Ibland tänker jag på Afrika

... och min tid där. De fem mest meningsfulla veckorna i mitt liv. Fem veckor som jag växte som människa och släppte allt vad gällde elektronik, min extrema spindelfobi och min egoism. Under fem veckor tog jag hand om andra istället för mig själv.
 
Ibland tänker jag på Afrika. Som när jag fyller en tvättmaskin och förundras över att jag har en maskin som tvättar mina kläder. Det känns helt sjukt. Samma sak när jag lägger i mina smutsiga tallrikar i diskmaskinen och 90 minuter senare är de gnistrande rena. Jag har till och med en eltandborste som borstar mina tänder. Och jag får så dåligt samvete att jag har mage att gnälla över småsaker när det finns människor på andra sidan jorden som känner sig rika när de fått äta sig mätta en enda dag. Människor som inte har möjlighet att åka till sjukhus så istället dör de av sjukdomar som lätt kan botas på sjukhus i Sverige. Människor som blir lyckliga när regnet kommer för då blir skörden fin och de kan förse sina barn med mat.
 
Det är viktigt att vara tacksam för det man har. Men det är också viktigt att dela med sig av det man har. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback