektiv.

I princip håller jag med Angelica. Och artikeln är bra skriven, publicera!

Skulle du som läser detta avstå från sex om du inte vill bli mamma?

2007-02-21 @ 20:44:50
Postat av: Angelica

Rymdkatten: Du får tyck och tänka vad du vill, jag kommer alltid respektera andra som gör abort så vida de inte använder det som preventivmedel. Men jag säger återigen att JAG aldrig skulle göra abort. Min mamma födde mig i samma ålder som jag är nu, och jag vet att hon och pappa hade det svårt ekonomiskt men ändå fick jag en jättebra start på livet, så för mig är abort inte en möjlighet. Det skulle vara konstigt om jag gjorde abort med tanke på att jag haft samma pojkvän i fyra år, och han är killen jag vill skaffa barn och gifta mig med.

2007-02-21 @ 22:02:21
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Nahtalie: Jag förstår att det är en oerhörd traumatisk upplevelse att gå igenom en abort, därför vill jag aldrig göra det. Men jag ser inte ner på andra som gör abort, jag kräver bara att abortlagen ska ändras. Och som du skriver kanske man inte får veta att man är gravid förrän efter fem, sex veckor och att det är väntetid på sjukhuset, men du är fortfarande bara i vecka 9 då. Det är en ganska stor skillnad på vecka 9 och vecka 18.

Jag håller helt med dig om att man ska skaffa barn när man har ordnad ekonomi och efter gymnasiet. Men som sagt, jag är snart 20 år och nästan färdigutbildad så för mig är abort ingen möjlighet. Men jag vill gärna vänta två, tre år så att jag hinner komma ut på arbetsmarknaden.

2007-02-21 @ 22:08:09
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Linnea: Tack för det! :)

2007-02-21 @ 22:10:39
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Ponera följande scenario: Du blir gravid med ett one-night-stand (som du sedan inte hör något mer i från) och upptäcker det inte förrän efter fem veckor och det är ett par veckors väntetid på sjukhusen. Vad skulle du göra i det läget? Behålla barnet eller göra abort? *Observera att det här är ett rent och skärt tankeexperiment*

2007-02-22 @ 00:09:46
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica

Pär: Jag kan inte sätta mig in i den situationen överhuvudtaget, eftersom jag dels har pojkvän sedan fyra år och dels för att jag aldrig skulle ha sex på fyllan med någon som jag inte är tillsammans med. Pryd är kanske förnamnet men sådana situationer skulle jag verkligen undvika!

2007-02-22 @ 00:13:30
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Victoria

Tycker också att åldern på lagen ska sänkas. Har man bestämt sig på abort kan man lika gärna göra det direkt (sen förstår jag om det kanske inte är så i alla fall).

+ att, det är inte svårt att jämt ha fullt skydd + att dagen efter finns. Egentligen är det näst intill en omöjlighet att bli med barn om man bara är något försiktig.

Tycker även att det är lite underligt att folk här ovan tycker att du ska respektera de, när de inte kan respektera dina åsiker?

Nää, håller med dig fullt ut. Bra skrivet.

2007-02-22 @ 06:48:27
URL: http://virraan.blogg.se
Postat av: Rymdkatten

Bara för att jag inte slickar röv som alla andra betyder inte det att jag inte respekterar Angelicas åsikter. Jag tycker bara att man inte ska uttala sig som saker som man uppenbarligen inte har någon som helst koll på. Det är inte bara respektlöst utan även ganska dumt.

2007-02-22 @ 10:49:51
URL: http://rymdkatten.blogg.se
Postat av: Angelica

Victoria: Tack tack, du verkar i alla fall förstå mig till skillnad mot vissa andra som inte fattar innebörden av "Jag respekterar andra som väljer att göra abort".

2007-02-22 @ 11:20:22
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Rymdkatten: Uppenbarligen respekterar du inte andras åsikter eftersom du anklagar mig för både det ena och det andra, saker "som jag inte har någon helst koll på". Jag verkar ha mer koll och förståelse än dig i alla fall.

2007-02-22 @ 11:21:31
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Rymdkatten

well, det enda som jag är skyldig till är att inte tycka som dig. Och vad anklagar jag dig för? Det enda jag säger är att du inte har suttit i en situation där man tvingats göra ett val som är livsavgörande. Då är det väldigt lätt att säga "jag respekterar dina åsikter".

2007-02-22 @ 14:30:35
URL: http://rymdkatten.blogg.se
Postat av: Angelica

Rymdkatten: Du vet ingenting om mitt liv, så lägg ner.

2007-02-22 @ 14:59:55
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Jonas

Att skaffa barn är ju det mest själviska man kan göra. Skaffa husdjur istället... Det finns väl ingen i hela världen, med någon som helst livserfarenhet, som skulle tacka ja till att överhuvudtaget födas i dagsläget?

2007-02-22 @ 15:08:13
URL: http://flyingb.blogg.se
Postat av: Rymdkatten

Är det allt du kan säga när argumenten tagit slut?
Jag lägger ner det här, absolut. Det är en superviktig diskussion som du drar ner på dagisnivå. Skärp dig! Debatten fortsätter på min blogg. Välkommen dit. Jag tänker i alla fall inte bli elak eller personlig där.
Hej då Angelica! Lycka till med journalistiken.

2007-02-22 @ 15:09:02
URL: http://rymdkatten.blogg.se
Postat av: Angelica

Jonas: Haha, vilken kommentar! Säg det till alla gravida kvinnor istället för att se hur dom reagerar. ;)

2007-02-22 @ 15:19:31
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Rymdkatten: Du får fortsätta diskutera hur mycket du vill men du ska fortfarande inte yttra dig om mitt liv och komma med påståenden om att jag aldrig tagit livsavgörande beslut för du känner inte mig överhuvudtaget.

2007-02-22 @ 15:25:44
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sophia

Jag håller med Rymdkatten. Varför ska jag välja att föda ett barn som jag kanske inte kan ta hand om? Som jag kanske inte är mogen för? Vilket liv och vilken tillvaro ger jag mitt barn då? Jag vet hur hemskt det är att göra en abort, att tvingas välja. Ska jag eller ska jag inte? Den dagen jag ska skaffa barn vill jag kunna ge mitt barn den barndom som alla bör få!

Och även jag har levt tillsammans med min pojkvän i fyra år, men det är väl ingen garanti att vi alltid kommer att vara tillsammans? Självklart vill vi båda det, men man kan faktiskt aldrig säga något till hundra procent. Vi vill absolut skaffa barn någon dag, och jag säger inte att jag skulle göra abort om jag skulle bli gravid nu, det är fullt möjligt att vi skulle behålla det, det jag säger är att jag absolut tycker att man ska vara fri att välja abort om man som vuxen människa bedömer att det är det bästa för just mig och oss.

Däremot håller jag helt och hållet med dig att abort inte ska användas som preventivmedel. Det är otroligt korkat och helt förjävligt.

Och för att citera dig:
"Jag tycker i alla fall att det är en bättre lösning att bygga fler skolor och dagis än att avrätta barn."
"Abort eller mord?"
Det visar ju verkligen vilken sympatisk människa du måste vara! Sedan säger du i kommentarerna lite längre ner att du respekterar de som väljer abort, men uttalanden som dessa känns inte speciellt respektfulla!

2007-02-22 @ 15:38:04
URL: http://minimee.blogg.se
Postat av: Angelica

Sophia: Som sagt, det finns barn som överlevt i vecka 22 då det fortfarande är möjligt att göra abort efter att socialstyrelsen gett sitt tillstånd, och då borde man verkligen tänka till vad det är man utsätter sig själv för. En abort är ingenting jag skulle vilja gå igenom, därför kommer jag behålla mitt barn om jag skulle bli gravid.

2007-02-22 @ 15:42:45
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sophia

Men du måste ändå hålla med om att det inte är samma sak att göra abort i femte veckan som i 22:a? Och i ditt inlägg pratar du om rätten att FÖDAS, inte vad man utsätter sig själv för...

Nu kan ju inte jag heller statistiken, men jag kan nästan utgå ifrån att de flesta aborter som utförs i Sverige utförs innan vecka 18 eller 22.

Och på samma sätt som att du inte vill utsätta dig för en abort vill kanske inte andra utsätta sig för att föda ett barn som inte är önskat. Och då är det ju rätt så bra att man faktiskt får välja en abort.

2007-02-22 @ 15:48:53
URL: http://minimee.blogg.se
Postat av: Angelica

Sophia: Ja, jag skriver i inlägget att abort kan vara befogat i vissa avseenden men då långt före vecka 18 och 22.

2007-02-22 @ 15:59:05
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sophia

Visst, men ändå använder du ord som dödas och avrättas. Är inte det att dra det till sin spets?

Och ang. våldtäktsoffer: har jag fattat det rätt att du, samtidigt som du tycker att våldtäkter är hemska, tycker att det är ju ändå kvinnans barn som växer inuti henne. Att moderskänslan som ska komma helt enkelt ska trycka undan de känslor som våldtäkten har fört med sig? Tror du på allvar att en kvinna som har blivit våldtagen och sedan föder ett barn som en effekt av denna våldtäkt inte kommer att tänka på det varje gång hon ser sin son eller dotter? Och med det menar jag inte att hon på något sätt skulle hata sitt barn, men att ständigt gå runt och bli påmind om det kan ju inte vara så lätt. Eller? Och om jag ska dra det till ytterligheter så kan man ju tänka sig att traumat som våldtäkten innebär kanske aldrig blir utrett för att ett nytt trauma tar plats, det att man har blivit gravid. Oönskat.

2007-02-22 @ 16:07:19
Postat av: Angelica

Sophia: Visst drar jag det till sin spets genom att använda så värdeladdade ord, men du ser vad lätt det är att få folk att reagera i och med det! ;)

Ja, man måste tänka att det är sitt eget barn som växer i ens mage men jag skriver också att abort är befogat i vissa avseenden, ett sådant avseende kan vara en våldtäkt. Jag tror att det är ytterst få kvinnor som klarar av att bära ett barn i 9 månader, föda det och sedan adoptera bort det.

2007-02-22 @ 16:22:13
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Johan

Håller med dig till 100%!! Både en översyn på abortlagen och dessutom folks sexvanor istort borde göras. Tycker det är konstigt att vi är så dåliga på att använda preventivmedel i dagens upplysta samhälle.

2007-02-22 @ 17:46:22
URL: http://whiskyblogg.blogspot.com/
Postat av: Angelica

Johan: Ja, det är riktigt uselt att inte använda preventivmedel när vi ändå är så pass upplysta. Vad intressant att höra en killes åsikter! :)

2007-02-22 @ 17:54:11
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Elin

Vad menar du med att säga att "Jag respekterar andra som väljer att göra abort" men att du aldrig skulle göra det själv, samtidigt som du "kräver" en lagändring? Om du nu respekterar att folk gör abort, som jag inte tror ett skit på, varför en lagändring? Då är väl allt redan frid och fröjd. Inte lite du säger emot dig själv hela tiden. Eftersom du jämställer abort med mord, men samtidigt säger att du respekterar dina vänners beslut så hyser du antingen respekt för mördare eller så är du en hycklare.

2007-02-22 @ 18:07:09
URL: http://amphitrite.blogg.se
Postat av: Angelica

Elin: Jag menar precis som jag skriver. Jag kräver en lagändring som innebär att man inte får göra abort så sent som i vecka 18 och 22 (efter att socialstyrelsen gett sitt tillstånd).

Och ja, jag tycker att man ska respektera alla människor oavsett åsikter och beslut.

2007-02-22 @ 18:15:07
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sara

"Jag tycker att det är viktigare att få chansen att födas än att känna sig välkommen."

Här kan jag verkligen inte förstå hur du tänker. Du tycker det är bättre att barnet kommer ut helt oönskat? När det oönskade barnet kommer ut är det mycket möjligt att det blir illa behandlat, föräldrarna tycker barnet förstört deras liv mm. Är det en bra värld att födas till? Jag skulle inte tro det. Och visst, oönskade barn behöver inte bli illa behandlade, men varför ta risken?

Att förbjuda aborter ser jag absolut inte som en bra lösning, hur många illegala aborter skulle det inte bli? Det är även många som skyddar sig men ändå blir med barn, ska inte de få chansen att välja? De har ju redan gjort valet att de inte vill ha barn, eftersom de skyddat sig. Så varför ska de bli tvingade till att föda ett oönskat barn?

Självklart respekterar jag dina åsikter, och dina beslut, de är upp till dig. Men att kalla de som gör abort för mördare är respektlöst. Om du vore i deras sits skulle du nog tänka lite annorlunda.

Eftersom du skrev till Pär att "Jag kan inte sätta mig in i den situationen överhuvudtaget" tycker jag inte du ska säga för mycket om aborter, för som du sa, du kan inte sätta dig in i den situationen.

2007-02-22 @ 18:44:58
Postat av: Andrea

När abort debatteras pratas det väldigt mycket om "rätten till liv".

Varför är det alltid underförstått att det är fostrets liv det handlar om? Har inte kvinnan rätt till sitt liv? Varför tycker man att ett embryo eller ett foster, som inte har skapat sig något liv än, ska ha rätt att gå före en vuxen (eller ännu inte vuxen) person, som inser att hon varken kan eller vill ta hand om ett barn, med allt det innebär?

2007-02-22 @ 18:45:26
URL: http://gryningstiger.blogspot.com
Postat av: Elin

Stort av dig att respektera alla människor. Själv har jag svårt för våldtäktsmän, pedofiler och mördare.

2007-02-22 @ 19:11:33
Postat av: Johan

Vill också tillägga att jag själv har en dotter på 8 månader. Jag var inte heller helt tillfreds med att bli pappa ibörjan. Men kan säga utan att skryta att jag växt in i papparollen och prisar varje dag jag får vara med henne. Att ha fått en dotter och blivit pappa är det bästa som hänt mig. En chans att få ordning på mitt liv, kanske tänkvärt för dom som pratar om att inte vara redo för föräldrarskap.......

2007-02-22 @ 19:23:52
Postat av: Annaa M

Oj jag hade tänkt svara här först av alla igår men hann inte...

Ska försöka bena upp lite. Utan att ge mig in i debatten om när ett "eget DNA" är ett liv som det innebär att "döda" när man aborterar. Du tar till starka ord Angelica, och då får du nog räkna med mothugg! Du framför ju inte bara en åsikt utan blandar dina privata ställningstaganden med att kräva en lagändring. Det som börjar med ett oskyldigt "jag vill inte göra abort" övergår till ett moraliserande över andra - det är en glidning som du måste se upp med inte minst i din framtida yrkesroll.


Den lagändring du skulle vilja ha innebär också ett stopp för de nuvarande formen av fosterdiagnostik. Fostervattensprov tas i vecka 13 - 15 och innebär vid ett test som visar sig postitivt för downs syndrom att endast en sen abort är aktuell. Inte av slöhet, slapphet eller låg moral utan för att man inte vill föda ett gravt handikappat barn. Denna rätt kan naturligtvis ifrågsättas, men jag pekar bara på en konsekvens. I framtiden kan fostervattensprovet komma att ersättas med ett betydligt enklare prov, men just nu är det detta som gäller.

Det är dessa fåtal ditt förslag drabbar. Samt det fåtal som inte upptäckt sin graviditet förrän sent eller hamnat i en situation som fått dem att ompröva tidigare beslut. Som någon påpekt ovan så är det få sena aborter som genomförs. Det finns inga som helst belägg för att de som utför sena aborter är de mest ansvarslösa. Det krävs ju också som du själv påpekar särskilt tillstånd av socialstyrelsen.

Några av kommentarerna på ditt inlägg luktar riktigt illa av moralism när man genom vill använda en skärpt abortlag för att komma åt folks sexvanor. Så blir det alltid när det här ämnet debatteras. Man känner igen argumenten på den fräna lukten.

Att i ett modern samhälle lagstifta fram högre moral stinker inte bara, det öppnar också avgrunder av utrymme för personliga tragedier, kriminalitet och hälsorisker.

Kvinnor gjorde aborter, både tidiga och sena, när vi hade en strängare abortlag i Sverige. Det finns belagt med åtskilliga rätt vidriga exempel. Kvinnor i länder med strängare lagstiftning gör också aborter. Det kommer alltid att gå att köpa sig möjligheten någon annanstans. Det finns och kommer alltid att finnas dem som vill sko sig på någon annans olycka.

En farlig konsekvens med att börja rucka på abortlagen är att när en ändrig sker åt "fel" håll kommer snabbt nya tillskyndare av god moral och kräver mer. I USA där abortdebatten varit hård de senaste åren är det inte värnande om barnens liv som står i centrum, debatten drivs av konservativa män som vill bevara ett samhälle där kvinnan ska veta sin plats.

Varje inskränkning i abortlagen är ett slag mot jämställdheten och kvinnans frigörelse.

Sen kan du fråga mig om hur jag privat tänkt och agerat och det är en helt annan sak. Om jag inte vill genomföra en sen abort ger det mig inte automatiskt rätten att fördöma andra som gör det och t o m kräva förbud.

2007-02-22 @ 19:25:10
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Kajsa

Jag skulle kunna skriva en uppsats här men jag undviker det. Håller med Rymdkatten och övriga som anser att du är ute på hal is. Hela inlägget luktar dubbelmoral och okunskap. Var är nyanseringarna?

Och jag blir ärligt talat mörkrädd när jag läser det. Jag trodde aldrig att jag skulle få se en ung tjej, år 2007, resonera så oupplyst. Det gör mig faktiskt lite ledsen i hjärtat.

2007-02-22 @ 19:26:36
URL: http://iamabirdnow.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Annaa M

2007-02-22 @ 19:29:10
URL: http://iamabirdnow.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Jag instämmer till fullo med Annaa M skulle det stå. Det föll bort.

2007-02-22 @ 19:29:50
URL: http://iamabirdnow.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Letade upp en annan abortdebatt på en annan blogg i samband med ett utspel från Linda Skugge, och tar mig friheten att citera två av inläggen.



"Jag är övertygad om att ingen vettig, upplyst människa utsätter sig för något så smärtsamt och traumatiskt som en sen abort enbart för att man "inte orkar med en skrikis". Efter tolfte veckan duger det inte att ta ett piller eller sövas ner och skrapas. Man måste föda - och detta på ett sätt som ofta är betydligt mer smärtsamt än en "vanlig" förlossning. Om detta pratas aldrig. Skugge och folk i allmänhet vet inte ett smack om sena aborter och borde därmed hålla käften. Fler än du tror har gjort abort och vi behöver inte mer skam och skuld på våra axlar. Ge fan i vår aborträtt!"


"Sena aborter är definitivt ingenting man gör pga lathet eller något dylikt. Fick för en vecka sedan reda på att jag är gravid i 16+5 v, detta trots att jag var på ungdomsmottagningen och gjorde ett gravtest för två månader sedan som visade negativt, och att jag åt p-piller när jag blev gravid. Jag mår oerhört dåligt av det här, och mår knappast bättre av att veta att jag måste "föda" ut barnet under aborten som kommer ske nästa vecka. Jag har gråtit så otroligt mycket, nästan haft ett psykiskt sammanbrott. Jag är 22 år och mitt uppe i min utbildning och har ingen kontakt med barnets far. Och inte på något sätt känt av i min kropp att jag är gravid, inget illamående, inga större bröst, ingenting. Ingen som varit i min situation skulle nånsin förstå hur abortmotståndare tänker, eller inskränka kvinnans rätt till sin egen rätt...."



2007-feb-12 @ 15:43:49

2007-02-22 @ 19:40:02
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Jonas

Det jag menade var att överbefolkningen i världen blir allt större och varje unge som kommer till jorden oanmält är en del av problemet. Sen att alla andra också är det är en annan historia. Det är lika bra att stoppa ungarna vid porten, om man så säger.

Jag har en kompis som hela livet fått höra att hon var ett misstag. Tjenare, det är nog skoj att höra. Det kanske hade varit bättre att varit nedspolad i toaletten innan man fick ett medvetande?

Så om man inte känner sig jävligt säker på att man bär på Jesus Christ Superstar zie second edition (vi snackar jungfrufödsel och hela kittet), så kan man gärna abortera bäst man vill.

Att döda något i storlek med en mask är väl inte så farligt? Det är knappast så att du gör mun-mot-mun metoden på en skogssnigel du råkat trampa på, eller?

2007-02-22 @ 20:33:47
URL: http://flyingb.blogg.se
Postat av: Angelica

Sara: Om barnet fortfarande är oönskat efter födseln kan man ju faktiskt adoptera bort det. Hellre det än att säga åt barnet vilket stort misstag det är.

2007-02-22 @ 20:42:28
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sophia

Angelica: Oh My God! Skrev du nyss vad du skrev? Så du tycker att det skulle vara bättre att föda ett barn för att sedan adoptera bort det än att gör abort? Shit, jag trodde inte att du hade sån nollkoll.

2007-02-22 @ 20:42:53
URL: http://minimee.blogg.se
Postat av: Angelica

Andrea: Jag tycker inte att man kan jämföra liv alls.

2007-02-22 @ 20:43:55
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sophia

Men självklart får du tycka precis som du vill. Men se till att dina argument håller iallafall.

2007-02-22 @ 20:44:02
URL: http://minimee.blogg.se
Postat av: Angelica

Annaa M: Jag är medveten om att mina åsikter anses som extrema i dagens liberala Sverige, jag vet heller inte vem som påverkat mig mer än jag själv eftersom mina föräldrar tycker att abortlagen är bra som den är. Jag tycker i alla fall att det är fel att abortera så stora foster som de är i vecka 18 och 22. Och att jag använder så värdeladdade ord som "döda" är för att få reaktioner, både positiva och negativa. Det är alltid intressant att höra andras synpunkter.

2007-02-22 @ 20:47:10
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Kajsa: Jag förstår att mina åsikter anses som extrema i dagens liberala Sverige men det är ingen annan som påverkat mig att tycka så. Jag föddes väl kanske mer konservativ än andra.

2007-02-22 @ 20:48:56
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Elin: Ja, jag är ganska förståndig faktiskt.

2007-02-22 @ 20:50:11
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Johan: Det låter toppen! Fler borde våga stå upp för sina åsikter som du gör! :)

2007-02-22 @ 20:51:57
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Annaa M: Ja, där kan man ju verkligen läsa att det då kanske är bättre att föda fram barnet än att genomgå en sen abort eftersom en "vanlig" förlossning upplevs ofta så mycket lättare. Så kan man i så fall, om man fortfarande vill, adoptera bort barnet efter födseln.

2007-02-22 @ 20:53:50
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Jonas: Jag har aldrig medvetet dödat ett djur, inte ens en mygga faktiskt (men det beror mest på att jag är rädd för dom). Så jag skulle aldrig kunna döda något inom mig heller.

2007-02-22 @ 20:55:29
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Sophia: Ja, och som du kan läsa i en av mina kommentarer till Annaa M så kan en förlossning oftare vara enklare att genomgå än en sen abort. Och vill man fortfarande efter födseln inte ha barnet så kan man adoptera bort det.

2007-02-22 @ 20:57:05
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Kajsa

Jag citerar dig, Angelica:

'Och att jag använder så värdeladdade ord som "döda" är för att få reaktioner, både positiva och negativa. Det är alltid intressant att höra andras synpunkter.'

Öh, jaha? Men då är ju frågan vad du egentligen tycker?! Skriver du det du skriver för att du faktiskt tycker så eller skriver du det enbart för att provocera? Och om det är det senare, som du ju delvis påstår, så förstår jag inte riktigt varför...? Är jaget i dig så svagt att du inte törs förmedla dina riktiga åsikter eller vad är det frågan om?

2007-02-22 @ 20:58:01
URL: http://iamabirdnow.blogspot.com
Postat av: Angelica

Sophia: Så du tycker inte att mina argument håller bara för att du inte håller med mig? Är det så du tänker? Clever.

2007-02-22 @ 20:58:25
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Kajsa: Jag använder värdeladdade ord för att få reaktioner, svar ja. Och jag tycker som jag skriver, att abortlagen måste skärpas, svar ja.

2007-02-22 @ 21:00:10
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Kajsa

Fan vad underhållande det ska bli den dagen du inser att tillvaron inte är så svart/vit :)

DET är ett blogginlägg jag ser fram emot!

2007-02-22 @ 21:06:51
URL: http://iamabirdnow.blogspot.com
Postat av: Sara

Jaha, det är alltså bättre att föda ett barn och adoptera bort det. Om alla skulle göra det, istället för abort, skulle det inte finnas adoptivföräldrar till alla barn. Många barn skulle hamna på barnhem och det skulle antagligen bli kaos. Nej, då är det bättre att adoptera från andra välrdsdelar, där det inte är lagligt med abort.

Och jag undrar fortfarande; Hur kan du döma folk när du inte kan tänka dig in i deras situationer?

2007-02-22 @ 21:10:46
Postat av: Angelica

Kajsa: Du får hålla utkik! =p

2007-02-22 @ 21:11:29
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Sara: Jag kan tänka mig in i många olika situationer men inte i en situation där jag skulle bli gravid med ett one-night-stand eftersom jag har pojkvän. Och blev jag gravid nu så skulle jag inte göra abort trots att jag bara är snart 20 år, lika gammal som min mamma var när hon födde mig.

2007-02-22 @ 21:18:01
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sara

Ja, jag förstår att det är lätt för dig att inte tänka dig att göra en abort. Det är klart att det är mycket lättare att behålla ett barn om man har stabilt förhållande m.m. Men en olycka kan hända och då är det inte så kul att stå där med ett barn på väg, utan förhållande, ekonomi, utbildning osv. Ibland kommer det helt enkelt inte lägligt och då tycker jag alla ska få ha en chans att välja om de är redo för barn eller inte.

Och varför ska tjejer ge upp one-night-stands bara för att de kan bli gravida? Nu menar jag inte att abort ska användas som preventivmedel men det kan hända även om tjejen äter p-piller eller om de använder kondom. Som jag sa tidigare, tjejen har då valt att inte skaffa barn, varför då tvinga henne för att preventivmedlen inte höll vad de lovade.

2007-02-22 @ 21:27:58
Postat av: Sophia

Nej så tänker jag inte. Som jag sa tidigare får du tycka precis vad du vill, men du kan ju inte säga att det först är synd om barnet (som inte får födas) för att sen fokusera på det man utsätter sig själv för, för att vidare säga att du använder värdeladdade ord för att väcka reaktioner. Du hoppar en hel del i dina resonemang. Ena stunden är det synd om barnet/fostret och andra stunden är det mamman det är synd om. Men vet du? I've got news for you: Så gott som alla som gör en abort i 18:e veckan eller senare har förmodligen inget annat val. Skulle du vilja födas in i en värld där du inte är välkommen? Om man nu ska se till barnets bästa, som enligt dig är att födas oavsett om det är välkommet eller inte.

Och att du påstår att du accepterar alla människors val för att i nästa sekund kalla dem mördare fattar jag inte riktigt heller. Jag vet inte, det kanske bara är jag som är trögtänkt....?

Men tyck du som du vill. I give up. Vissa kan verkligen inte leva sig in i andras situation. It's obvious.

2007-02-22 @ 21:38:27
Postat av: Angelica

Sara: Som sagt, så kan abort vara befogat i vissa avseenden. Skydd som inte håller trots att man använder det före utgångsdatum är ett avseende där abort kan vara nödvändigt.

2007-02-22 @ 21:46:43
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Sophia: Good for you! :)

2007-02-22 @ 21:47:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Linnéa

Jätte bra skrivet!! Håller med dig fullt ut. De små barnen som man aborterar lever. Deras hjärtan börjar slå några dagar efter befruktningen! Så jag hejar på dig Angelica!

2007-02-22 @ 22:29:58
Postat av: Carro

Seriöst så orkar jag verkligen inte läsa vad alla skriver. Jag anser att abort är mord, eftersom ett foster är levande. Jag tycker att abort är rätt i ett avseende och det är om man har blivit våldtagen. Jag har alltid varit emot abort och jag skulle heller aldrig göra abort om jag inte blivit våldtagen, för det är en annan sak.

Folk är galna, låt Angelica ha sina åsikter. Givetvis ska man kommentera men ibland går fan människor över gränsen, radikalt.

Man måste kunna skriva sina åsikter utan att bli påhoppad, skriven om osv. Men tydligen så kan man inte tycka och tänka vad man vill längre, iallafall inte högt för då blir det ett jävla liv.

Angelica, keep up the good work! Kram!!

2007-02-22 @ 22:32:10
URL: http://[email protected]
Postat av: Angelica

Linnea: Tack!! Du är mitt största fan i den här debatten skulle jag tro! =p

2007-02-22 @ 22:34:34
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Carro: Tack gumman! Det värmer! :)

2007-02-22 @ 22:36:51
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Fru K

Jag är för rätten till abort. Jag tycker att det är oerhört viktigt att möjligheten finns och att kvinnans/parets - för man ska inte glömma bort mannen i det hela - vilja respekteras. Om jag tvingas välja mellan ett redan existerande liv och ett ofött - och här förutsätter vi för argumentationes skull att om kvinnan föder barnet blir hennes liv förstört - så måste jag prioritera den person som redan lever. Men verkligenheten är inte så svart/vit och det är enbart ett helt teoretiskt val. Visst kan jag hålla med i Angelicas med fleras resonemang om att allt "yngre" foster/barn överlever trots att de är för tidigt födda och att det kanske bör påverka abortlagstiftningen. Men - och detta är ett stort men - om ett foster i den åldern är livsdugligt eller inte bör inte få påverka bedömningen om en person skall välja abort eller inte. Vem vet hur tekniken ser ut om 10 år? Kan man rädda foster i vecka 10 då genom att stoppa dem i en konstgjord livmoder? Och om hundra år? Då ett befruktat ägg kanske inte ens behöver insemineras i en kropp för att kunna växa? Helt plötsligt kan man nästan jämställa kondomer med abort. Visst, jag drar detta in absurdum, men jag tror min poäng kommer fram. Oetiskt eller inte, valet måste nog få ligga hos den part som faktiskt kan ta ställning till situationen. Därmed inte sagt att jag inte respekterar Angelica och ni andra som har en klart mer restriktiv inställning till abort. Det är skönt att leva i ett samhälle där olika åsikter finns, tillåts och respekteras. Precis som att rätten att välja finns, tillåts och därmed bör respekteras!

2007-02-22 @ 22:54:23
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Angelica

Fru K: En av de bästa kommentarerna jag hittills fått i debatten, och ändå delar vi inte samma åsikter. Men du ger en god grund för dina synpunkter! :)

2007-02-22 @ 22:59:48
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Fru K

Och ett litet tillägg: Om en vän till mig blir gravid och bestämmer sig för att behålla barnet trots taskiga förutsättningar så kommer jag stötta henne (eller honom för det kan ju vara en blivande pappa som är min vän) till 100% och aldrig ens föreslå abort. Det är inte min sak att avgöra och det skulle kännas vidrigt att föreslå det. Samma sak om en vän med perfekta förhållanden - kanske gift och kanskte till och med redan har barn - skulle jag inte försöka hindra honom/henne. Det måste vara deras val. Och så länge den rätten respekteras är jag nöjd. Demonstranter utanför abortkliniker och mordhotade abortläkare däremot... Då blir jag förbannad. Är inte ett mordhot mot en abortläkare lika illa som tanken på abort? Mordhot som mordhot liksom... Dessutom är det jobbigt nog att genomgå abort och allt vad det innebär utan att ha andra som lägger sig i och försöker påverka ens val. Det värsta jag kan tänka mig är att någon pressas till abort eller tvärtom, tvingas avstå.

2007-02-22 @ 23:07:49
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Askungen

Är jag då ett av Satans barn som är för aborter nu då nu om du anses de som väljer att föda barn för barns skull är ett av Guds barn? Jösses, tack och lov att det finns abort, men att man ska inte använda det som att det är det självklara att utföra abort, men jag menar, ibland blir man med på smällen och inte vill ha barn, då gör man abort är det på grund av vilka tillvaron till man har, livstil och ekonomiska trygghet. Och en stor viktig grej av det också är det att jag anser att Inte alla ungkvinnor är lämpliga som mammor, jag menar, en del sköter inte sina barn, klagar över allt, och varför skaffar man överhuvudtaget barn? Därför är abort en bra " varningsväg " för många att ta sina ansvar för att använda skydd bättre, men ibland kan det hända att det finns folk som blir lätt med på smällen, och gör flera aborter, det är inte deras fel, då måste abort finnas till för möjligheter, inte någon kanske vill ha många barn nu när man är lätt att bli med på smällen. Människovärdet i ett foster betyder ingenting, en själ kliver in i en kropp när kroppen är färdigutvecklade, hjärnan blir programmerade, anpassar det på högre väsen om att vilken själ ska platsa in i den kroppen, innan det föds, finns det teorier.

2007-02-22 @ 23:49:12
URL: http://askungengwall.blogg.se
Postat av: Marijah

Jag tänker inte lägga mig i den här debatten så värst mycket.
Men jag tänkte bara säga att det är lätt att prata om saker man inte vet någonting om. Det är "lätt" att ta ställning utan att ha varit i situationen. Det är en HELT annan sak, när du väl är där.
Believe me, I know.

2007-02-23 @ 10:17:12
URL: http://www.roockstar.net
Postat av: Fru K

Marijah har verkligen en poäng. Det är många som omvärderar sin uppfattning när de helt plötsligt sitter i den sitsen själva.

2007-02-23 @ 10:51:22
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Dina kommentarer till de citat från två tjejer som pratade om våndorna vid sena aborter visar tyvärr den kyla som brukar prägla abortmotståndare i sådana här debatter. Man säger sig värna om liv men bemöter andras argument med cynism. När jag genom två citerade exempel påpekar att sen abort är inget man väljer av lättsinne och låg moral eftersom det är en plågsam process säger du bara "Men föd barnet då om det är så besvärligt!" Det visar faktiskt större brist på inlevelseförmåga och mer cynism än jag trodde i början av debatten.

Angelica, du säger att du bara framför en åsikt om hur du skulle göra och att du har rätt till det. Det har du naturligtvis; MEN det är ju inte det du gör! Du moraliserar över andras liv och handlingar och vill dessutom ha en lag som innebär en klar förändring i synen på fosterdiagnostik även om du inte argumenterar kring just det.

Och alla ni som bara ensidigt försvarar Angelica och påstår att vi som framför en annan åsikt är onda och hoppar på så fort vi argumenterar emot. Som Angelica själv säger så har hon själv valt att provocera genom argument och ordval. Det gör man för att man vill ha debatt. Kalla det då inte påhopp så fort någon säger emot. Rätten att säga sin fria vilja är inte det samma som rätten att inte bli motsagd! Men det är en missuppfattning som är väl spridd bland framförallt unga i bloggvärlden. Angelica delar inte den, då hade hon förstås struntat i att publicera alla kommentarer med avvikande åsikter... för det är ju som sagt hennes blogg och hon väljer att publicera det hon vill!

2007-02-23 @ 14:28:11
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Tindra

detta är en blogg, och den är bla till för att vi läsare ska kommentera angelicas inlägg.
om inte, kan man välja att man inte ska kunna skriva kommentarer. alltså är det frivilligt att skriva.

du damen bakom datorn därimot, du ska inte skriva om saker som är så drastiska där du inte har en aning om vad du skriver om!

du är inte 20 år, du beter dig som någon 70 årig tant, och du resonerar detsamma.

du gör mig så ledsen och arg på samma gång.
och dels eftersom du inte i ett inlägg bett om ursäkt för dina dubbelmoral texter, eller att du faktikst förolämpar så många kvinnor som gjort abort.
tycker du att en flicka på fjorton år, hade kondom. blev med barn. ska hon föda barnet, aadoptera bort det och glömma sen?

du är en enormt känslokall människa, vad stör det dig att abortlagen är på vecka 22, du kommer änd aldrig göra någon.

2007-02-23 @ 15:41:30
Postat av: Angelica

Fru K: Absolut, mordhot som mordhot är minst lika illa båda två.

2007-02-23 @ 16:01:22
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Askungen: För det första har jag svårt för folk som blandar in Gud och Satan i en vanlig debatt. Vad har det med saken att göra (såvida du inte är religiös förstås)?

För det andra så är det flest aborter som görs på kvinnor i åldrarna 25-45 år och då är man inte en ung kvinna längre.

2007-02-23 @ 16:03:12
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Marijah: Ja, det är klart att jag kanske tänker annorlunda när jag kommer i dne situationen men jag har svårt att tro det eftersom jag väldigt gärna vill ha barn.

2007-02-23 @ 16:04:24
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Fru K: Läs ovan.

2007-02-23 @ 16:04:42
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Annaa M: Jag har inte så mycket mer att tillägga! Bra kommentar!

2007-02-23 @ 16:05:26
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Tindra: Som sagt, jag tycker det är fel att använda abort som preventivmedel. MEN abort kan vara befogat i vissa avseenden, t ex när man använt skydd före utgångsdatum men som ändå gått sönder, då ska man självklart ha det valet att göra abort eller vid en våldtäkt.

2007-02-23 @ 16:07:01
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: jennie

haha, det var då det jävligaste. jag är en mördare :o skönt o få det uppkört i ansiktet efter alla år av skuldkänslor. mhm!

2007-02-23 @ 23:25:24
URL: http://gosrumpa.blogg.se
Postat av: virvelvinden

Angelica: Du ser upp till Johans synpunkter för att han helt enkelt håller med dig? Då är du ju knappast ute efter att skapa debatt angående abort, utan mer för att pricka av vilka som är med och inte med dig. Bra där.

2007-02-24 @ 13:30:49
URL: http://virvelvind.blogg.se
Postat av: Pär

Här får man scrolla till förbannelse innan man plöjt igenom alla kommentarer. Snacka om ett ämne som berör!
Angeånde mitt tankeexeperiment tidigare så menade jag givetvis inte att du i dagsläget skulle vara i den situationen. Det var meningen som ett lek-med-tanken-experiment. Vad göra OM man nu skulle råka hamna i den situationen att man blir gravid i fyllan och villan och sedan börjar närma sig vecka 12 med stormsteg när man inte ens vet vem pappan är.
Sorry om jag rörde till det, men meningen var att du skulle föreställa dig att råka hamna i den situationen och tvingas ta ett viktigt beslut.

2007-02-24 @ 19:39:33
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica

Jennie: Jag tycker absolut inte att du ska ha skuldkänslor, om du nu tycker att du gjorde rätt så är det helt upp till dig att tycka och känna så som du vill.

2007-02-24 @ 23:27:25
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Virvelvinden: Så du kallar inte det här debatt? Hehe.. =p

2007-02-24 @ 23:28:57
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Pär: Vill jag lova! Men som svar på din fråga, om vi nu ska leka med tanken... För det första skulle jag använda kondom om jag hade sex med ett one-night-stand eftersom jag inte bara är rädd för en oönskad graviditet utan också för sjukdomar. Men om vi använt kondom innan utgångsdatum men som ändå gått sönder, ja, då skulle jag göra abort. För som sagt, det finns några få avseenden där abort är befogat. Dels det jag nyss nämnde och dels våldtäkt.

2007-02-24 @ 23:31:09
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: jennie

men du kallar mig ändå för mördare? fint.

2007-02-25 @ 12:01:31
URL: http://gosrumpa.blogg.se
Postat av: Angelica

Jennie: Man är även mördare om man dödar en mygga. Fast tydligen är det skillnad på liv och liv, för en mygga får man döda lagligt medan man inte får använda mask på ett metspö då det är djurplågeri.

2007-02-25 @ 17:00:03
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sophia

Angelica: Av ren nyfikenhet, är du vegetarian?

2007-02-25 @ 17:46:47
Postat av: Angelica

Sophia: Nej, jag är matfobiker. Jag avskyr både kött och veggo-mat och tvingar i mig enbart för att överleva.

2007-02-25 @ 18:26:27
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: /M

onani är mord

2007-02-25 @ 18:45:38
URL: http://banal.blogg.se
Postat av: Angelica

M: Ja, för killar kanske!

2007-02-25 @ 18:49:34
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Malin

Angelika, läser du ens det som skrivs till dig eller svarar du bara kategoriskt på de välformulerade inläggen och tackar för en god debatt utan att reflektera över vad som egentligen skrivits där?

Du skrev Annaaa M: Jag har inte så mycket mer att tillägga! Bra kommentar!

När Annaaa M skrev följande till dig:
"Dina kommentarer till de citat från två tjejer som pratade om våndorna vid sena aborter visar tyvärr den kyla som brukar prägla abortmotståndare i sådana här debatter. Man säger sig värna om liv men bemöter andras argument med cynism. När jag genom två citerade exempel påpekar att sen abort är inget man väljer av lättsinne och låg moral eftersom det är en plågsam process säger du bara "Men föd barnet då om det är så besvärligt!" Det visar faktiskt större brist på inlevelseförmåga och mer cynism än jag trodde i början av debatten."

Hur tänker du då? Hade Annnaaa M rätt? Är det så krasst du tänker, för jag och (säkert de flesta som inte delar din åsikt) förstår då verkligen inte hur du tänker!!

//Malin

2007-02-26 @ 02:13:52
Postat av: Angelica

Malin: En kommentar kan fortfarande vara bra formulerad även om vi inte delar samma åsikter. Jag står fortfarande för det jag tycker och jag har redan svarat på väldigt många kommentarer. Men nu finner jag den här diskussionen avslutad, i varje fall från mitt håll. :) Ni kan ju fortsätta diskutera med varann om ni vill!

2007-02-26 @ 09:50:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Antira

Det är väldigt lätt att moralisera över något som man själv inte har varit med om. Att ens dra upp den sena gränsen för aborter är att skjuta över mål då de aborter som genomförs vid v. 18 och uppåt är på barn som inte skulle överleva utanför magen. Ingen som har gått igenom en sådan abort är samma människa som innan. Istället för att skrika dig hes över att gränsen ska flyttas kanske du istället borde skrika för att det ska ges större möjligheter att träffa en läkare på ett tidigt stadium.
Du har självklart rätt till din åsikt även om jag tycker att du låter som en fanatisk dåre. Du ser mig som en mördare, så jag antar att vi är kvitt.

2007-02-28 @ 21:36:47
URL: http://antira.blogspot.com
Postat av: Candy

Rätt gammalt inlägg som jag inte kommenterat vad jag vet, orkade inte läsa alla kommentarer. Men det här som elin skriver fick mig att må illa:

"En klump i magen känns inte riktigt jämförbart med en född människa."

Ursäkta mig, men EN KLUMP I MAGEN?? Ja, jag måste använda caps, för jag blev så äcklad & illamående av det där. En klump i mjagen? Herre Gud, det är ett liv vi pratar om. Som är ganska välutvecklat, om än litet, de första månaderna. Med fingrar, tår, könsorgan etc. Händer som kan knytas. Nä, en klump i magen, det var otrevligt uttryckt :´(

Håller med dig i det du skriver, Angelica. Känner nu för att publicera ett gammalt inlägg om detta, på min nuvarande blogg. Men man kanske blir påhoppad & kallad för idiot då, haha. . .

2007-05-16 @ 10:26:01
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: Angelica Lindvall

Candy: Ja, skriver du att du är emot abort blir du garanterat påhoppad. Det blev jag men jag står för det jag skrivit. Skulle jag bli gravid vore jag världens lyckligaste. Jag skulle aldrig kalla det för en klump i magen. Det är hemskt hur folk kan uttrycka sig om ett liv som är lika mycket värt som alla andra liv.

2007-05-16 @ 17:06:11
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Kerstin Svanberg

Bra skrivet! mycket klok syn på livet. Jag blev själv gravid i unga år efter bara tre mån. bekantskap, pojkvännen sa att han var steril efter påssjuka. Jag flyttade hem till honom, läste allt jag kom över om fosterutveckling facinerad så litet men ändå så stort. Inom loppet av 15 år hade jag fått 7 barn, 2 tidiga och 1 sent missfall.
Det jobbigaste var ändå missfallet jag fick i 3dje månaden där kom barnet ut på sjukhustoaletten, jag han fånga honom/henne i min hand,jag såg två små svarta prickar som var ögonen, kroppen var vit, hon/han hade nog varit död ett tag, jag blev chockad spolade ned i toan. Sköterskan bannade mig, hon hade viljat se att allt var med.
Det sena missfallet var i 17 vec. då hade jag börjat känna sparkarna, hon dog i magen och hade legat död en tid så hon hade krymt, jag blev sövd när de tog ut henne. När jag vaknade berättade läkaren att det var en flicka. Jag ångrar mig nu jag skulle vilja haft en begravning av henne, att veta att hon blev kastad bland annat avfall på sjukhuset känns fel, min äldsta dotter gav henne namnet Camilla efter hennes docka som var i hennes storlek då hon dog. Nej jag är helt emot aborter eftersom jag ser dessa små försvarslösa som människor med rätt att leva, och de är livsdugliga i den miljö där de befinner sig i.
Ett ofött barn har rätt att födas, vill inte mor eller far ta hand om det så finns det många barnlösa par som tar emot det med glädje. Men är det sociala saker som gör att tanken på abort blir lösningen så är det fel väg att gå, sånt går ofta att lösa.

2007-06-29 @ 15:55:41
Postat av: Angelica Lindvall

Kerstin Svanberg: Tack för att du ville dela med dig av dina upplevelser i den här debatten. Det berör. :)

2007-06-30 @ 12:11:43
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback