Perspektiv på livet

Jag rensade bland mina papper och pärmar i hopp om att få mer struktur på min ekonomi. Nu är alla deklarationspapper, försäkringspapper och andra viktiga papper fint sorterade i olika pärmar. Mitt i allt rensande hittade jag en gammal övning från gymnasiet då jag läste Etik&livsfrågor. 10 frågor som ger perspektiv på livet!




Vitaliserande frågor för morgonbruk:

1. Vad är jag lycklig över just nu?
(Att jag är mätt på mat och kärlek)

2. Vad är jag entusiastisk för just nu?
(Att vi snart sitter på ett plan till Irland och att jag och mamma kanske tar en tripp till Warszawa senare i vår)

3. Vad är jag stolt över just nu?
(Att jag har flyt i jobbet och att jag överhuvudtaget har ett jobb som jag kan försörja mig på det jag älskar att göra som att skriva och fotografera!)

4. Vad är jag tacksam över just nu?
(Att jag har tak över huvudet, hälsan i behåll och fina människor runt mig)

5. Vad njuter jag mest av just nu?
(Påskledighet!)

6. Vad är jag engagerad i just nu?
(Kommande Irlandresan och mina tappra försök att ta itu med träningen)

7. Vem älskar jag? Vem älskar mig? Vad är det som framkallar min kärlek?
(Jag älskar mamma, Niklas, Daniel, Texas, Stina och mina vänner. Jag tror och hoppas att de älskar mig tillbaka. Det som framkallar min kärlek från mamma är att hon alltid finns där som mitt största stöd i livet, Niklas för sin härliga personlighet och livsfilosofi att "det löser sig", Daniel för hans optimism, idéer och aptit på livet och Texas och Stina för deras kravlösa kärlek som bara hundar ärligt kan ge)

Frågor för kvällsbruk (avsedda att sätta dagshändelserna i perspektiv):

8. Vad har jag gett i dag?
(Jag har gett ett USB med Thailandsbilder till Julia men rent allmänt har jag gett mycket av min personlighet vid familjemiddagen och fått mina nära och kära att skratta)

9. Vilka nya insikter har jag fått i dag?
(Att det bara är jag som kan göra något åt mina träningsförsök, att det blir mer än bara tappra försök vill säga!)

10. Hur har den här dagen ökat min livskvalitet? Hur kan jag använda dagen som en investering för min framtid?
(Jag har ätit god påskmiddag med de jag älskar mest och skrattat och pratat om vardagen, drömmar och framtidsplaner. Något som jag kan se tillbaka på senare när jag kanske uppnått en eller flera av drömmarna eller planerna)

Gör den här övningen ni med så kanske ni också får perspektiv på livet! ;-)

Kommentarer
Postat av: Filippa

intressant! Ska låna den :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback