För livets skull

Jag har anmält mig till donationsregistret. Det innebär att när jag dör kan läkare använda sig av mina organ och vävnader för transplantation och annat medicinskt ändamål. Och med annat medicinskt ändamål innebär det att man tillåter att vävnads-, blod- och cellprover kan tas till medicinska forskningsprojekt. Efter att man tagit cellprover, blod eller vävnader sys kroppen igen. Forskningsprojekten har alltid godkänts av en etisk kommitté och forskningsprojekten arbetar till exempel med att få fram bättre behandling av olika sjukdomar, som exempelvis diabetes.

För mig är valet att donera mina organ självklart. Jag har besökt barncanceravdelningar och intervjuat föräldrar till svårt sjuka barn som väntar på en frisk njure eller ett friskt hjärta. Om då min eller någon annans död kan leda till att en annan människa får leva vidare så är det värt allting. Det räcker med att läsa berättelserna på
donationsregistrets hemsida för att vem som helst ska ta ställning.



Anmäl dig till donationsregistret du också, för livets skull. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback