Cannibal holocaust

Jag vet inte varför jag placerar den här filmupplevelsen i kategori nöje. Jag tycker egentligen inte att den passar in i någon kategori, möjligtvis ondska.

Det här var första och sista gången jag såg Cannibal holocaust. Och jag rekommenderar ingen att se den. Varningar utfärdas redan här, vill du fortsätta läsa min recension är det på egen risk.

Ett filmteam försvinner medan de ska göra en dokumentär om kannibaler i Amazonasdjungeln. De återvänder aldrig. En professor ger sig ut på en ny expedition för att finna dem, bara för att hitta en filmkamera liggandes bredvid deras halvt uppätna kroppar. Förfärad över deras brutalitet flyr han från kannibalerna, men när han kommer hem och ser filmerna från den försvunna expeditionen upptäcker han att gränsen mellan ont och gott är hårfin.

Regissören Ruggero Deodato är vida känd för sin realistiska filmstil och Cannibal holocaust misstänktes innehålla snuff, en filmgenre där de offrar människor på riktigt framför kameran. Regissören blev åtalad men frikändes. De plågsamma morden på djuren i filmen är dock äkta och faktum är att jag nästan kräktes när de skar av skölden på en sköldpadda. Bland det vidrigaste jag någonsin sett, hur kan man göra sådant?

Jag skulle mer än gärna vilja se om alla skådespelare som medverkade i den här filmen 1980 fortfarande är vid liv. Jag förstår sannerligen varför regissören blev åtalad. Aldrig har en halshuggning varit mer trovärdig. Och halshuggningen man får se i filmen är den mildraste scenen. Det finns betydligt värre, som en kvinna som blir spetsad på en påle och ena eggen petar ut genom munnen och grymma våldtäkter med vassa föremål och i en scen skär de av könsorganet på en man och ja, det blir värre än så, mycket värre.

Jag skulle inte rekommendera den här filmen till någon, den är bortom allt sunt förnuft. Fast det är inte kannibalernas brutalitet man blir äcklad av, snarare de vita filmarnas framfart i djungeln där de vanhedrar kannibalstammens tro. Kannibalerna dödar inte sina egna för att överleva, de dödar därför att någon  bryter mot deras lagar. Deras lagar är uråldriga men de vita gör inte saken bättre. Bland annat bränner de inne en hel stam och våldtar en kvinna som hänsynslöst mördas utav sitt folk, eftersom  en våldtäkt är en skam för stammen.

Efter att ha sett filmen undrar man just vilka de riktiga kannibalerna är. Jag kommer aldrig se den här filmen igen och jag hoppas innerligt att de vidriga filmscenerna kommer försvinna från min näthinna så snart som möjligt. Soldier Blue, en annan rå film som totalförbjöds i Sverige när den kom, är åtminstone en bra film. Den här filmen däremot borde aldrig ha gjorts.


Kommentarer
Postat av: Carro

Min pojkvän har sett den där filmen, jag ville inte se hela. Men jag känner igen det du skriver, det med skölden på sköldpaddan är jag glad att jag missade. Jag älskar nämligen sköldpaddor. Jävligt sjuk film, helt sjukt hemsk.

Postat av: Angelica

Carro: Ja, fruktansvärd, usch, vill inte minnas den.

2006-11-19 @ 00:42:34
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Pär

Är lite nyfiken om den gick på tv eller om du hyrde den? Känns inte direkt som någon film jag tänker se heller...

2006-11-19 @ 18:10:24
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Angelica

Pär: Mamma köpte den på cdon för 49 kronor. Trots att det var billigt så var filmen INTE värd priset.

2006-11-20 @ 08:56:30
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Elin

Måste tyvärr säga emot er.. Jag har sett filmen både en och tre gånger.. Visst filmen är inte mysig men den väcker en tanke hos den som ser den.. Just som Angelica skriver "vilka är de riktiga kannibalerna".. Jag tycker den trots allt är bra. Men vilken tur att alla har rätt att tycka olika..

2006-11-27 @ 21:49:07
URL: http://elan87.spaces.live.com/
Postat av: Angelica

Elin: Jag önskar att jag aldrig såg den, visst väcker den tankar hos en, men jag ser hellre en film där man kan vara helt säker på att det inte är snuffmaterial. Och djuren dödas på riktigt och man vill ju knappast uppmuntra till djurplågeri.

2006-11-28 @ 12:35:36
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Harriet

fy fan, vilken äcklig film..! :S den ska jag aldrig se...,om det snuffmaterial i den så skulle jag verkligen inte vilja se den...usch.., hemskt ju...

2007-09-20 @ 18:11:31
Postat av: Joakim V.

Jävlligt go' film det där. Krävande kultur när den är som vackrast. Vissa är väl för tröga helt enkelt...

2008-02-18 @ 21:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback