Lycka form

Jag intervjuade Mia Svalänge en gång till Dala-Demokratens Bostadsbilaga. Min första tanke när jag såg henne var: "Herregud vad lång och vacker hon är, hon måste vara modell". Och ja, det var hon såklart. Men inte bara. Hon är också en begåvad formgivare som bland annat utifrån mönstren på Leksands folkdräkts olika förkläden tagit fram en filt med anrikt mönster och massor med andra fina dalainspirerade saker såsom en brevlåda och en stor rund matta inspirerade av Leksandsdräktens tillhörande väska.

Mattan vore en dröm att ha på golvet i vardagsrummet och brevlådan är det första jag ska köpa den dagen jag flyttar in i ett hus men tills dess är det mest Leksandsfilten jag spanar på. Jag står i valet och kvalet mellan den röda filten (med inspiration från vardagsdräkten) eller den blåa (med inspiration från sorgdräkten). De finns i fyra olika färger (svart/vit, blå, röd och gul). Hemma har jag den lilla röda "sittfilten" som Texas brukar låna som mantel men har verkligen svår beslutsångest för vilken jag ska köpa, den röda eller den blå? Den svart/vita är ju också väldigt fin.

Vilken filt skulle du välja?








Mia Svalänge bor i Lycka utanför Leksand där hon designar mattor, filtar och brevlådor på egna företaget Lycka form.
© Angelica Lindvall, Dala-Demokraten

Kommentarer
Postat av: Filippa

Åh vilka fina!! Jag vill ha den blåa :D

Postat av: Ea

Oj så mycket fint! Både brevlåda, matta och filt känns som ett måste i ett framtida hus! :) Jag skulle ha valt den blåa filten iaf!

2012-03-30 @ 19:32:59
URL: http://eabea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback