Skolstart

Jag har flyttat hemifrån nu. Och jag trivs jättebra! Mitt rum är som en liten etta; det är ett stort rum med en säng, skrivbord, fåtölj och nattduksbord, sen har jag en liten hall och ett litet badrum som är nyrenoverat och jättefräscht. Jag är glad att jag fick egen dusch, jag är för känslig för att dela dusch med andra främmande människor. Jag bor i en studentkorridor som kallas för Östan och ligger längst ner på skolområdet och mitt fönster ligger tursamt nog mot vägen där jag kan spana på lyckliga familjer som grillar, spelar kubb, klipper gräset och håller ordning på sina ungar som sprutar ned varandra med vattenpistoler.

Första dagen i skolan var det ett sedvanligt upprop i gymnastikhallen och jag kände ingen och visste inte alls vart jag skulle slå mig ner. Jag valde att sätta mig bredvid en blond och välklädd tjej som senare presenterade sig och berättade om sitt största intresse: att meka med bilar. Jag ramlade nästan baklänges av förvåning. Det är alltid roligt med människor som lyckas med konsten att chocka andra. Hon frågade mig om jag ville följa med på en kräftskiva i Karlstad i helgen, med utgång som pricken över i och jag tackade självklart ja. Jag trodde inte att jag skulle få svårt att skapa nya kontakter med tanke på hur jag är som person, men det här var bättre än förväntat.

Att bo på internat är som taget ur en vild high school-rulle, det är fest och fylla hela tiden. Vilket absolut inte är förenligt med studierna på Molkoms folkhögskola, men det bryr sig inte eleverna om. Tydligen. Än så länge är jag tacksam över att det inte är fester på vardagarna, för jag behöver lära mig sova i den nya smala sängen (jag saknar min dubbelsäng och jag saknar Thomas tunga andhämtning bredvid mig).

Min klass består av mer eller mindre målmedvetna personer som liksom jag älskar att skriva, jag tror dock inte att det kommer bli någon större konkurrens oss emellan. De flesta av oss har helt olika mål och framtidsplaner inom media. Några vill syssla med lokaljournalistik, några vill göra radio och andra vill göra reportage för TV medan det finns  några som vill frilansa. Vi har redan börjat jobba och skall redan nästa vecka börja producera en tidning inför valet vilket är något jag ser framemot. Tidningen alltså. Valet känns mindre kul, fast jag tror det blir ett maktskifte i år vilket nog kan bli både roligt och spännande.

Molkoms folkhögskola. Jag bor i det röda huset längst ner på bilden.

Kommentarer
Postat av: Pär

Kul att du trivs på skolan! Känner igen exakt allt som du skriver om, var lika för mig när jag började på folkhögskolan i Småland.
Fast vi festade på vardagarna också... =)

Postat av: Liza

Åh va mysigt!! Kommer och hälsar på dig nån helg! Pusspusspuss

2006-08-20 @ 14:13:03
URL: http://www.nogg.se/fashion
Postat av: Angelica

Pär: Ja, det lär ju bli mer fylla och fest senare! Nu verkar det som att alla försöker sköta sig och visa upp sin bästa sida, men det hinner nog ändras, haha...

2006-08-20 @ 17:04:10
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Angelica

Liza: Ja, det är supermysigt här! Du måste absolut komma någon helg, det ser jag verkligen framemot!

2006-08-20 @ 17:04:52
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Fröken Björk

Kul att du trivs! Fylla och fest hör folkhögskola till, så är det bara. Men å andra sidan finns några av sveriges allra bästa utbildningar på folkhögskolor runt om i landet så det är nog en rätt skön kombo egentligen..

2006-08-20 @ 17:22:43
URL: http://ninabloggar.blogspot.com
Postat av: Angelica

Fröken Björk: Ja, det är underbart här! Det kan nog stämma att folkhögskolor har en hög kvalitet rent generellt, de flesta på Aftonbladet har ju en folkhögskoleutbildning i bagaget. :)

2006-08-23 @ 13:27:00
URL: http://angelica1987.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback